Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń realizował w liceum czteroletnim w klasie pierwszej rozszerzenie z j. polskiego i historii sztuki. Chce zmienić szkołę. Czy w klasie drugiej może zmienić również rozszerzenie z historii sztuki na biologię? Czy w tym wypadku musi zostać przeprowadzony egzamin klasyfikacyjny?
Na podstawie § 8 ust. 2 pkt 1 w zw. z ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 sierpnia 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków przechodzenia ucznia ze szkoły publicznej, publicznej szkoły artystycznej, szkoły niepublicznej lub niepublicznej szkoły artystycznej o uprawnieniach publicznej szkoły artystycznej, do szkoły publicznej innego typu albo szkoły publicznej tego samego typu (Dz.U. z 2019 r., poz. 1641), jeżeli uczeń w szkole ponadpodstawowej, z której przechodzi, zrealizował obowiązkowe zajęcia edukacyjne ogólnokształcące w zakresie podstawowym, a w oddziale szkoły, do której przechodzi, zajęcia te są realizowane w zakresie rozszerzonym, różnice programowe z obowiązkowych zajęć edukacyjnych realizowanych w oddziale szkoły, do której uczeń przechodzi, są uzupełniane na warunkach ustalonych przez nauczycieli prowadzących obowiązkowe zajęcia edukacyjne w tym oddziale. W takim przypadku dla ucznia nie organizuje się egzaminu klasyfikacyjnego. Natomiast historia sztuki nie jest realizowana w zakresie podstawowym a jedynie rozszerzonym (załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz.U. z 2018 r., poz. 467 ze zm.), a więc przepis ten nie ma bezpośredniego zastosowania. Przepisy jednocześnie nie wyłączają możliwości zmiany przedmiotu na poziomie rozszerzonym. Decyzję w tym zakresie powinien więc podjąć dyrektor nowej szkoły na wniosek rodzica, w ramach kompetencji związanych z kierowaniem szkołą, w tym powinien ocenić możliwość „nadrobienia” materiału przez ucznia, co może wymagać skonsultowania się z nauczycielem biologii (art. 68 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2021 r., poz. 1082). Również w takiej sytuacji uczeń nie musi zdawać egzaminu klasyfikacyjnego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel powinien otrzymać wynagrodzenie za przydzielone, a nie zrealizowane zajęcia pozalekcyjne w dniu pracy (np. zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, zajęcia plastyczne lub sportowe) w związku z wyjazdem na wycieczkę szkolną?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie związane z monitorowaniem podstawy programowej. Gdzie zapisywać godziny realizowane na różnych imprezach, wycieczkach, uroczystościach? Zastanawiam się, czy w dzienniku, czy może stworzyć inny dokument, który będzie rejestrował te godziny. Jeżeli wycieczka edukacyjna odbywa się po zajęciach lekcyjnych lub w wolny dzień - czy te godziny można wliczyć do realizowanej podstawy?
- Organ prowadzący określił wysokość dodatku motywacyjnego w przeliczeniu na 1 etat nauczycielski 6 procent od wynagrodzenia zasadniczego. Czy to oznacza, że każdy nauczyciel musi takiej wysokości dodatek otrzymać ? Regulamin organu prowadzącego to kopia rozporządzenia i bez dodatkowych kryteriów wewnątrzszkolnych nie jest możliwa gradacja tego dodatku, a taki jest zamysł wg rozporządzenia. Przecież jeśli ktoś dostanie 10 procent to drugi musi otrzymać 2 procent, bo uśrednienie wynosi 6 procent. Czy w ogóle można podwyższać dodatek ponad 6 procent tego co wyznaczył organ prowadzący? Czy też trzeba określić np. widełki od 1 do 6 procent dla wszystkich nauczycieli, ustalić kto na ile zasługuje wg regulaminu organu prowadzącego, i to co zostanie po podziale zostawić w budżecie szkoły? Czy dobrze też pojmuję, że nikt z nauczycieli nie może mieć „zero” dodatku motywacyjnego, bo jest to składowa wynagrodzenia?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Procedura wypowiedzenia stosunku pracy z nauczycielem z przyczyn organizacyjnych
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy rada pedagogiczna musi podejmować na koniec semestru jakieś uchwały? Proszę o aktualną podstawę prawną do klasyfikacji uczniów.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe