Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam pytanie dotyczące wypowiedzenia warunków pracy nauczycielowi dyplomowanemu zatrudnionemu z mianowania w liceum ogólnokształcącym. W związku ze zmniejszeniem oddziałów nie ma dla nauczyciela godzin. Pytanie moje jest takie: czy na wypowiedzeniu umieszczamy tekst "Niniejsze wypowiedzenie jest bezskuteczne w przypadku złożenia przez Panią w terminie 30 dni od dnia doręczenia wypowiedzenia pisemnego wniosku o przeniesienie w stan nieczynny.", czy może tylko tekst o wysokości odprawy pieniężnej. Proszę o przykładowy tekst wypowiedzenia.
W pytaniu podano, że dotyczy ono wypowiedzenia warunków pracy nauczyciela, jednak z dalszej jego treści wynika, że dotyczy wypowiedzenia stosunku pracy (zwolnienia nauczyciela).
Przepisy Karty Nauczyciela nie wymagają umieszczania w piśmie o wypowiedzeniu stosunku pracy informacji o możliwości przeniesienia w stan nieczynny. Dyrektor szkoły jako pracodawca powinien jednak poinformować nauczyciela o jego prawach. Może tego dokonać w dowolnej formie - pisemnie (np. w wypowiedzeniu - jak zaproponowano w pytaniu) albo ustnie. Potwierdza to wyrok Sądu Najwyższego z dnia 18.12.2002 r. I PK 15/02.
Wzory pism dostępne są na naszej stronie.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam. Cytat z Państwa strony "Ile razy nauczycielowi matematyki (kontraktowemu) zatrudnionemu na 12/18 można dać umowę na czas określony.
Kwestię tę reguluje:
KODEKS PRACY Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. (ze zm.)
Art. 251. [Kolejna umowa na czas określony] § 1. Zawarcie kolejnej umowy o pracę na czas określony jest równoznaczne w skutkach prawnych z zawarciem umowy o pracę na czas nieokreślony, jeżeli poprzednio strony dwukrotnie zawarły umowę o pracę na czas określony na następujące po sobie okresy, o ile przerwa między rozwiązaniem poprzedniej
a nawiązaniem kolejnej umowy o pracę nie przekroczyła 1 miesiąca".
Czy jednak w tej sytuacji nie ma zastosowania art 10 pkt 7 KN?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy pracownik niepedagogiczny (pomoc w OP, opiekun z autobusu szkolnego,personel sprzątający) może mieć w swoim zakresie obowiązków ustalonym przez pracodawcę, przeprowadzanie dzieci podczas przerwy na zajęcia, które odbywają się w drugim budynku szkolnym?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy dofinansowania okularów dla nauczyciela. W naszej szkole okulary mogą mieć tylko dofinansowane osoby, które pracują powyżej 4 godz. przy komputerze (administracja, dyrekcja), na skierowaniu na badania wskazujemy wówczas „praca przy komputerze”. W przypadku nauczycieli nie stosujemy tego zapisu. Czy powinniśmy to robić? Czy można nauczycielowi takiego finansowania udzielić i na jakiej podstawie to zrobić? Bo z ZFŚS takiego finansowania nie można udzielić.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jakie są zasady zatrudnienia w szkole asystenta i nauczyciela wspomagającego?/podstawy prawne/
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka przebywa na urlopie dla poratowania zdrowia od 29 stycznia 2018 roku do 28 stycznia 2019 roku (nie korzystała z urlopu wypoczynkowego w czasie ferii zimowych w 2018 roku i w czasie wakacji 2018 r). 14 grudnia 2018 roku składa podanie o przyznanie jej urlopu uzupełniającego od 29 stycznia do 8 kwietnia 2019 roku – po odliczeniu ferii zimowych za 2019 r – 56 dni ( od 11 lutego do 24 lutego 2019 roku przypadają ferie zimowe). 18 stycznia 2019 roku nauczycielka dostaje decyzję o udzieleniu urlopu uzupełniającego od 29 stycznia do 25 marca 2019 roku (urlop uzupełniający został udzielony na okres bieżących ferii zimowych 2019 roku). W związku z tym, że urlopu nie udziela się na okres ferii letnich i zimowych, ponieważ w tym samym czasie nauczyciel nie może przebywać na dwóch urlopach jednocześnie, nauczycielka 01 lutego 2019 roku, składa odwołanie od tej decyzji. „W związku z otrzymaniem decyzji z dnia 18 stycznia 2019 roku, dotyczącej udzielenia mi urlopu uzupełniającego ( z powodu niewykorzystania urlopu wypoczynkowego, z racji przebywania na urlopie dla poratowania zdrowia od dnia 29 stycznia 2018roku do 28 stycznia 2019 roku), chciałam odwołać się od terminu urlopu uzupełniającego, ustalonego od dnia 29 stycznia 2019 roku do dnia 25 marca 2019 roku. Wymiar tego urlopu zgodnie z prawem obejmuje 56 dni, ale jest on udzielony w czasie ferii zimowych za 2019 rok, przypadających na okres od 11 lutego – 24 lutego 2019 roku. W świetle obowiązujących rozwiązań prawnych, należy uznać, że nabyłam prawo do urlopu uzupełniającego za rok 2018 w wymiarze 8 tygodni, a jednocześnie z dniem 01 stycznia 2019 roku nabyłam uprawnienia do kolejnego urlopu wypoczynkowego, który będę miała prawo wykorzystać w okresie ferii zimowych i letnich w 2019 roku. W związku z niewykorzystaniem urlopu wypoczynkowego za 2018 rok, na podstawie art.66 ust.1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, ponownie wnioskuję o udzielenie tego urlopu w okresie od dnia 29 stycznia 2019 roku do dnia 8 kwietnia 2019 roku (od 29 stycznia do 10 lutego 2019 roku – 13 dni i od dnia 25 lutego do 08 kwietnia 2019 roku – 43 dni) w wymiarze 56 dni (od 11 – 24 lutego 2019 roku są ferie zimowe). 26 lutego 2019 roku dostaje decyzję: „W odpowiedzi na wniosek z dnia 01.02.2019 r. udzielam Pani urlopu wypoczynkowego za 2019 rok w wymiarze 14 dni ( tj. 2 tygodnie) w okresie od dnia 26 marca 2019 r. do 08 kwietnia 2019 r”. Nauczycielka stała na stanowisku, że prawo do urlopu uzupełniającego może zostać ustalone dopiero po zakończeniu w danym roku szkolnym ferii zimowych i letnich, tj. po 31 sierpnia 2019 roku, (niemożliwym jest wcześniejsze ustalenie prawa i wymiaru urlopu uzupełniającego. Przed zakończeniem ferii nie istnieje bowiem możliwość stwierdzenia, czy nauczyciel korzystał z urlopu wypoczynkowego i w jakim wymiarze) Pytanie: Biorąc pod uwagę fakt, że nauczycielka nie starała się o zaległy urlop wypoczynkowy za 2019 rok, tylko o urlop uzupełniający za 2018 rok, czy nauczycielka ta powinna złożyć kolejne odwołanie od decyzji pani dyrektor?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe