Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń klasy czwartej technikum, który w szkolnym planie nauczania m. in. ma przedmioty: język niemiecki, język angielski oraz język niemiecki w budownictwie, uzyskał opinię z poradni PP o zwolnieniu z języka niemieckiego. Powstały wątpliwości, co z językiem niemieckim w budownictwie. Stanowisko poradni PP jest akie, że uczeń powinien być zwolniony z języka niemieckiego oraz języka niemieckiego w budownictwie. Jako dyrektor szkoły jestem jednak w stanie zapewnić uczniowi udział w zajęciach z języka angielskiego w budownictwie w zamian za język niemiecki w budownictwie. Jaka jest wykładnia prawna w sprawie? Jak należy postąpić? Jaki dokument skierowany do ucznia jako dyrektor muszę przygotować?
W pytaniu nie podano, czy uczeń spełnia wymogi do zwolnienia z zajęć, a mianowicie, czy uczeń ma wadę słuchu, głęboką dysleksję rozwojową, afazję, niepełnosprawnościami sprzężone, autyzm, w tym zespół Aspergera, a także czy język niemiecki jest dla niego drugim językiem nowożytnym – po spełnieniu tych warunków, na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej dyrektor ma obowiązek zwolnienia ucznia do końca danego etapu edukacyjnego z nauki drugiego języka obcego nowożytnego (niemieckiego i niemieckiego w budownictwie) oraz nie może w to miejsce zaproponować języka angielskiego w budownictwie (§ 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, Dz.U. z 2015 r., poz. 843 z późn. zm. w zw. z art. 363 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2017 r., poz. 60). Jeśli natomiast język niemiecki jest dla ucznia językiem obowiązkowym, nawet gdy uczeń posiada ww. schorzenia lub zaburzenia, dyrektor nie zwalnia go z nauki języka. Zwolnienie nie następuje również, gdy uczeń nie posiada jednego z ww. schorzeń lub zaburzeń – wówczas istnieje jedynie możliwość dokonania zmiany drugiego języka obcego na inny, w tym np. na język angielski w budowie.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uprzejmie proszę o pomoc w kwestii wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe w dniu wolnym od zajęć dydaktycznych, np. 14 października, czyli DEN:
1. Regulamin wynagradzania nauczycieli reguluje jedynie kwestię szczegółowych warunków obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe.
2. Zgodnie z art. 39 ust. 4 należność za godz. ponadwymiarowe to składnik wynagrodzenia, którego wysokość może być ustalona jedynie na podstawie już wykonanych prac, czyli wypracowanych godzin.
3. Z zasady wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną, zaś za czas niewykonywania pracy pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia tylko wówczas, gdy poszczególne przepisy prawa pracy tak stanowią (art. 80 Kodeksu pracy w zw. z art. 91c ust. 1 Karty Nauczyciela. Nauczycielowi przysługuje zatem wynagrodzenie za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe, jeżeli był gotów do ich wykonywania, a doznał przeszkód z przyczyn dotyczących szkoły (art. 81 § 1 Kodeksu Pracy.
4. W mojej ocenie nauczyciele nie byli gotowi do realizowania zajęć dydaktycznych, gdyż te zajęcia nie mogły odbyć się z uwagi na organizację roku szkolnego, czyli nie przysługuje im wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe.
Czy podzielają Państwo moją opinię?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Co wpisujemy na świadectwie ukończenia kl. VII w rubryce religia/ etyka, jeśli uczeń nie uczestniczy w tych zajęciach?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczniowie, którzy są w oddziale sportowym muszą mieć badania lekarza sportowego co pół roku?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W art 23 rozporządzenia o organizacji szkół nie ma informacji o opiniowaniu arkusza, jest to artykuł mówiący o wejściu w życie aktu z dniem 1 września 2017 r. Należy podkreślić, że usunięto obowiązek opiniowania prze radę pedagogiczną arkusza organizacji. Proszę napisać, jeśli się mylę. Sprawa jest ważna i pilna, bo już w poniedziałek mam zebranie Rady Pedagogicznej.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń jest nieklasyfikowany w pierwszym semestrze z powodu nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach. Czy taki uczeń może być klasyfikowany na II semestr? Czy ma szansę w tym roku szkolnym otrzymać promocję? Jeśli tak, to jak szkoła powinna mu w tym pomóc?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe