Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam problem z Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych. W szkole nikt nie należy do związków zawodowych. Związek zawodowy Solidarność twierdzi, że jeden z emerytów należał do związku zawodowego i w związku z tym przy mediacji Urzędu Miasta narzucił nam regulamin, który nie podoba się większości pracowników szkoły twierdząc przy tym, że dyrektor zobowiązany jest uzgodnić z nim, a nie z pracownikami zapisy regulaminu. Czy związek zawodowy ma rację?
Regulamin zakładowego funduszu świadczeń socjalnych ustala pracodawca w uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową. Udział związków zawodowych przy ustalaniu treści regulaminu jest konieczny – obowiązek uzgodnień wynika z ustawy o zfśs oraz z ustawy o związkach zawodowych, co potwierdził Sąd Najwyższy w wyroku z 11.05.1999 r. (I PKN 664/98 OSNP 2000, nr 14, poz.540), stwierdzając, że: „Warunkiem obowiązywania regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych jest jego uzgodnienie ze wszystkimi organizacjami związkowymi działającymi w zakładzie pracy.” W sytuacji, gdy u pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa – pracodawca obowiązany jest uzgodnić treść regulaminu z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów. Art. 8. n/w ustawy: 1. Przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z Funduszu uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu. 2. Zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z Funduszu, z uwzględnieniem ust. 1, oraz zasady przeznaczania środków Funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej określa pracodawca w regulaminie ustalanym zgodnie z art. 27 ust. 1 albo z art. 30 ust. 5 ustawy o związkach zawodowych. Pracodawca, u którego nie działa zakładowa organizacja związkowa, uzgadnia regulamin z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów.Mowa o organizacji związkowej, która posiada uprawnienia zakładowej organizacji związkowej (tj. zrzeszającej co najmniej 10 pracowników – art. 251, 34 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych). Proponuję jednak dążyć do wyjaśnienia sytuacji opisanej w pytaniu, np. poprzez wystosowanie pisma do instytucji ustalającej regulamin z prośbą o podstawę prawną potwierdzającą zasadność ich postępowania.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczeń klasy czwartej technikum, który w szkolnym planie nauczania m. in. ma przedmioty: język niemiecki, język angielski oraz język niemiecki w budownictwie, uzyskał opinię z poradni PP o zwolnieniu z języka niemieckiego. Powstały wątpliwości, co z językiem niemieckim w budownictwie. Stanowisko poradni PP jest akie, że uczeń powinien być zwolniony z języka niemieckiego oraz języka niemieckiego w budownictwie. Jako dyrektor szkoły jestem jednak w stanie zapewnić uczniowi udział w zajęciach z języka angielskiego w budownictwie w zamian za język niemiecki w budownictwie. Jaka jest wykładnia prawna w sprawie? Jak należy postąpić? Jaki dokument skierowany do ucznia jako dyrektor muszę przygotować?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- "...Dopuszcza się prowadzenie zajęć, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 2–5, ust. 2 pkt 1–4 i ust. 3 pkt 1, w czasie
dłuższym lub krótszym niż 45 minut, z zachowaniem ustalonego dla ucznia łącznego tygodniowego czasu tych zajęć,
jeżeli jest to uzasadnione potrzebami ucznia. Uczeń ma przyznane 2 godziny tygodniowo zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Jak mam to rozumieć? Czy to jest 120 minut tygodniowo czy 2 x po 45 minut = 90 minut tygodniowo? A może 3 x po 40 minut=120 minut tygodniowo?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jakie dokumenty obowiązują w związku z kontrolą zarządczą w szkole. Proszę o wzory.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem przedszkola miejskiego i mam bardzo ważne dla mnie pytanie. Chodzi o to kto powinien umyć dziecko (przedszkolaka)w sytuacji zrobienia kupki w majtusie. Mając na uwadze, że rodzice mogą posądzić o molestowanie. Zarówno nauczycielki jak i pomoce nauczyciela, czy panie oddziałowe nie chcą myć dzieci w obawie właśnie o posądzenie o molestowanie. Bardzo Państwa proszę o pomoc i rozwiązanie tej sytuacji. W jaki sposób mam to rozwiązać? I kto w sytuacji kupki powinien wymyć dziecko - nauczyciel czy pomoc nauczyciela czy woźna oddziałowa?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Program edukacyjno-terapeutyczny. Dla wychowanka ORW posiadającego orzeczenie o kształceniu specjalnym ze względu na niepełnosprawnosć sprzężona( w tym intelektualna w stopniu umiarkowamym, ruchowa i niedosłuch) - I ETAP EDUKACYJNY.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe