Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie są obowiązujące przepisy w zakresie działania szkolnego wolontariatu?
Wskazany przepis art. 41 ust. 1 pkt 3 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty dotyczy podjęcia innowacji lub eksperymentu w szkole i tutaj rzeczywiście niezbędna jest uchwała rady pedagogicznej. W mojej ocenie nie ma potrzeby uchwały rady pedagogicznej w sprawie powołania szkolnego klubu wolontariatu. To na dyrektorze szkoły spoczywa obowiązek stworzenia warunków do działania w szkole wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w tym szkolnych klubów wolontariatu.
W szkole można powoływać jednostki służące wspieraniu działalności wychowawczej
Zgodnie z art. 39 ust. 1 pkt 9 ustawy o systemie oświaty dyrektor stwarza warunki do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
Powoływanie jednostek wspierających działalność wychowawczą pozwala realizować prawo do rozwijania zainteresowania i uzdolnień uczniów
Stosownie do treści art. 1 pkt 15 ustawy o systemie oświaty polski system oświaty zapewnia warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów przez organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz kształtowanie aktywności społecznej i umiejętności spędzania czasu wolnego.
Przejawem kształtowania aktywności społecznej uczniów jest stwarzanie w szkołach i placówkach możliwości do działania wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły lub placówki.
Kim w świetle prawa jest wolontariusz?
Zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie wolontariuszem jest osoba fizyczna, która ochotniczo i bez wynagrodzenia wykonuje świadczenia na zasadach określonych w tej ustawie.
Ogólne zasady świadczenie pracy przez wolontariusza
W świetle art. 44 ust. 1 niniejszej ustawy świadczenia wolontariuszy są wykonywane w zakresie, w sposób i w czasie określonych w porozumieniu z korzystającym ze świadczenia. Porozumienie powinno zawierać postanowienie o możliwości jego rozwiązania. Jeżeli świadczenie wolontariusza jest wykonywane przez okres dłuższy niż 30 dni, porozumienie powinno być sporządzone na piśmie (art. 44 ust. 4 ustawy).
Zasady tworzenia i funkcjonowania wolontariatu
Ze szczegółami rozwiązań, które dotyczą organizacji i trybu działania szkolnych klubów wolontariatu, można zapoznać się na stronie internetowej Centrum Wolontariatu w Polsce (http://www.wolontariat.org.pl), a także w bezpłatnej publikacji przygotowanej za zlecenie Ministerstwa Polityki Społecznej w ramach rządowego programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich (http://old.wolontariat.net.pl/repository/Publikacje/Teksty/Wolontariat%20w%20szkole_internet.pdf)
Znajduje się tam wyczerpujący materiał dotyczący trybu działania wolontariatu w szkole. W publikacji autorzy przedstawili krok po kroku zasady zakładania i działania szkolnych klubów wolontariatu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dyrektor powołał wicedyrektora. Z powodu trudnej sytuacji osobistej dyrektor jest zmuszony złożyć rezygnację ze stanowiska. Czy w takiej sytuacji dyrektor powinien odwołać wicedyrektora, który ma powołanie na dwa lata, a sam nie wyraża woli rezygnacji? Czy nowy dyrektor będzie mógł odwołać wicedyrektora?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Przykładowy 5-letni plan rozwoju szkoły podstawowej wraz z oddziałami wychowania przedszkolnego
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nowo wybrana rada Rodziców musi dostarczyć protokół z wyborów dyrektorowi szkoły?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Na portalu „Nadzór –pedagogiczny” z datą 24 sierpnia 2015 znalazłam następującą poradę prawną na pytanie:
„W jakim przypadku rada pedagogiczna przyjmuje uchwałę w sprawie uchwalenia nowego statutu szkoły (taka uchwała zamieszczona jest w aktualnościach serwisu z sierpnia)?
W przypadku licznych zmian lub zmian, które naruszałyby spójność statutu albo w przypadku, gdy statut był już wielokrotnie nowelizowany, opracowuje się projekt nowego statutu.
Zgodnie z art.42 ustawy o systemie oświaty rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły albo jego zmian i przedstawia do uchwalenia radzie szkoły. W szkole, w której rada nie została powołana, zadania rady wykonuje rada pedagogiczna (art.52 ust.2 ustawy o systemie). Oznacza to, iż w sytuacji, gdy w szkole nie została powołana rada szkoły, rada pedagogiczna podejmuje dwie uchwały: pierwszą uchwałę w sprawie przyjęcia projektu statutu szkoły (albo jego zmian), a następnie kolejną uchwałą uchwala nowy statut.”
Koleżanki uczestniczące w szkoleniach związanych ze zmianami w prawie dowiedziały się, że nie można uchwalić nowego statutu.
Proszę o doprecyzowanie, podanie podstawy prawnej, nazwiska eksperta czy na pewno można, gdy statut był już wielokrotnie nowelizowany.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- dziękuję za odpowiedż. Analizując dalej ten temat co w takim przypadku jeśli miała orzeczenie o o znacznym stopniu niepełnosprawności to organ prowadzący przyznał 2 godziny na zajęcia rewalidacyjne i 10 godzin na nauczanie indywidualne (czyli funkcjonowanie w środowisku, muzyka z rytmiką itd zgodnie z rozporządzeniem) teraz jeśli ma orzeczenie o głębokim stopniu niepełnosprawności to organ prowadzący przydzieli 10 godzin na zajęcia rewalidacyjno - wychowawcze. co zrobić z obecnym arkuszem skoro mam tam przydzielone 12 godzin dla nauczycieli, jeśli zmienię aneksem to braknie mi 2 godziny do etatu nauczyciela. jak to prawnie rozwiązać.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe