Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W statucie szkoły widnieje zapis dot. stanowiska kierowniczego wicedyrektora. Dyrektor szkoły planuje utworzyć stanowisko kierownicze drugiego wicedyrektora. Jak prawidłowo powinno przebiegać wprowadzenie zmian do istniejącego statutu szkoły? Czy rada pedagogiczna jest organem właściwym do przyjęcia zmian w treści istniejącego statutu szkoły? Czy właściwą formą zmian będzie aneks do statutu? Nadmieniam, że aktualny statut szkoły został zmieniony już aneksem nr 1. Czy dopuszczalne jest wprowadzenie aneksu nr 2, czy też należy przygotować nową wersję statutu?
Na podstawie art. 72 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082) rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły lub placówki albo jego zmian i przedstawia do uchwalenia radzie szkoły lub placówki. Zgodnie z art. 80 ust. 2 pkt 1 Prawa oświatowego rada szkoły lub placówki uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły lub placówki, a także uchwala statut szkoły lub placówki. Jeżeli rada szkoły lub placówki nie została powołana, zadania rady wykonuje rada pedagogiczna (art. 82 ust. 2 Prawa oświatowego).
Mając na względzie powyższe przepisy, jeżeli w szkole nie istnieje rada szkoły, to organem właściwym do przygotowania projektu zmian statutu, a także przyjęcia zmian w statucie szkoły jest rada pedagogiczna. Rada pedagogiczna (rada szkoły) jest ciałem kolegialnym, a więc decyzje podejmuje przez przyjęcie uchwały. Rada powinna więc podjąć uchwałę o treści: „uchwała z dnia ….. w sprawie zmiany statutu szkoły”. Następnie w treści uchwały powinny być wskazane zmiany w poszczególnych postanowieniach statutu. Nie ma potrzeby nazywania tej uchwały aneksem. Podkreślenia wymaga, że statut szkoły też jest przecież uchwałą rady pedagogicznej (szkoły). Fakt, że już statut szkoły był zmieniany nie ma negatywnego wpływu na możliwość podejmowania kolejnych uchwał w sprawie zmian w statucie szkoły.
Należy jedynie rozważyć czy w przypadku dużej liczby zmian w statucie nie byłoby lepiej, ze względów redakcyjnych i w celu zapewnienia przejrzystości dokumentu, uchwalenie nowego statutu. Nie ma jednakże takiego obowiązku.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W szkole wprowadzono system punktowy zachowania ucznia. Zdaniem rady pedagogicznekj jest on przejrzysty i bardziej obiektywny. Natomiast w ankietach podczas kontroli przeprowadzanej przez kuratorium rodzice (2 głosy na 25 rodziców) opowiadało się, że system jest zbyt "ostry", ich zdaniem trzeba go złagodzić. Pani wizytator zaleciła zmianę obecnego systemu oceniania zachowania. Jak wobec tego należy postąpić, co powinien zrobić w tej sytuacji dyrektor, który myśli podobnie jak jego nauczyciele. Poprzednio, gdy na podstawie kryteriów oceniali zachowanie wychowawcy, dochodziło do rozbieżności zdań w wystawianiu ocen z zachowania na radach pedagogicznych, obecie takich sytuacji nie ma. Uczeń otrzymuje 100 pkt., któr może podwyższyć wykonując różne prace, biorąc udział w apelach i inn., może na bieżąco kontrolować stan swojego konta.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Od 5.10.2010 r. posiadam trzecie orzeczenie z poradni, na podstawie, którego mógłbym otworzyć klasę integracyjną. Czy ewentualnie mogę jeszcze pisać w tym roku szkolnym do organu prowadzącego szkołę o przekształcenie oddziału I klasy gimnazjum w klasę integracyjną? Czy w ogóle, czy od II semestru?
- Witam, chciałam zapytać, czy w państwa propozycji arkusza organizacyjnego szkoły podstawowej z oddziałami gimnazjum na kolejny rok, jest prawidłowo wpisana liczba godzin biologii w klasie VII jako 1. Czy nie powinno być 2. Czy w przypadku, jeśli nie ma u nas klas gimnazjalnych ten arkusz jest dobry dla nas, oczywiście po odrzuceniu klas II i III gim. Czy liczba godzin będzie taka sama? Dziękuję za szybką odpowiedź.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Jaka jest procedura wprowadzania zmian do statutu szkoły?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczniów pełnoletnich wyjeżdżających na wycieczkę (wyjazd na pobliską uczelnię celem zapoznania się z jej ofertą edukacyjną) dotyczy to samo "rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania przez (...) szkoły (...) turystyki i krajoznawstwa"? Np. w zakresie liczby uczestników wyjazdu przypadających na jednego opiekuna?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe