Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Kontynuując poprzednie moje pytanie – jest to uczeń, który miał zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze, gdyż posiadał orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu głębokim i miał obowiązek do nauki do 24 lat. Czy takiemu uczniowi przysługuje jakiś dokument, który potwierdzi ukończenie szkoły podstawowej? Jaka jest podstawa prawna?
Treść pytania niestety wprowadza w błąd co do problematycznego zagadnienia oraz dopiero teraz podano informację o rodzaju zajęć. Osoba uczestnicząca w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych, zorganizowanych w szkole podstawowej na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz.U. z 2013 r., poz. 529), nie jest przyjmowana do szkoły podstawowej, a więc nie może być jej uczniem, ani tym bardziej nie może ukończyć szkoły podstawowej. M.in. w § 8–12 ww. rozporządzenia prawodawca wyraźnie posługuje się określeniem „uczestnika” zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, a nie pojęciem „ucznia”. Status ucznia posiada osoba z niepełnosprawnością intelektualną, która jest przyjmowana do szkoły (np. podstawowej) i jest obejmowana kształceniem specjalnym na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. W ramach kształcenia specjalnego nie są prowadzone zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze, które są realizowane na podstawie orzeczenia innego rodzaju, bez przypisania uczestników zajęć do klas szkolnych i w oderwaniu od podstawy programowej realizowanej w szkole.
W związku z dodatkowym pytaniem: „czy takiemu uczniowi przysługuje jakiś dokument, który potwierdzi ukończenie szkoły podstawowej”, odpowiedź jest negatywna, ponieważ skoro uczestnik zajęć rewalidacyjno-wychowawczych nie jest uczniem szkoły, nie kończy szkoły (np. podstawowej), nie uzyskuje „wykształcenia podstawowego”, to okoliczność nieistniejąca w świetle prawa nie może zostać potwierdzona przez szkołę dokumentem i w konsekwencji nie jest możliwe podanie podstawy prawnej jego wystawienia. Dodatkowo ww. rozporządzenie, ani też rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2019 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków (Dz.U. z 2019 r., poz. 1700 ze zm.), nie przewiduje obowiązku wydania przez szkołę dokumentu potwierdzającego zakończenie realizowania w niej zajęć rewalidacyjno-wychowawczych przez ich uczestnika.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W przedszkolu od 01.09.2015 r. jest dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego (niedosłuch). Orzeczenie dostarczono we wrześniu - dodatkowe środki na zajęcia specjalistyczne zostaną przekazane z UM od stycznia 2016 r (informacja podana z Wydziału Edukacji UM). Od kiedy należy prowadzić dodatkowe działania pedagogiczne, jeśli środki finansowe na ten cel będą przekazane od stycznia 2016 r.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor w każdym roku szkolnym kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodzie szkoły? W styczniu br. przeciwko rodzicom jednej uczennicy zaczęła się toczyć egzekucja administracyjna. We wrześniu br. w dalszym ciągu nie mamy informacji o pobycie i obowiązku uczęszczania do szkoły dziecka. Szkoła wystąpiła ponownie o wszczęcie egzekucji. Organ prowadzący poinformował, że nie mogą się toczyć dwie takie same sprawy. Co w takim razie ma zrobić dyrektor?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rodzic złożył wniosek o przyjęcie dziecka do klasy pierwszej, które w lutym ukończyło 6 lat. Została dołączona opinia PPP, która uzasadnia, iż "z uwagi na niższe niż przeciętne możliwości intelektualne oraz niepełną dojrzałość społeczno-emocjonalną nie jest wskazane podjęcie przez dziecko obowiązku szkolnego z rocznym wyprzedzeniem". Rodzice wniosek motywują: małoliczną klasą pierwszą (11 osób) co pozwoli na indywidualne podejście do ucznia; innowacyjnością prowadzonych zajęć przez nauczyciela; współpracą ze Specjalistycznym Centrum Wspierającym Edukację Włączającą (szkoła jest włączona w pilotażowy projekt). Grupa przedszkolna, do której miałoby uczęszczać dziecko, liczy 25 osób i jest grupą mieszaną (5-, 6-latki), więc korzystniejsze dla dziecka byłoby rozpoczęcie nauki rok wcześniej. Czy dyrektor może wydać pozytywną decyzję w takim przypadku? Czy będzie to zgodne z prawem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W dniu 2 lutego 2017 r. wpłynęło do przedszkola niepublicznego pismo z UM odnośnie przeliczenia dotacji za 2016 r. i informacja o zmniejszeniu jednostkowej kwoty dotacji za 2016 rok. W związku z tym UM prosi o przekazanie zwrotu wskazanej w piśmie kwoty przez przedszkole na konto UM w terminie 14 dni. Mam pytanie czy UM może żądać zwrotu w 2017 r za rok 2016 ?,Czy może to się odbywać na zasadzie zwykłego pisma - czy nie powinna to być decyzja? Pismo nie jest podparte żadnymi przepisami ani wyliczeniami skąd wzięła się ta różnica. Jeśli wpłacę żądaną kwotę (bojąc się naliczania odsetek) to czy będę mogła w przyszłości żądać jej zwrotu ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w przypadku nie funkcjonowania na terenie szkoły związków zawodowych, istnieje konieczność opiniowania arkusza organizacyjnego przez oddział związku?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe