Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam pytanie dotyczące sklepiku szkolnego. Mam podmiot zewnętrzny, który prowadzi działalność gospodarczą i mogłaby w naszej szkole prowadzić sklepik szkolny. Czy szkoła może nieodpłatnie udostępnić pomieszczenie pod ten sklepik?
Szkoła publiczna jest jednostką budżetową utworzoną przez organ prowadzący (najczęściej przez jednostkę samorządu terytorialnego). Ponieważ przepisy powszechnie obowiązującego prawa nie przyznają jednostce budżetowej osobowości prawnej, musi ona – niejako pośrednio – korzystać z osobowości prawnej podmiotu, który ją utworzył, czyli w przypadku jednostki będącej szkołą – z osobowości prawnej organu prowadzącego. Tylko w ten sposób szkoła lub placówka może uczestniczyć w obrocie cywilnoprawnym. Brak osobowości prawnej powoduje także, że szkole nie przysługuje prawo własności, dysponuje jednak ona mieniem przekazanym jej w zarząd.
Wyposażenie szkoły w nieruchomości polega na oddaniu jej nieruchomości w trwały zarząd.
Szkoła ma prawo korzystania z nieruchomości oddanej w trwały zarząd, a w szczególności do:
- korzystania z nieruchomości w celu prowadzenia działalności należącej do zakresu jej działania;
- zabudowy, odbudowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy lub remontu obiektu budowlanego na nieruchomości, zgodnie z przepisami Prawa budowlanego, za zgodą organu nadzorującego;
- oddania nieruchomości lub jej części w najem, dzierżawę albo użyczenie na czas nie dłuższy niż czas, na który został ustanowiony trwały zarząd, z równoczesnym zawiadomieniem właściwego organu i organu nadzorującego, jeżeli umowa jest zawierana na czas oznaczony do 3 lat, albo za zgodą tych organów, jeżeli umowa jest zawierana na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub czas nieoznaczony, jednak na okres nie dłuższy niż czas, na który został ustanowiony trwały zarząd.
Zgoda jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość.
Pomieszczenie powinno więc zostać oddane w najem, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 23
kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 z późn. zm.), zgodnie z art. 659 i następnymi.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Od roku szkolnego 2014/2015 o przydziale dziecka do klasy I szkoły podstawowej decydować ma rok i miesiąc jego urodzenia, pierwszeństwo dając uczniom najmłodszym. Przewidziano również pewne wyjątki, kiedy można odstąpić od podziału dzieci według wieku. Co znaczy ustawowy „szczególnie uzasadniony przypadek”?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Mam wątpliwość, czy poniższy wniosek jest rzeczywiście wnioskiem o udzielenie informacji publicznej, czy nie narusza prawa podmiotów gospodarczych zawartych w art.61 Konstytucji RP:
Wniosek
o udostępnienie informacji publicznej
Na podstawie art. 2 ust. 1 i art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 z późn. zm.) wnoszę o udzielenie informacji publicznej dotyczącej poniższych zagadnień:
1. Czy na terenie placówki znajduje się sklepik szkolny, w którym uczniowie mogą się zaopatrzyć w artykuły spożywcze?
2. Jaki jest średni miesięczny koszt dzierżawy powierzchni pod sklepik szkolny w skali 12 miesięcy przez ajenta?
3. Czy szkoła posiada na swoim terenie maszyny vendingowe (automaty/ dystrybutory żywności)?
4. Jaki jest średni miesięczny koszt dzierżawy miejsca pod maszynę vendingową w skali 12 miesięcy?
5. Jaki jest średni miesięczny koszt opłaty za zużycie mediów (np. prąd, woda) przez dzierżawcę miejsca pod maszynę vendingową w skali 12 miesięcy?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor, który ponownie chce ubiegać się o stanowisko dyrektora otrzymał informacje o wyznaczeniu członków rady pedagogicznej do pracy w komisji konkursowej w dniu 25 czerwca. Jednak nie zwołał rady pedagogicznej tylko wybrał 2 osoby, które wyraziły zgodę na prace w komisji. Czy musi być podjęta uchwała rady pedagogicznej? Jeśli tak, to czy można to zrobić jeszcze teraz (dokumenty na konkurs można składać do 12 sierpnia). W jaki sposób wybrnąć z tej sytuacji?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jeżeli rozpoczynam działalność w niepublicznym przedszkolu w maju to realizuje podstawę programową wg treści programu przewidzianej na maj? Drugie pytanie, jeżeli chciałabym otworzyć przedszkole niepubliczne na zasadach publicznych to wójt gminy może nie wyrazić takiej zgody?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła publiczna musi być zarejestrowana w GIODO? Poza danymi osobowymi związanymi z zatrudnieniem i procesem nauczania, szkoła może wejść w posiadanie danych osobowych (imię i nazwisko, dane adresowe) osób prywatnych, którym wystawiane są faktury VAT.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe