Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jesteśmy szkołą niepubliczną i zatrudniamy nauczyciela na 28/24 etatu. Pracujemy na kodeksie pracy. Jaki powinien być prawidłowy zapis tego wymiaru w umowie i zapis godzin ponadwymiarowych? Czy prawidłowy byłby zapis wymiaru: "cały etat (w tym 24 godziny dydaktyczne, 4 godziny ponadwymiarowe, 12 godzin do dyspozycji dyrektora)"?
Powyższy zapis jest nieprawidłowy, ponieważ wskazuje na zatrudnienie przez 44 godziny tygodniowo (1 etat = 24/24 + 4 godziny = 28/24). Po pierwsze, nauczyciele niepublicznych szkół co do zasady nie realizują godzin ponadwymiarowych, ponieważ nie ma do nich zastosowania art. 35 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215 z racji tego, że nie wymienia go katalog regulacji pragmatyki służbowej, mających zastosowanie do nauczycieli niepublicznych szkół (art. 91b ust. 2 KN). Po drugie, nawet gdyby umowa o pracę, statut niepublicznej szkoły lub inne wewnętrzne regulacje szkoły przewidywały pracę w godzinach ponadwymiarowych przekraczających wymiar etatu, zamiast nadliczbowych (a więc de facto nazywając inaczej niż ustawodawca godziny nadliczbowe), nieprawidłowe jest zatrudnianie pracownika na podstawie umowy o pracę w wymiarze wyższym niż pełen etat, z uwagi na obowiązujące normy czasu pracy (40 godzin tygodniowo) oraz możliwość zlecania zadań ponad wymiar etatu w razie zaistnienia szczególnych potrzeb pracodawcy, które raczej powinny mieć nieprzewidywalny a nie zaplanowany charakter - art. 129 § 1 i art. 151 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, Dz. U. z 2020 r., poz. 1320. M.in. w publikacji K. Jaśkowski, E. Maniewska, Komentarz aktualizowany do Kodeksu pracy, LEX/el. 2020 podkreśla się, że „nie jest dopuszczalne umowne ustalenie czasu pracy w większym wymiarze niż przewidziany w przepisach prawa pracy. Takie postanowienie umowne jest nieważne w części przekraczającej wymiar czasu pracy przewidziany prawem (art. 18 k.p.)”. Nauczyciela można więc zatrudnić na 24/24 etatu (40 godzin tygodniowo) bez stałych godzin ponadwymiarowych/nadliczbowych ponad 40 godzin pracy tygodniowo. Gdyby z nieplanowanych powodów nauczyciel realizował dodatkowe godziny dydaktyczne ponad wymiar etatu, ich liczba w skali roku kalendarzowego nie może przekroczyć 150 oraz uprawnia do dodatku za prac w godzinach nadliczbowych (art. 151 § 3 KP).
Jeśli natomiast zamiarem pracodawcy jest zatrudnienie nauczyciela na pełen etat (40 godzin tygodniowo) to jego wymiar zatrudnienia wynosi 28/28: nauczyciel prowadzi 28 godzin zajęć dydaktycznych, w tym 4 nazywane przez strony godzinami ponadwymiarowymi (nie są to natomiast ustawowe godziny nadliczbowe) oraz pozostałe 12 godzin do dyspozycji dyrektora.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o odpowiedź na następujące pytanie: jakich nauczycieli dodatkowo musimy od stycznia 2016 r. zatrudnić w klasach, w których uczą się dzieci z orzeczeniami: - orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na autyzm (uczeń w normie intelektualnej); - orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na: niepełnosprawność sprzężoną: upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim oraz afazję motoryczną; - orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na Zespół Aspergera (w normie intelektualnej); - orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim. W którym przypadku powinniśmy zatrudnić nauczyciela wspomagającego, a w którym wystarczy asystenta?
- Mam ocenę pracy z 25.05.2018r wydana przez kuratora oświaty.ile będzie ważna ta ocena gdyż chciałabym w marcu lub w kwietniu stanąć do konkursu na dyrektora szkoły, gdyż moja szkola jest w likwidacji. Jaka jest podstawa prawna tej oceny
- Nauczycielka uczyła przyrody(etat) od 1.09 do 22.06 dyrektor z dniem 23.06 na zasadzie porozumienia stron przeniósł nauczycielkę do przedszkola (etat). Jaki wymiar urlopu ma ta nauczycielka jeśli wykorzystała już ferie zimowe w szkole a przechodząc do pracy w przedszkolu jest urlop 35 dni?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielowi zatrudnionemu zgodnie z organizacją roku szkolnego od dnia 01.09.2013r należy się 13 za rok 2014 w przypadku gdy zwolnił się z pracy od 03.04.2014r. Proszę o pilną odpowiedź w tej kwestii.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jak należy sformułować umowę o pracę dla nauczyciela tylko i wyłącznie na nauczanie indywidualne 10 godz. w tygodniu?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe