Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie zmiany w organizacji szkoły wynikną ze zmiany art. 42 KN tzw. godziny karciane. Jak planować pracę czy godziny dawać w przydziale czynności?
Godziny pracy należy planować zgodnie z przydzielonymi obowiązkami pracy etatowej z pominięciem tzw. godzin „karcianych” oraz zgodnie z zapisami znowelizowanej Karty Nauczyciela, ale także z zakresem obowiązków wyszczególnionych w statucie. Bowiem Statut szkoły określa zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników.Oznacza to, że zmiana w tym zakresie polega na skreśleniu godzin obowiązkowych z tzw. art. 42. Więc pracę szkoły należy planować po prostu bez tych godzin.Pozostałe decyzje dyrektor podejmuje w ramach swoich kompetencji (np. ew. koła zainteresowań, zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej).
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (ze zm.), w szczególności art. 42.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (ze zm.), w szczególności § 11 (zał. nr 2 dla szkół podstawowych).
Zmiana polega na skreśleniu godzin obowiązkowych z tzw. art. 42. W arkuszach organizacyjnych ich się nie uwzględniało, więc pracę szkoły należy planować po prostu bez tych godzin. Pozostałe decyzje podejmuje dyrektor w ramach swoich kompetencji (np. ew. koła zainteresowań, zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o wskazanie procedury rezygnacji z nauczania indywidualnego. Uczen klasy I SP na wniosek rodzicow i zalecenie poradni objety zostal nauczaniem indywidualnym. Dziecko po wypadku bardzo szybko odzyskalo sprawnosc ruchową i przychodzi regularnie do szkoly. Nauczyciel zlozył wniosek o rezygnacje z n.indywidualnego tymczasem rodzice chca nadal korzystac z n.indywidualnego rownoczesnie przyprowadzając dziecko do szkoly.Uważam , ze rezygnacja jest konieczna i wlasciwa dla dziecka, ktore nie ma zadnych brakow programowych i swietnie czuje sie w gupie rowiesniczej.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy zapis w Statucie szkoły o tym, że szczegółowe zasady oceniania znajdują się w Wewnątrzszkolnych zasadach oceniania- jest prawidłowy. czy można w Statucie zawrzeć rozdział: Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów, a oprócz tego uchwalać osobny dokument zawierający szczegółowe warunki oceniania oraz przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych, sprawdzających, poprawkowych?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Dzień dobry, zwracam się do Państwa z prośbą o pomoc w zakresie zapisu w oświadczeniu znajdującym się w szkolnym regulaminie wycieczek szkolnych. W 2018r. w grudniu zarządzeniem Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 5 w Redzie wprowadziłam regulamin wycieczek szkolnych w życie. Przez cały czas obowiązywania regulaminu żaden z Rodziców nie miał uwag dotyczących treści tego regulaminu, jak również nikt nie zgłaszał uwag co do treści OŚWIADCZENIA RODZICÓW WYRAŻAJĄCEGO ZGODĘ NA WYJAZD DZIECKA.
W chwili obecnej Rodzice uczniów klas I-III domagają się usunięcia z oświadczenia Rodzica o wyrażeniu zgody na udział w wycieczce, zapisu który brzmi następująco: "Biorę odpowiedzialność finansową za szkody materialne wynikające z nieprzestrzegania regulaminu wycieczki spowodowane umyślnie przez moje dziecko". Zdaniem większości Rodziców zapis taki jest niedopuszczalny. Uzasadnienie Rodziców jest takie, że dzieci do osiągnięcia 13 lat nie ponoszą odpowiedzialności za swoje czyny, gdyż nie można postawić im zarzutu winy. Wyłączenie ich odpowiedzialności za wyrządzoną szkodę stanowi wyraz przekonania, iż osoby takie ze względu na swój stopień rozwoju psychofizycznego nie mogą same właściwie kierować swym postępowaniem. Tak wiec wyłączenie możliwości przypisania winy małoletniemu przed ukończeniem 13 lat, nie oznacza automatycznie obciążenia odpowiedzialnością za wyrządzoną przez nich szkodę jego rodziców czy opiekunów. Bowiem za szkody te odpowiedzialny jest tylko ten, kto z mocy ustawy lub umowy jest zobowiązany do nadzoru nad małoletnim i tylko wtedy, gdy nadzoru tego nie wykonywał starannie. Zgodnie z tym, co zostało powyżej przytoczone Rodzice wnioskują o przyjrzenie się tematowi i stosowną korektę oświadczenia. Bardzo proszę o pomoc w rozstrzygnięciu, czy taki zapis w regulaminie wycieczek szkolnych jest właściwy, czy należy go usunąć. Z wyrazami szacunku Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 5 w Redzie
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy samego zapisu uchwały RP w sprawie klasyfikowania i promowania uczniów: czy w księdze uchwał Rady Pedagogicznej należy wprowadzać także imienne wykazy uczniów, które stanowią załączniki do odpowiednio podejmowanych uchwał? (ponadto szczegółowe informacje zawiera protokół z posiedzenia RP)
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Co powinien zawierać statut szkoły podstawowej z oddziałem przedszkolnym? Do tej pory miałam statuty osobno (okazało się, że statut oddziału ma być elementem statutu szkoły) i załączniki np. program wychowawczy i profilaktyczny czy WSO. Wizytator stwierdził, że musi to wszystko być w jednym dokumencie i nie może zawierać żadnych załączników. Proszę podpowiedzieć, jaką strukturę ma mieć statut. Czy program wychowawczy, profilaktyczny i WSO mają być elementem statutu czy to odrębne dokumenty, ale nie załączniki do statutu?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe