Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel mianowany trzykrotnie pisał prośbę o zmniejszenie etatu do 1/2. Dyrektor wyrażał zgodę. Czy dyrektor powinien rozwiązać umowę i nawiązać nową na 1/2 etatu? Czy nauczyciel w nowym roku szkolnym może być zatrudniony bez jego zgody na innym stanowisku, zgodnie z kwalifikacjami?
Podstawa prawna:
Karta Nauczyciela z 26.01.1982 r. (ze zm.).
Art. 23. 1. Stosunek pracy z nauczycielem zatrudnionym na podstawie mianowania ulega rozwiązaniu:
1) na wniosek nauczyciela;
2) w razie czasowej niezdolności nauczyciela do pracy spowodowanej chorobą, jeżeli okres tej niezdolności przekracza rok, przy czym do okresu niezdolności do pracy wlicza się również przypadające w tym okresie przerwy obejmujące dni, w których w szkole, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie odbywają się zajęcia; w szczególnie uzasadnionych wypadkach - po stwierdzeniu przez lekarza leczącego poprawy stanu zdrowia nauczyciela i możliwości powrotu do pracy - okres nieobecności w pracy spowodowanej chorobą może być przedłużony ponad rok, nie dłużej jednak niż do dwóch lat, licząc łącznie okres niezdolności do pracy i urlopu dla poratowania zdrowia; (…)
2. Rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem zatrudnionym na podstawie mianowania z przyczyn określonych w ust. 1 następuje odpowiednio:
1) z końcem roku szkolnego, po uprzednim złożeniu przez nauczyciela trzymiesięcznego wypowiedzenia;
2) z końcem tego miesiąca, w którym upływa okres czasowej niezdolności nauczyciela do pracy;
3) z końcem miesiąca, w którym dyrektor szkoły otrzymał ostateczne orzeczenie lekarskie o niezdolności nauczyciela do wykonywania dotychczasowej pracy;
4) z końcem roku szkolnego, w którym nauczyciel ukończył 65 lat życia, po uprzednim trzymiesięcznym wypowiedzeniu;
5) z końcem tego miesiąca, w którym upływa trzymiesięczne wypowiedzenie, licząc od otrzymania przez nauczyciela negatywnej oceny pracy;
6) z końcem tego miesiąca, w którym nastąpiło cofnięcie skierowania do nauczania religii.
(…)
4. Rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem zatrudnionym na podstawie mianowania może nastąpić również:
1) na mocy porozumienia stron;
2) w razie nieusprawiedliwionego niezgłoszenia się nauczyciela na badanie okresowe lub kontrolne, z końcem miesiąca, w którym dyrektor otrzyma o tym informację, z zastrzeżeniem ust. 5.
Oznacza to, że nauczyciel straci status mianowanego, ponieważ z nauczycielem należy rozwiązać stosunek pracy (np. za porozumieniem stron) i zatrudnić na nowych warunkach.
W sytuacji, o której mowa w pytaniu, taka zmiana możliwa jest poprzez rozwiązanie stosunku pracy nawiązanego poprzez mianowanie, a następnie nawiązanie nowego stosunku pracy na podstawie umowy o pracę w niepełnym wymiarze zajęć.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Do końca listopada szkoła gimnazja) ma dokonać zmian w Statucie dotyczących warunków realizacji projektów edukacyjnych, ale dla mnie zapis w rozporządzeniu jest zbyt ogólny - co należy rozumieć pod sformułowaniem "warunki"?
- Czy można przedłużyć etap edukacyjny dla uczniów w klasie autystycznej specjalnej w szkole ogólnodostępnej jeśli uczniowie mają niepełnosprawność sprzężoną autyzm oraz upośledzenie znaczne i są w wieku 18 i 20 lat i pragnę nadmienić, że na etapie gimnazjum już im wydłużono klasę I a obecnie są w klasie II. Jeśli brać pod uwagę rozporządzenie dot.ramówek z 2012 r. to nie ma takiej możliwości. Chciałabym się dowiedzieć czy są jakieś inne orzecznictwa, które to umożliwiają, że uczniowie ze sprzężoną niepełnosprawnością i upośledzeniem znacznym mogą mieć przedłużenie etapu np. w klasie II G i w klasie III G. Proszę o odpowiedź.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W przyszłym roku szkolnym do klasy I gimnazjum może trafić 3 uczniów z orzeczeniem o niepełnosprawności intelektualnej (upośledzenie w stopniu lekkim). Czy i jak można wtedy utworzyć klasę integracyjną? Jakie dokumenty są do tego wymagane?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o pomoc w określeniu podstawy prawnej porozumienia dotyczącego opieki świetlicowej sprawowanej przez nauczycieli szkoły nad dziećmi przedszkolnymi, pomiędzy dyrektorem przedszkola, a dyrektorem szkoły, działającymi w jednym budynku (Placówki odrębne, nie funkcjonują w zespole).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy do młodzieżowego ośrodka socjoterapii może zostać przyjęte dziecko z orzeczeniem o zagrożeniu niedostosowaniem społecznym? Dodatkowo dziecko zgodnie z diagnozą znajduje się na spektrum autyzmu (zespół Aspergera).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe