Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń klasy czwartej technikum, który w szkolnym planie nauczania m. in. ma przedmioty: język niemiecki, język angielski oraz język niemiecki w budownictwie, uzyskał opinię z poradni PP o zwolnieniu z języka niemieckiego. Powstały wątpliwości, co z językiem niemieckim w budownictwie. Stanowisko poradni PP jest akie, że uczeń powinien być zwolniony z języka niemieckiego oraz języka niemieckiego w budownictwie. Jako dyrektor szkoły jestem jednak w stanie zapewnić uczniowi udział w zajęciach z języka angielskiego w budownictwie w zamian za język niemiecki w budownictwie. Jaka jest wykładnia prawna w sprawie? Jak należy postąpić? Jaki dokument skierowany do ucznia jako dyrektor muszę przygotować?
W pytaniu nie podano, czy uczeń spełnia wymogi do zwolnienia z zajęć, a mianowicie, czy uczeń ma wadę słuchu, głęboką dysleksję rozwojową, afazję, niepełnosprawnościami sprzężone, autyzm, w tym zespół Aspergera, a także czy język niemiecki jest dla niego drugim językiem nowożytnym – po spełnieniu tych warunków, na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej dyrektor ma obowiązek zwolnienia ucznia do końca danego etapu edukacyjnego z nauki drugiego języka obcego nowożytnego (niemieckiego i niemieckiego w budownictwie) oraz nie może w to miejsce zaproponować języka angielskiego w budownictwie (§ 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, Dz.U. z 2015 r., poz. 843 z późn. zm. w zw. z art. 363 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2017 r., poz. 60). Jeśli natomiast język niemiecki jest dla ucznia językiem obowiązkowym, nawet gdy uczeń posiada ww. schorzenia lub zaburzenia, dyrektor nie zwalnia go z nauki języka. Zwolnienie nie następuje również, gdy uczeń nie posiada jednego z ww. schorzeń lub zaburzeń – wówczas istnieje jedynie możliwość dokonania zmiany drugiego języka obcego na inny, w tym np. na język angielski w budowie.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy jeśli zajęcia rehabilitacyjne prowadzone w ramach rewalidacji odbywają się po godzinie 13 {a Niepubliczny Punkt Przedszkolny jest czynny w godzinach8-13}to można rozliczyć je z subwencji?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W jaki sposób można wyegzekwować brak płatności za przedszkole (dokładnie za posiłki w przedszkolu) od rodzica, który nie reguluje opłat już od dwóch lat? Czy można nie przyjąć dziecka do przedszkola na kolejny rok? Upomnienia kończą się tylko obietnicą zapłaty.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Kto w szkole niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej prowadzonej przez stowarzyszenie uchwala zmiany w statucie szkoły? Czy nowo nadany statut musi być zatwierdzony przez kuratorium?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Do I klasy szkoły podstawowej została przyjęta uczennica z orzeczeniem o kształceniu specjalnym ze względu na autyzm. Rodzice zgłosili potrzebę korzystania ze świetlicy szkolnej do godziny 16. Jakie warunki należy zapewnić w/w dziecku? Ile osób może być w grupie? Czy osoba prowadząca zajęcia musi mieć kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej? Czy musi to być nauczyciel wspomagający/wspierający nauczyciela w czasie zajęć dydaktyczno-wychowawczych?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W jaki sposób wprowadzić zmiany do regulaminu wycieczek szkolnych? Czy wprowadzenie regulaminu wycieczek lub wprowadzanie zmian do już istniejącego regulaminu wymaga wydania przez dyrektora zarządzenia? Czy podstawą prawną takiego regulaminu jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki, czy są nią wszystkie rozporządzenia, na podstawie których powstał regulamin?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe