Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od 01.10.2019 w przedszkolu niepublicznym jest udzielana pomoc psychologiczno- pedagogiczna chłopcu 6- letniemu z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim. Orzeczenie rodzic dziecka dostarczył 17.09.2019 r., a już od 01.10.2019 r. są realizowane zajęcia zgodnie z orzeczeniem. Informację, że w mojej placówce pojawiło się orzeczenie przekazałam niezwłocznie do Urzędu Gminy, było to w październiku. Do tej pory, a mamy już koniec lutego nie otrzymałam jednak żadnych środków z tytułu udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej dziecku z orzeczeniem. Do 5-go dnia każdego miesiąca składam deklarację do Urzędu Gminy o liczbie dzieci w placówce i informuje tam o dziecku z orzeczeniem. Dalej nic. Co w tej sytuacji? Czy mam prawo ubiegać się o zaległe świadczenia? Jeżeli tak, to jak to zrobić? Niebawem będzie koniec roku szkolnego, a ja nie otrzymałam żadnych świadczeń, mimo że ponoszę koszty na rzecz organizacji zajęć dla tego dziecka, które wynikają z orzeczenia.
Na podstawie art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, Dz.U. z 2020 r., poz. 17 niepubliczne przedszkole otrzymuje na każdego ucznia dotację z budżetu gminy w wysokości równej 75% podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego ucznia niepełnosprawnego przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy. Wynika z tego, że samo udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej nie uprawnia do otrzymania na ucznia wyższej dotacji. Z kolei wyższa dotacja – w kwocie, jaką na ucznia gmina otrzymuje subwencję oświatową – dotyczy dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego, gdy przedszkole organizuje kształcenie specjalne. Z pytania nie wynika natomiast, że przedszkole realizuje w pełni kształcenie specjalne, a jedynie, że objęło ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną. Jest to jeden z wielu elementów kształcenia specjalnego (§ 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. z 2017 r., poz. 1578). Przepisy nie regulują zagadnienia wysokości dotacji, gdy wbrew obowiązkowi wynikającemu z § 5 pkt 1 ww. rozporządzenia przedszkole nie realizuje wszystkich zaleceń z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, a jedynie ich wybrany fragment. W związku z tym raczej należy uznać, że gmina zasadnie nie wypłaca wyższej dotacji, ponieważ w ustawie UoFZO nie zostały przewidziane mechanizmy przeliczenia części dotacji na kształcenie specjalne. Inna sytuacja byłaby, gdyby przedszkole w pełni zorganizowało dla ucznia kształcenie specjalne i realizowało wszystkie zalecenia poradni, ponieważ od tego momentu byłoby niewątpliwie uprawnione do wyższej dotacji. W takiej sytuacji w gminie należałoby ucznia wykazywać jako objętego kształceniem specjalnym, a nie tylko pomocą psychologiczno – pedagogiczną.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na: niepełnosprawności sprzężoną, niepełnosprawność intelektualna stopnia umiarkowanego, niedosłuch w stopniu lekkim, niepełnosprawność ruchowa (w tym afazja motoryczna), powinno mieć zapewnione przez punkt przedszkolny zajęcia z surdopedagogiem?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Program wychowawczo - profilaktyczny dla Poradni Psychologiczno Pedagogicznej (Do pracy w roku szkolnym 2017 2018.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Organ prowadzący wpadł, na pomysł, że aby było taniej będzie transport uczniów taksówką do szkoły z miejsca zamieszkania do szkoły i na powrót. Jest to obwód szkoły, nie ma komunikacji publicznej. Do tej pory przejazd uczniów odbywał się według spisanej umowy z przewoźnikiem, który ma do tego uprawnienia / mały busik/. Czy dyrektor szkoły ma prawo się nie zgodzić na przewóz uczniów taksówką i nie podpisywać umowy w takiej sytuacji? Z przejazdu korzystają uczniowie z klasy I SP 6 lat ponad 3 km i uczniowie z gimnazjum ponad 4 km drogi od domu. Problem jest w tym, że na 6 osób zgłoszonych do przejazdu czasem jadą busem 3 lub 4, czy 5 osób, a czasem wszyscy zgłoszeni do przejazdów. Proszę o poradę.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną ze sprzężeniami spełniający obowiązek nauki w szkole ponadpodstawowej jest często nieobecny. Spowodowane jest to jego stanem zdrowia. Nieobecność jest usprawiedliwiona zwolnieniem lekarskim lub usprawiedliwiona przez rodzica. Nieobecności są duże - ponad 50%. Raz był już niepromowany z powodu niskiej frekwencji. Czy taka sytuacja może trwać kolejny miesiąc, czy zasadne jest wypisanie ucznia ze szkoły i na jakiej podstawie?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W jednej klasie jest uczeń z orzeczeniem, który wybrane przedmioty realizuje w grupie do 5 osób. Kilka dni temu rodzic innego ucznia z tej samej klasy dostarczył opinię w sprawie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia. Czy mogę połączyć zajęcia tych dwóch uczniów (z j. polskiego, matematyki, j angielskiego)?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe