Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Klasa jedzie na wycieczkę, wychowawca też. Czy w dzienniku wpisać wycieczkę, skoro 1/5 uczniów pozostała? Kto powinien podpisać się w dzienniku klasy? Czy tylko wychowawca, czy nauczyciele, którzy według planu powinni mieć tam lekcje?
Sposób dokumentowania pracy, o której mowa wyżej zależy od koncepcji dyrektora szkoły, czyli od jego decyzji, ponieważ przepisy prawa oświatowego nie regulują takich szczegółów. Jeśli dla pozostających w szkole uczniów są organizowane zajęcia wg planu, należy je wpisać, jeśli natomiast uczniowie są przyłączeni do innego oddziału można wpisać wycieczkę. Dokumentację prowadzi się według rozporządzenia, ale także wg zarządzenia dyrektora, bowiem to on wyznacza zastępstwa za nieobecnych w szkole nauczycieli. Zajęcia prowadzą i podpisują nauczyciele wyznaczeni przez dyrektora. Przeprowadzenie zajęć nauczyciele dokumentują podpisem. Zatem jeśli dla danego oddziału zajęcia się nie odbyły z powodu wycieczki, dyrektor wyznacza osobę (najczęściej jest to jednak wychowawca) która wpisuje co się rzeczywiście „działo”, czyli wycieczkę. Nauczyciele nie mogą się podpisać z oczywistego powodu: nie odbyli zajęć chyba, że dyrektor zdecyduje inaczej, tj. zajęcia odbywają się wg rozkładu tej klasy dla 1/5 uczniów. Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jesteśmy szkołą publiczną dla dorosłych, jednocześnie jesteśmy jednostką szkolącą oświatową, która przeprowadza kursy płatne dla uczniów,urzędów pracy, indywidualne np. na wózek widłowy, kombajn. pedagogiczny dla rzemieślników itd. Jak wystawić fakturę czy notę, z jakim podatkiem, czy jesteśmy zwolnieni z VAT?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jak należy liczyć godzinę lekcyjną nauczycielowi języka angielskiego w przedszkolu: 45 minut, czy 60 minut? Etat ma on w szkole podstawowej - 18 godzin, a w przedszkolu realizuje nadgodziny.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Matka (z partnerem, który nie jest ojcem) wychowuje syna. Chłopiec posiada Orzeczenie PPP do kształcenia specjalnego (autyzm). Aktualnie mocno nasiliły się problemy emocjonalne chłopca i sytuacja wymaga poważnej rozmowy. Matka życzy sobie, aby w rozmowie uczestniczył jej partner. Czy mamy prawo rozmawiać o bardzo wrażliwych tematach w obecności osoby, która nie jest prawnym opiekunem dziecka? Czy możemy spotkać się z zarzutem naruszenia danych sensytywnych?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Ponawiam pytanie, ponieważ w odpowiedzi otrzymałam jedynie odniesienie do cytatu p. Jeżowskiego z pyt. 2 (poniżej). Pytanie 1) Na posiedzeniu rady pedagogicznej nauczyciel przedstawił wniosek o dołączenie do protokołu pewnego pisma. Wniosek ten poddano pod głosowanie: "Kto jest za włączeniem pisma do protokołu?" Nauczyciel zarzucił, że wniosków się nie głosuje, gdyż w regulaminie rady pedagogicznej szkoły, jak również w obowiązujących aktach prawnych dotyczących przebiegu i protokołowania rad pedagogicznych nie ma zapisu o dopuszczeniu wniosku członka Rady Pedagogicznej poprzez głosowanie, co miało miejsce na konferencji, w związku z czym złożył ponowny wniosek o włączenie do protokołu pisma. W regulaminie rady naszej szkoły jest zapis: "Rada Pedagogiczna może wnioskować we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności w sprawach: przygotowania projektu Statutu Szkoły lub jego zmiany, odwołania nauczycieli z funkcji zastępcy społecznego w szkole, oceny pracy nauczycieli, przydziału czynności dodatkowych dla nauczycieli, wykorzystania środków finansowych szkoły, zapraszania na zebrania rady osób nie będących jej członkami." w dalszej części: "1.Opinie Rady Pedagogicznej wyrażane są według trybu: 1) każdy z członków Rady ma prawo do wyrażenia własnej opinii w trakcie posiedzenia Rady; 2) na podstawie wypowiedzi pojedynczych nauczycieli protokolant sporządza projekt treści opinii; 3) projekt przyjmuje Rada w drodze: porozumienia, uzgodnienia, głosowania- zwykłą większością głosów. Głosowanie tajne stosuje się w sprawach personalnych np.: wybierając przedstawicieli Rady Pedagogicznej do reprezentowania szkoły na zewnątrz, jak np.: do prac w komisjach zewnętrznych, w komisji podczas konkursu na stanowisko dyrektora szkoły, itp." Proszę o opinię, czy głosowanie nad tym wnioskiem było niezgodne z zapisem w reg.rady pedagogicznej? Czy jest to tylko gra słów? Uważam, że wnioski wysuwane przez nauczycieli można uzgadniać, porozumieć się co do nich lub je przegłosować - czy słusznie? Proszę też o wskazanie podstawy prawnej, jeśli wnioski można głosować (czy wtedy wiążącym będzie dokument wewnętrzny, czy można powołać się na dokument wyższej rangi?). Pytanie 2). Czy zapis w reg. rady o głosowaniu tajnym w sprawach personalnych jest zgodny z prawem? Ostatnio wyczytałam następującą informację, która wprowadziła wątpliwość, co do właściwości tego zapisu: "Ustawodawca nie przewidział trybu ani tajnego, ani imiennego dla podejmowania decyzji przez radę; zebrania rady pedagogicznej są zamknięte i objęte zasadą nieujawniania spraw podejmowanych przez radę, które mogłyby naruszyć czyjeś dobra osobiste. Zdaniem Antoniego Jeżowskiego: Konstytucja Rzeczypospolitej w wielu miejscach podkreśla jawność życia publicznego, wyrażającą się m.in. w jawności pracy wszelkich organów. Jawność ta może być ograniczona tylko w drodze ustawy. Ustawa o systemie oświaty nie zawiera upoważnienia do utajniania jakiegokolwiek głosowania, chyba że byłyby to sprawy z zakresu objętego np. ustawą z 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95 ze zm.) lub innych ustaw. Ustawa o systemie oświaty nie daje RP upoważnienia do utajniania głosowań wychodzących poza przepisy zawarte w przepisach prawa powszechnie obowiązującego. Jeżeli więc w jakimkolwiek regulaminie pracy RP jest zapis o utajnianiu głosowania, jest on niezgodny z Konstytucją i ustawami, to oznacza, że z mocy prawa jest on nieważny. Natomiast członków RP obowiązują postanowienia art. 43 ust. 3 uoso: „Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły lub placówki”. Czy to oznacza, że zapis w regulaminie rady o głosowaniu tajnym w sprawach personalnych należy wykreślić i zawsze głosować w sposób jawny?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy i kto może udzielić 2 tygodni urlopu uzupełniającego za tok szkolny 2020/2021 przed upływem 31 sierpnia?
Nauczyciel przebywał na zwolnieniu w okresie 20.10.2019 – 18.04.2020. Wykorzystał urlop dla poratowania zdrowia w okresie 19.04.2020 do 18.04.2021.
Przebywa na urlopie uzupełniającym za rok 2019/2020 w okresie od 19.04 2021 do 13 czerwca 2021. Za urlopowanego nauczyciela pracuje inny na zastępstwie do jego powrotu,
Za rok 2020/2021 urlopowanemu nauczycielowi przysługują jeszcze 2 tygodnie do wykorzystania po 31 sierpnia, a jego powrót 14 czerwca spowoduje konieczność powrotu na zajmowane stanowisko i zadania takie jak wystawienie uczniom ocen z języka polskiego na tydzień przed radą pedagogiczną. Organizacyjnie to zmiana arkusza organizacji szkoły, zmiany umów o pracę z 2 nauczycieli (polonista + bibliotekarz), natomiast zastępujący nauczyciel zostanie bez pracy.
Ponadto wykorzystując urlop uzupełniający w nowym roku szkolnym, powracający nauczyciel niepotrzebnie zdezorganizuje pracę szkoły.
W związku z tym jest możliwe udzielenie urlopu przed wakacjami tak wyjątkowej sytuacji?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe