Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel podczas głosowania nad opiniowaniem arkusza organizacyjnego szkoły wstrzymał się od głosu inny głosował przeciw. Innym razem podczas głosowania przy klasyfikowaniu uczniów nauczyciel był przeciw, gdzie nie były zgłaszane żadne uwagi co do zachowania i ocen uczniów szkoły. Czy dyrektor szkoły ma prawo po zakończeniu głosowania rady pedagogicznej poprosić nauczyciela o podanie przyczyny głosowania przeciw czy wstrzymania się od głosu?
USTAWA z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (ze zm.).
Art. 6. Nauczyciel obowiązany jest:
USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.).
Dyrektor jest przewodniczącym rady pedagogicznej, przygotowuje i prowadzi zebrania, ma zatem prawo zwrócić się oficjalnie do nauczyciela z wnioskiem o uzasadnienie zachowania nauczyciela podczas głosowania. Proponuję jednak zacząć od rozmowy indywidualnej z nauczycielem poza protokołem. Jest wówczas większa szansa na porozumienie.
Art. 40. 1. W szkole lub placówce zatrudniającej co najmniej 3 nauczycieli działa rada pedagogiczna, która jest kolegialnym organem szkoły lub placówki w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
2. Nauczyciele szkół zatrudniających mniej niż 3 nauczycieli są członkami rady pedagogicznej szkoły, której (…)
4. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły lub placówki.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczeń realizował w liceum czteroletnim w klasie pierwszej rozszerzenie z j. polskiego i historii sztuki. Chce zmienić szkołę. Czy w klasie drugiej może zmienić również rozszerzenie z historii sztuki na biologię? Czy w tym wypadku musi zostać przeprowadzony egzamin klasyfikacyjny?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy świadczenie na start przysługuje nauczycielowi, który od 1 września 2023 r. rozpoczął pracę w szkole państwowej? Jednocześnie osoba ta rozpoczyna awans zawodowy. Wcześniej nauczycielka pracowała od 1 września 2017 r. do 31 sierpnia 2018 r. jako nauczyciel w przedszkolu prywatnym oraz od 8 października 2018 r. do 16 stycznia 2020 r. również w przedszkolu niepublicznym, ale nie odbywała stażu na awans.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel uzupełniający etat w szkole nie posiadający oddzielnej umowy o pracę w tej szkole ma prawo do korzystania z ZFŚS?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Prawo oświatowe stanowi, że zgodnie z art. 44b ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 z późn. zm.) w brzmieniu: „Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do: 1) wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania;” PYTANIE: Czy poniższy zapis w Statucie szkoły jest zgodny z powyższym uregulowaniem w ustawie o systemie oświaty? § 116 ust. 2 pkt 7 zapisano, że: 7) „Uczeń, który opuścił klasówkę (pracę klasową, sprawdzian, test, sprawdzian diagnostyczny, badanie wyników nauczania i in.) z przyczyn usprawiedliwionych, jest zobowiązany ją napisać w ciągu dwóch tygodni od dnia powrotu do szkoły. Termin i czas wyznacza nauczyciel tak, aby nie zakłócać procesu nauczania pozostałych uczniów.
W przypadku ponownej nieobecności ucznia w ustalonym terminie uczeń pisze pracę klasową (lub inne pisemne sprawdzenie wiadomości) po powrocie do szkoły. Zaliczenie polega na napisaniu pracy klasowej (lub innego pisemnego sprawdzenia wiadomości) o tym samym stopniu trudności. W sytuacjach uzasadnionych nauczyciel może zwolnić ucznia z zaliczania zaległego sprawdzianu. a) nieobecność nieusprawiedliwiona ucznia na klasówce traktowana jest jako odmowa odpowiedzi w formie pisemnej i równoznaczna z wystawieniem mu oceny ndst; b) brak zaliczenia pracy pisemnej z przyczyn usprawiedliwionych nauczyciel oznacza wpisując „n” w rubrykę ocen. Po upływie dwóch tygodni, od pojawienia się takiego wpisu w dzienniku lub powrotu ucznia po dłuższej nieobecności do szkoły i niewykorzystaniu przez ucznia szansy na napisanie pracy, nauczyciel wpisuje w miejsce „n” ocenę ndst.”
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel może wkleić do dziennika lekcyjnego, dziennika zajęć świetlicy, pedagoga kartkę z np. podstawowymi zajęciami w 1 semestrze, planem dnia, celami itp.czy też ma obowiązek pisać odręcznie?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe