Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Na czym polega różnica miedzy tekstem jednolitym statutu, a tekstem ujednoliconym statutu? Kto uchwala powyższe statuty? Jakie zmiany należy wprowadzić w statucie obowiązującym od 1 września 2017?
Tekst ujednolicony to nieoficjalny tekst jednolity, tworzony we własnym zakresie i na własne potrzeby w szkole lub np. placówce oświatowej. Przy jego tworzeniu nie obowiązują nakazane przez prawo ustalone zasady postępowania.Tekst taki redaguje się poprzez usunięcie z tekstu przepisów uchylanych oraz dodanie aktualnych, czyli zastąpienie przepisów zmienianych przepisami w nowym brzmieniu. Natomiast, w przypadku tekstu jednolitego aktu prawnego obowiązują reguły nakazane przepisami. Tekst taki jest przyjmowany według zasad precyzyjnie opisanych w przepisach.
Podstawa prawna: 1. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (ze zm.); 2. Ustawa z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów, w szczególności art. 14.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w klasach I-III mozna oceniać uczniów tak jak w klasach IV-VI tzn stosując skalę 1-6. Pytanie dotyczy oceniania cząstkowego
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o przykładową diagnozę potrzeb edukacyjnych i rozwojowych szkoły podstawowej. Dziękuję.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W związku z Państwa odpowiedzią na moje pytanie proszę o ponowną analizę? Nie rozumiem jaki związek ma jednolity rzeczowy wykaz akt z anulowanymi świadectwami, giloszami?
Jednolity rzeczowy wykaz akt niezależnie od struktury organizacyjnej ustala rzeczowy podział dokumentacji powstającej w toku działalności szkoły przyporządkowuje określonym hasłom klasyfikacyjnym, oznaczone symbolami klasyfikacyjnymi i kwalifikacją archiwalną.
Zakupione świadectwa, gilosze nie mają kategorii archiwalnej. Wpisuje się je do księgi druków ścisłego zarachowania. Wydaje uprawnionym osobom np., nauczycielom . Jeżeli nauczyciel nieprawidłowo je wypełni lub popełni błąd przy ich wypełnianiu, zwraca druk do pracownika, który zajmuje się drukami ścisłego zarachowania. Fakt anulowania odnotowuje się w księdze druków ścisłego zarachowania. Pracownicy podpisują ten fakt księdze druków ścisłego zarachowania. Anulowane świadectwo przechowuje w oddzielnej teczce. Raz w roku przeprowadza się inwentaryzację druków zarówno tych, które są na stanie a także tych anulowanych. Anulowanych druków nie przekazuje się do składnicy akt/archiwum szkolnego. Są na stanie pracownika, który odpowiada za ich ROZLICZENIE. Jeżeli są niszczone to komisyjnie. A z ich niszczenia sporządza się protokół.
Kategoria archiwalna A oznacza, że dany dokument ma wyjątkową wartość, czy to prawną, historyczną, czy administracyjną, i wymaga przechowywania stałego.
Nie rozumiem jak anulowany druk świadectwa (najczęściej ze względu na błąd) może mieć taką kategorię?
Chodziło mi o odpowiedź czy przepisy prawa określają częstotliwość niszczenia anulowanych świadectw czy giloszy? Czy można to robić co roku po inwentaryzacji. Czy co 4 lata, kiedy odbywa się inwentaryzacja wszystkich składników majątku szkoły? Czy istnieją inne procedury?
MOJE PYTANIE
Z jaką częstotliwością należy niszczyć anulowane druki ścisłego zarachowania np. gilosze, świadectwa. Jakie przepisy prawa o tym mówią. Proszę o podstawę prawną.
PAŃSTWA ODPOWIEDŹ
W polskim prawie brak jest jednoznacznie określonej częstotliwości niszczenia anulowanych druków ścisłego zarachowania (np. świadectw, giloszy). Kwestie te są regulowane w dużej mierze przez wewnętrzne procedury jednostek organizacyjnych oświaty, takich jak szkoły, określone w ich instrukcjach dotyczących gospodarki drukami ścisłego zarachowania. Kluczowe znaczenie w tym zakresie powinien mieć jednolity rzeczowy wykaz akt. Powinien on wskazywać sposób postępowania z poszczególnymi typami dokumentów, a także określać okresy ich przechowywania. Przy jego tworzeniu należy mieć na uwadze ww. terminy przechowywania poszczególnych rodzajów dokumentacji, wynikające z przepisów prawa powszechnie obowiązującego. Możliwe jest również przyjęcie, w sposób odpowiedni, terminów określonych w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych (Dz.U. 2011 Nr 14, poz. 67). W rozporządzeniu tym wzorom druków szkolnych została przypisana kategoria archiwalna "A" - materiały archiwalne. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 164 ze zm.) dokumentacja stanowiąca materiały archiwalne jest przekazywana niezwłocznie po upływie 25 lat od jej wytworzenia do właściwego archiwum państwowego, o ile organ lub jednostka organizacyjna nie przekazały wcześniej materiałów archiwalnych do archiwum państwowego.
Należy jednak podkreślić, że wspomniane rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 18 stycznia 2011 r. nie jest wiążące dla samorządowych jednostek oświaty. W ich przypadku wiążące są natomiast przepisy art. 6 ust. 1-2 ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, nakładające na dyrektorów szkół samorządowych obowiązek określenia, w porozumieniu z Naczelnym Dyrektorem Archiwów Państwowych, m.in. sposób klasyfikowania i kwalifikowania dokumentacji w formie jednolitego rzeczowego wykazu akt, określającego klasy, według których w szkole grupuje się jednolicie, w systemie dziesiętnym, dokumentację powstającą i gromadzoną w tych organach i jednostkach oraz ustalającym dla dokumentacji kwalifikację archiwalną. Jeżeli zatem obowiązujący w szkole jednolity rzeczowy wykaz akt nie daje odpowiedzi na pytanie dotyczące kategorii archiwalnej przypisywanej przechowywanym w szkole wzorom druków szkolnych, powinien zostać uzupełniony o te informacje w porozumieniu z właściwym archiwum państwowym.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy poniższa podstawa prawna regulaminu projektu edukacyjnego w gimnazjum jest dobra, czy należy powołać się na nowe Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. 2017, poz. 1651) mimo, że zapisy o projekcie nie zostały w nim zmienione? Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (poz. 357), art. 44p; Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (poz. 843), §8 ust. 1-7.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy jest jakieś rozporządzenie, akt prawny mówiący o ilości wychowawców na dyżurze nocnym w bursie? Liczba uczniów-92.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe