Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam pytanie dotyczące pensum dyrektora szkoły. Jestem dyrektorem CKU przy Zakładzie Karnym w Płocku. Nauczam j. angielskiego. wewnętrzne przepisy resortowe stanowią, że z uwagi na obecny stan liczbowy oddziałów szkolnych moje pensum wynosi 10 godzin dydaktycznych "przy tablicy". Założenie jest, że jest to 10/18 etatu. Rozważam ukończenie studiów podyplomowych z zakresu bibliotekarstwa, bym mógł "wyrabiać" swoje godziny w bibliotece. Czy dyrektor szkoły może być nauczycielem biblioteki? Jeśli tak, to jak to się ma do faktu, że etat bibliotekarza to 30 godzin tygodniowo?
Zgodnie z art. 42 ust. 6 Karty Nauczyciela, dyrektorowi i wicedyrektorowi szkoły oraz nauczycielowi pełniącemu inne stanowisko kierownicze w szkole, a także nauczycielowi, który obowiązki kierownicze pełni w zastępstwie nauczyciela, któremu powierzono stanowisko kierownicze, obniża się tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć w zależności od wielkości i typu szkoły oraz warunków pracy lub zwalnia się ich od obowiązku realizacji zajęć. Zasady udzielania i rozmiar obniżek określa organ prowadzący szkołę.
Zasadniczo więc, pensum nauczyciela określa art. 42 ust. 3 Karty Nauczyciela - 18 h, 26 h, 30 h itd. Nauczycielowi, pełniącemu funkcję dyrektora, organ prowadzący obniża to pensum lub zwalnia z obowiązku prowadzenia zajęć. Obniżenie pensum do 10 h powinno dotyczyć wszelkich zajęć prowadzonych przez dyrektora (zgodnie z kwalifikacjami, również na stanowisku nauczyciela bibliotekarza). Przy założeniu, że dotyczy tylko zajęć lekcyjnych (np. 10/18, czyli 0,56), po przeliczeniu na godziny biblioteki z pensum 30, dyrektor musiałby prowadzić zajęcia przez 16,67 godzin tygodniowo, a nie 10. Na podstawie art. 42 ust. 7 pkt. 2 Karty Nauczyciela, organ prowadzący ustala nie tylko rozmiar obniżek, ale też zasady ich udzielania. Jeżeli przepisy resortowe, regulujące omawiany problem nie zawierają odpowiednich zapisów, należy zwrócić się do organu prowadzącego o wyjaśnienie nieścisłości.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel przedszkola, który ukończył studia podyplomowe w zakresie pedagogika terapeutyczna i rewalidacja ma kwalifikacje do prowadzenia zajęć z dzieckiem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego i jakiego typu mogą to być zajęcia (korekcyjno-kompensacyjne,terapeutyczne, rewalidacyjne) ? Czy od 1 września 2016r. nauką religii powinny być objęte tylko dzieci 6 -letnie realizujące obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego czy również dzieci 5-letnie?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Do kiedy należy podpisać umowę z nauczycielem zatrudnionym od 11 września (za zgodą KO)? Czy do 22 czerwca 2018 r. czy do 31 sierpnia 2018 r. - wówczas zostanie wykorzystany urlop w naturze a nie będzie wypłacany ekwiwalent.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka zatrudniona na podstawie mianowania- uzupełniająca etat w roku szkolnym 2013/2014 w drugiej szkole od dnia 28.02.2014 r. przebywa na zwolnieniu lekarskim. W trakcie jego trwania dostarczyła orzeczenie lekarskie oraz wniosek o potrzebie udzielenia urlopu dla podratowania zdrowia od 28.08.2014 r. do 27.08.2015 r. W jaki sposób można obniżyć wymiar etatu od dnia 01.09.2014 r. (mamy wiedzę, że nie będzie miała uzupełnienia) na 12/18 jeśli nie pojawi się w szkole do 31.05.2014 r. (ruch kadrowy)?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy istnieje jakieś rozporządzenie prawne, które zabrania realizacji przelewowych faktur proform w jednostkach oświatowych? Jeśli tak to proszę o podanie aktów prawnych.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Przypadek 1
Nauczyciel dyplomowany zatrudniony u nas na czas nieokreślony 7/18 na cały etat pracuje w drugiej szkole w gminie. Chcę rozwiązać z nim umowę z końcem roku szkolnego z 3 miesięcznym wypowiedzeniem z przyczyn organizacyjnych, tzn. klasy łączone z powodu małej liczby uczniów (6 i 7 w klasie) tym samym zmniejsza się liczba godzin dla n-li. Jest to tylko jeden n-el. Czy przysługuje i w jakiej wysokości odprawa? Czy ten nauczyciel zatrudniony w naszej szkole na 7/18 może być przewodniczącym ogniska ZNP jeśli w szkole jest nauczyciel należący do ZNP zatrudniony w pełnym wymiarze? Obawiam się, że ten dorabiający u nas n-el specjalnie chce być przewodniczącym, żeby był chroniony. Czy ZNP może go chronić przed zwolnieniem gdy n-le zatrudnieni w tej szkole przez niego będą musieli mieć ograniczone etaty? W zeszłym roku przyjęliśmy na radzie kryteria zwalniania, które również on podpisał, że w pierwszej kolejności zwalniani będą n-le na niepełnych etatach.
Przypadek 2.
Z nauczycielką z dniem 31.08.2013 r. rozwiązano umowę o pracę na podstawie art. 23 ust. 1 pkt. 3 oraz ust. 2 pkt. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97 z późn. zm.) tj. w związku z utraceniem zdolności do wykonywania dotychczasowej pracy. Na podstawie art. 28, ust. 1 ww. ustawy, wypłacono nauczycielce odprawę pieniężną w wysokości 6-miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego.
W dniu 30.07.2013 r. nauczycielka zwróciła się do pracodawcy z pisemną prośbą o wypełnienie druku ZUS N-10, w związku z ubieganiem się o rentę chorobową, po czym otrzymała wypełniony druk.
W sierpniu 2013 r. osobiście złożyła wniosek do ZUS o przyznanie renty chorobowej, którą ZUS przyznał na 2 lata.
W związku z powyższym, proszę o odpowiedź na poniższe pytania:
1. Cy pracodawca ma obowiązek wypłacenia odprawy z tytułu przejścia na rentę, w przypadku gdy nauczycielka otrzymała odprawę z art. 28 ust. 1 KN?
2. Czy w związku z przyznaniem przez ZUS ww. świadczenia po dniu 01.09.2013 r. (kiedy nauczycielka już nie była pracownikiem szkoły), pracodawca będzie zobowiązany do wypłacania świadczeń z ZFŚS?
3. Jeśli renta została przyznana od 20 sierpnia 2013 r. (nauczycielka do 31.08.2013 r. przebywała na rocznym urlopie dla poratowania zdrowia), czy nauczycielka powinna zwrócić wynagrodzenie pracodawcy za 11 dni sierpnia, w związku z otrzymaniem renty?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe