Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Na rok szkolny 2018/2019 zostało zapisanych czterech uczniów do klasy pierwszej. Czy jest zasadność tworzenia klasy pierwszej, czy raczej należałoby połączyć klasę I z klasą II, w której jest 14 uczniów? Łączenie dotyczyłoby tylko przedmiotów takich jak edukacja muzyczna, plastyczna, wychowanie fizyczne i zajęcia komputerowe. Czy przepisy prawa interpretują taką sytuację?
Przepis art. 96 ust. 4 ustawy Prawo oświatowe stanowi, że w szkołach działających w szczególnie trudnych warunkach demograficznych lub geograficznych, w zakresie danego etapu edukacyjnego dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych. Począwszy od roku szkolnego 2017/2018 klasy łączone należy tworzyć na zasadach określonych w § 13 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r. poz. 649). Jeżeli w szkole podstawowej jest organizowane nauczanie w klasach łączonych, to obowiązkowe zajęcia edukacyjne w klasie I, z wyjątkiem edukacji muzycznej, edukacji plastycznej i wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami.
W opisanej w pytaniu sytuacji musi zostać utworzona klasa pierwsza z liczbą uczniów 4. W tej sytuacji w szkole można zorganizować nauczanie w klasach łączonych (np. klasy I i II lub klasy 0, o ile funkcjonuje, z klasą I).
W szkole podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny, dopuszcza się łączenie zajęć prowadzonych w oddziale przedszkolnym dla dzieci 6-letnich z zajęciami edukacyjnymi prowadzonymi w klasie I, z tym że co najmniej połowa zajęć prowadzonych w oddziale przedszkolnym oraz co najmniej połowa obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu odpowiednio edukacji polonistycznej, przyrodniczej, matematycznej oraz języka obcego nowożytnego w klasie I powinna być prowadzona oddzielnie w oddziale przedszkolnym i w klasie I.
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017r. poz.59 z późn.zm.).
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r. poz. 649).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o wzór umowy o pracę na zastępstwo za nauczyciela przebywającego na zwolnieniu lekarskim.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Rada rodziców szkoły podstawowej zwróciła się do organu prowadzącego (gmina) z zapytaniem, czy wyrazi zgodę, aby uczniowie już od klasy 6 mogli uczyć się drugiego języka obcego, a nie jak przewiduje prawo oświatowe od klasy 7, w liczbie 2 godzin tygodniowo.
Czy takie rozwiązanie jest możliwe? Proszę o podanie podstawy prawnej.
Co w sytuacji gdy ok. 90% rodziców jest zainteresowana takim rozwiązaniem?
Jak powinno się rozwiązać sprawę zakupu podręczników i ćwiczeń?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Od 01.10.2019 w przedszkolu niepublicznym jest udzielana pomoc psychologiczno- pedagogiczna chłopcu 6- letniemu z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim. Orzeczenie rodzic dziecka dostarczył 17.09.2019 r., a już od 01.10.2019 r. są realizowane zajęcia zgodnie z orzeczeniem. Informację, że w mojej placówce pojawiło się orzeczenie przekazałam niezwłocznie do Urzędu Gminy, było to w październiku. Do tej pory, a mamy już koniec lutego nie otrzymałam jednak żadnych środków z tytułu udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej dziecku z orzeczeniem. Do 5-go dnia każdego miesiąca składam deklarację do Urzędu Gminy o liczbie dzieci w placówce i informuje tam o dziecku z orzeczeniem. Dalej nic. Co w tej sytuacji? Czy mam prawo ubiegać się o zaległe świadczenia? Jeżeli tak, to jak to zrobić? Niebawem będzie koniec roku szkolnego, a ja nie otrzymałam żadnych świadczeń, mimo że ponoszę koszty na rzecz organizacji zajęć dla tego dziecka, które wynikają z orzeczenia.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o odpowiedź, czy szkołę zawodową można kończyć ponownie po ukończeniu zawodówki?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel pracujący w przedszkolu niepublicznym na podstawie umowy o pracę (wg. kodeksu pracy), może zawrzeć umowę o dzieło lub zlecenie u tego samego pracodawcy? Jakie będą dodatkowe koszty takiej umowy?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe