Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Na rok szkolny 2018/2019 zostało zapisanych czterech uczniów do klasy pierwszej. Czy jest zasadność tworzenia klasy pierwszej, czy raczej należałoby połączyć klasę I z klasą II, w której jest 14 uczniów? Łączenie dotyczyłoby tylko przedmiotów takich jak edukacja muzyczna, plastyczna, wychowanie fizyczne i zajęcia komputerowe. Czy przepisy prawa interpretują taką sytuację?
Przepis art. 96 ust. 4 ustawy Prawo oświatowe stanowi, że w szkołach działających w szczególnie trudnych warunkach demograficznych lub geograficznych, w zakresie danego etapu edukacyjnego dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych. Począwszy od roku szkolnego 2017/2018 klasy łączone należy tworzyć na zasadach określonych w § 13 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r. poz. 649). Jeżeli w szkole podstawowej jest organizowane nauczanie w klasach łączonych, to obowiązkowe zajęcia edukacyjne w klasie I, z wyjątkiem edukacji muzycznej, edukacji plastycznej i wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami.
W opisanej w pytaniu sytuacji musi zostać utworzona klasa pierwsza z liczbą uczniów 4. W tej sytuacji w szkole można zorganizować nauczanie w klasach łączonych (np. klasy I i II lub klasy 0, o ile funkcjonuje, z klasą I).
W szkole podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny, dopuszcza się łączenie zajęć prowadzonych w oddziale przedszkolnym dla dzieci 6-letnich z zajęciami edukacyjnymi prowadzonymi w klasie I, z tym że co najmniej połowa zajęć prowadzonych w oddziale przedszkolnym oraz co najmniej połowa obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu odpowiednio edukacji polonistycznej, przyrodniczej, matematycznej oraz języka obcego nowożytnego w klasie I powinna być prowadzona oddzielnie w oddziale przedszkolnym i w klasie I.
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017r. poz.59 z późn.zm.).
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r. poz. 649).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jesteśmy niepublicznym przedszkolem z oddziałami integracyjnymi. W tym roku pojawiło się u nas dziecko, w którego orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego czytamy: "Z uwagi na brak oddziału specjalnego na poziomie przedszkolnym oraz niepełnosprawność wieloraką najkorzystniejszą formą kształcenia zapewniającą różnorodną pomoc specjalistyczną będzie przedszkolny oddział integracyjny. Uwzględniając niepełnosprawność sprzężoną dziecku przysługuje prawo do stałego wsparcia dodatkowego nauczyciela współorganizującego proces edukacyjny, który podczas pracy na oddziale będzie zaangażowany wyłącznie w pracę z /imię dziecka/"
Czy jeżeli dziecko jest na oddziale, gdzie pracuje nauczyciel prowadzący oraz oligofrenopedagog, czy wystarczy osoba z przygotowaniem pedagogicznym zatrudniona na stanowisku asystenta dziecka niepełnosprawnego lub pomocy nauczyciela – oczywiście zgodnie z orzeczeniem przypisana wyłącznie do tego dziecka?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jaki dokument powinien wypełnić rodzic ubiegający się o przyjęcie ucznia do klasy I szkoły podstawowej – wniosek czy zgłoszenie o przyjęcia do klasy I?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń ze zdiagnozowanym w klasie III autyzmem rozpocznie naukę w klasie IV SP. Czy dla tego ucznia należy opracować nowy IPET?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel składając wniosek o zapomogę przedświąteczną z Funduszu świadczeń Socjalnych ma obowiązek złożyć oświadczenie o wysokości swoich zarobków lub oświadczenie, gdy jego dochody kwalifikują go tylko do otrzymania zapomogi w najniższej kwocie udzielanej pomocy. Może to być np. oświadczenie, że dochód na jednego członka w mojej rodzinie kwalifikuje mnie do otrzymania świadczenia z tytułu zapomogi przedświątecznej w najniższej kwocie udzielanej pomocy". Proszę o odpowiedź w tej sprawie.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy Wzór statutu gimnazjum, który zamieściliście Państwo w lipcu zawiera błędy, ponieważ nie umieszcza się w Statucie rozdziału dotyczącego rekrutacji i nieaktualny jest zapis dotyczący możliwości podjęcia przez radę pedagogiczną uchwały o niepromowaniu ucznia ,jeśli temu dwa razy z rzędu ustali się naganną ocenę zachowania.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe