Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jestem dyrektorką publicznego przedszkola. W związku z komunikatem na stronie men.gov.pl dotyczącym OPŁATY ZA PUBLICZNE PRZEDSZKOLA A UMOWY CYWILNOPRAWWNE z dn.1 marca 2018 zwracam się z prośbą o pomoc. Czy dyrektor przedszkola będzie podpisywał umowę publicznoprawną z rodzicami? Organ prowadzący milczy. Jak ma wyglądać od strony prawnej.
Opłaty za przedszkole po 1 stycznia 2018 r. mają charakter publicznoprawny. Powyższe wynika z przepisu art. 52 ust. 15 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Zgodnie z tym przepisem opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego w publicznych placówkach wychowania przedszkolnego prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz opłaty za korzystanie z wyżywienia w takich placówkach stanowią niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym, o których mowa w art. 60 pkt 7 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Publicznoprawny charakter należności pieniężnej oznacza, że opłaty za przedszkole należy nakładać w drodze decyzji administracyjnej.
Zgodnie z art. 61 ust. 1 pkt 4, ust. 2 i 3 pkt 4 ustawy o finansach publicznych organami pierwszej instancji właściwymi do wydawania decyzji w odniesieniu do należności, o ile odrębne ustawy nie stanowią inaczej, są w stosunku do należności budżetów jednostek samorządu terytorialnego - wójt, burmistrz, prezydent miasta. Od ich decyzji przysługuje odwołanie do samorządowego kolegium odwoławczego. Umarzanie, odraczanie i rozkładanie na raty niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym określają przepisy art. 64 ustawy o finansach publicznych.
Rozstrzygnięcia wymaga natomiast kwestia ewentualnego scedowania tego zadania na dyrektorów przedszkoli publicznych na podstawie art.39 ust.4 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym. Przepis ten stanowi, że do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej rada gminy może upoważnić również organ wykonawczy jednostki pomocniczej oraz organy jednostek i podmiotów, o których mowa w ust.9 ust.1 tej ustawy.
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 27 października 2017r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2017r. poz.2203).
2. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2017r. poz.2077).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Zaborze jest placówką oświatową i zatrudnia 26 pracowników. Jesteśmy jednostką organizacyjną, której organem prowadzącym jest Województwo Lubuskie z siedzibą w Zielonej Górze. Pytanie: Czy w MOZ Zabór musi być wydane przez dyrektora Zarządzenie i musi obowiązywać WEWNĘTRZNA PROCEDURA DOKONYWANIA ZGŁOSZEŃ NARUSZEŃ PRAWA?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- mam problemy z nauczycielem dyplomowanym ( zatrudnienie na podstawie mianowania), nie radzi sobie absolutnie w klasach, w których są trudniejsi uczniowie. obecnie wyjaśniam skargę od rodziców dot. odsunięcia od prowadzenia lekcji.Ma on goły etat. Jeśli okaże się to zasadne, czy mogę mu zabrać 4 godziny przedmiotu i dopełnić etat w świetlicy szkolnej ( zmiana warunków pracy), bo wypowiedzenie dla nauczyciela dyplomowanego i ograniczenie etatu jest chyba nierealne.....
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Uczennica liceum, która nie jest pełnoletnia nie zgłasza się na zajęcia w szkole. Z informacji posiadanych przez wychowawcę wynika, iż przebywa w Stanach Zjednoczonych i tam uczęszcza do szkoły. Jaka jest sytuacja prawna uczennicy w liceum? Czy powinna być skreślona z listy uczniów, nawet jeśli uczy się w USA? Czy rodzice powinni odebrać jej dokumenty? Jak w tej sytuacji ma postąpić szkoła? Czy traktować ją jako uczennicę o usprawiedliwionej nieobecności? Należy nadmienić, iż do szkoły nie wpłynęły żadne oficjalne pisma od rodziców lub szkoły w Stanach Zjednoczonych.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o interpretację możliwości przyjęcia do niepublicznej szkoły sportowej ucznia, który dotychczas w macierzystej placówce uczy się w szóstej klasie choć rocznikowo przynależy do klasy piątej. Matka od nowego roku szkolnego chciałaby, by ponownie rozpoczął edukację z klasą szóstą, chłopiec rozpoczął edukację za granicą, następnie kontynuuje w Polsce.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W szkole funkcjonuje świetlica do godziny 14. Czy jeden rodzic może wymusić groźbami na dyrektorze zorganizowanie świetlicy do godziny 15? Co w sytuacji gdy po godzinie 14, kiedy nikogo już nie ma, dziecko siedzi na krzesełku na korytarzu szkolnym, czekając na mamę na godzinę 15, przypadkowo ulegnie jakiemuś wypadkowi? Czy rodzic może zaskarżyć szkołę?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe