Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jestem świeżo upieczonym dyrektorem zespołu szkół (szkoła podstawowa, technikum, szkoła branżowa). Bardzo proszę o informację, jakie zarządzenia dyrektora powinny zostać wprowadzone we wrześniu tego roku na rok szkolny 2021/2022. Proszę o podanie przykładowych zarządzeń.
Obowiązki dyrektora szkoły i rady pedagogicznej na początku roku szkolnego 2021/2022
W zakresie sanitarnym i BHP
• ustalenie zasad funkcjonujących w szkole w czasie trwania epidemii, w oparciu o wytyczne MEiN, MZ i GIS,
• przygotowanie i wprowadzenie w drodze zarządzenia procedur związanych z bezpieczeństwem sanitarnym uczniów.
W stosunku do pracowników niepedagogicznych
• zawarcie umów o pracę lub przedłużenie umów z pracownikami,
• przygotowanie i wręczenie zakresów obowiązków.
W stosunku do nauczycieli
• wydanie decyzji związanych z rozpoczęciem przez nauczycieli stażu na kolejny stopień awansu zawodowego nauczycieli,
• rozpoczęcie procedur związanych z oceną pracy nauczycieli,
• zawarcie z nauczycielami bez stopnia awansu zawodowego umów na rok szkolny 2021/2022,
• wręczenie nowo mianowanym nauczycielom aktów mianowania na stanowisko nauczyciela w szkole,
• przygotowanie i wręczenie przydziałów czynności na nowy rok szkolny,
• określenie potrzeb nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego,
• opracowanie planu nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły.
W stosunku do uczniów
• odroczenie realizacji obowiązku szkolnego (dotyczy szkoły podstawowej),
• przyjęcie do klasy I dziecka 6-letniego (dotyczy szkoły podstawowej),
• zebranie deklaracji i oświadczeń rodziców w zakresie uczestnictwa w zajęciach religii, etyki, w zajęciach wspomagających po pandemii, egzaminach zewnętrznych,
• diagnozowanie w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów w kontekście przygotowania programu wychowawczo-profilaktycznego na rok szkolny 2021/2022,
• ustalenie form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego,
• zatwierdzenie programu realizacji doradztwa zawodowego,
• zwolnienie uczniów z zajęć wychowania fizycznego lub z ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego lub z zajęć informatyki,
• wyrażenie zgody na realizację rocznego przygotowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego lub nauki poza szkołą (nauczanie domowe),
• wydanie legitymacji szkolnych,
• wdrożenie procedury kontroli realizacji obowiązku szkolnego/nauki.
W zakresie organizacyjnym
• opracowanie tygodniowego rozkładu zajęć edukacyjnych,
• przygotowanie i złożenie do organu prowadzącego aneksu do arkusza organizacji pracy szkoły na rok szkolny 2021/2022,
• przygotowanie i przeprowadzenie zebrania rady pedagogicznej 2021/2022,
• przygotowanie umów dla nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami, którzy będą zatrudnieni od 1 września 2021 r. w szkole, przygotowanie przeszeregowań płacowych,
• ustalenie szkolnego zestawu podręczników i dopuszczenie programów nauczania, które stają się szkolnym zestawem programów nauczania,
• podanie do publicznej wiadomości zestawu podręczników lub materiałów edukacyjnych oraz materiałów ćwiczeniowych obowiązujących w roku szkolnym 2021/2022,
• przygotowanie i przeprowadzenie procedury związanej z dodatkowymi dniami wolnymi od zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
Obowiązki rady pedagogicznej
• w sprawie wydania opinii przed dopuszczeniem do użytku w danej szkole programów nauczania przedstawionych przez nauczyciela lub zespół nauczycieli dyrektorowi szkoły,
• w sprawie wydania opinii ustalenia organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
• w sprawie wydania opinii w sprawie ustalenia sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego,
• w sprawie wydania opinii w sprawie klasyfikacji i promocji uczniów po przeprowadzonych egzaminach poprawkowych i egzaminach klasyfikacyjnych, jeśli dyrektor szkoły ustalił termin do ich przeprowadzenia w ostatnim tygodniu sierpnia,
• w sprawie wydania opinii w prawie promowania do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
• w sprawie wyrażenia opinii przed ustaleniem przez dyrektora szkoły dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
• w sprawie wyrażenia opinii przed zatwierdzeniem przez dyrektora szkoły programu realizacji doradztwa zawodowego – na podstawie: § 4 ust. 1 i ust. 4 rozp. MEN z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz. U. z 2019 r. poz. 325),
• w sprawie wyrażenia opinii przed wydaniem przez dyrektora szkoły zezwolenia uczniowi na indywidualny program lub tok nauki,
• w sprawie ustalenia przez dyrektora szkoły przedmiotów, które będą realizowane w ramach zajęć wspomagających, zaplanowanych do realizacji w okresie od dnia 2 września 2021 r. do dnia 22 grudnia 2021 r.,
• w sprawie zatwierdzania planu nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły jako planu pracy szkoły,
• porozumienia z radą rodziców w sprawie uchwalenia programu wychowawczo- profilaktycznego.
• w sprawie wydania opinii dotyczącej organizacji pracy szkoły, w tym tygodniowego rozkładu zajęć edukacyjnych,
• w sprawie wydania opinii w sprawie zmian w statucie szkoły (w szczególności dotyczy to zapisów związanych z epidemią COVID-19),
• w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej propozycji dyrektora szkoły sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego,
• podjęcie uchwały w sprawie wydania opinii przed ustaleniem przez dyrektora szkoły zestawu podręczników lub materiałów edukacyjnych oraz materiałów ćwiczeniowych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy pełnoletniego ucznia uchylającego się od obowiązku nauki (nie uczęszczającego na zajęcia) można skreślić z listy uczniów, a jeśli tak to na jakiej podstawie? Wcześniejsze zapisy umożliwiające to zostały uchylone (przynajmniej moim zdaniem).
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czym może lub powinna różnić się procedura postępowania powypadkowego od rozporządzenia MENiS z 2002 o bhp?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy aktualizując statut można zmienić treść całego paragrafu np.
"zmienia się treść paragrafu 1 nadając mu brzmienie" czy jest taka możliwość czy należy aktualizować osobno każdy ustęp itd?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Rodzice dziecka urodzonego dnia 7.06.2005r. chcą, aby dziecko w roku szkolnym 2016/2017 było zapisane do przedszkola publicznego. Twierdzą, że mają takie prawo na podstawie rozporządzenia MEN z dnia 23 kwietnia 2013r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim. Dziecko posiada orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych indywidualnych wydane do klasy ,,0”, dnia 03.06.2011r. na okres 5 - ciu lat . Od 01 września 2011r. dziecko było w placówce wychowania przedszkolnego i miało zorganizowane indywidualne zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze w miejscu zamieszkania. Dyrektor przedszkola odmówił przyjęcia dziecka do placówki na kolejny rok szkolny 2016/2017 na podstawie aktualnych przepisów ustawy o systemie oświaty, w których mówi się, że dzieci posiadające orzeczenie do kształcenia specjalnego mogą być objęte wychowaniem przedszkolnym nie dłużej niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, którym dziecko kończy 9 lat. Dodam, że rodzice w dniu zapisu dziecka do placówki nie posiadali nowego orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych. Czy dyrektor musi przyjąć dziecko do przedszkola i na podstawie jakich przepisów?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Jak powinna prawidłowo wyglądać procedura funkcjonowania świetlicy dla uczniów oddziałów gimnazjalnych i jednocześnie uczniów szkoły podstawowej?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe