Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel przebywa na zwolnieniu lekarskim. Chce przejść na świadczenie kompensacyjne 26 października. Czy musi wrócić do pracy przed rozwiązaniem stosunku pracy aby przejść na świadczenie kompensacyjne?
Zgodnie z art. 4 ust. 1 i ust. 3 pkt 6 ustawy z dnia 22 maja 2009 r. o nauczycielskich świadczeniach kompensacyjnych (Dz. U. z 2022 r., poz. 301 z późn. zm.), świadczenie przysługuje nauczycielom, którzy spełnili łącznie następujące warunki:
1) osiągnęli wiek 55 lat w przypadku kobiet i 60 lat w przypadku mężczyzn w latach 2023-2024;
2) mają okres składkowy i nieskładkowy wynoszący 30 lat, w tym 20 lat wykonywania pracy w jednostkach oświatowych, o których mowa w art. 2 pkt 1 ustawy, w wymiarze co najmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć;
3) rozwiązali stosunek pracy.
Natomiast do warunków korzystania ze świadczenia nie należy obecność w pracy w ostatnim dniu zatrudnienia; wystarczające jest pozostawanie w jednostce oświatowej i rozwiązanie stosunku pracy. Nauczyciel nie musi wracać do pracy ze zwolnienia lekarskiego przed przejściem na świadczenie kompensacyjne.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W naszej szkole funkcjonuje oddział specjalny z uczniami z upośledzeniem w stopniu lekkim. Czy nauczycielowi, który ma z tymi uczniami zajęcia rewalidacyjne za przydzielone godziny np. 4/18 godzin należy się dodatek za trudne warunki pracy/ Jeżeli tak to w jakiej wysokości?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel kontraktowy, umowa na czas nieokreślony przebywa na urlopie wychowawczym do 25.04.2015 r. W związku ze zmianami organizacyjnymi tj. w szkole, w której pracował uległa reorganizacji i została przekształcona w szkołę filialną z klasami I – III podporządkowaną obecnie mojej szkole. Zmniejszenie liczby oddziałów uniemożliwia mi dalsze zatrudnienie nauczyciela na dotychczasowym stanowisku ani na stanowisku równorzędnym z zajmowanym odpowiadającym kwalifikacjom zawodowym nauczyciela.
Jak mogę rozwiązać umowę o pracę z powodu braku godzin?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel mający 41 lat pracy w tym 30 lat jako kierownik internatu może odejść na emeryturę z KN tzw. 20 z 9 miesięczną odprawą z zespołu szkół w skład, którego wchodzi internat i nabył uprawnienia? Prze pierwsze lata uczył przedmiotów zawodowych budowlanych w szkole i wówczas miał skończone Państwowe Studium Techniczne. Następnie ukończył studia i uzyskał tytuł magistra pedagogiki ogólnej, a wcześniej licencjat z pedagogiki zarządzania. Czy w sytuacji planowanych zmniejszonych oddziałów o jedną klasę i zapisany vacat dla nauczyciela przedmiotów zawodowych prawnie będzie wypłacona na koniec sierpnia odprawa dziewięciomiesięczna - planowana. Zaznaczam, że nauczyciel od 10 lat nie uczył przedmiotów zawodowych i tylko pracował jako kierownik w internacie. Czy ma uprawnienia do nauczania przedmiotów zawodowych w szkole ponadgimnazjalnej?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- PYTANIE 1:
Pracuje u mnie w przedszkolu niepublicznym nauczyciel będący jednocześnie dyrektorem ds. pedagogicznych, który ukończył studium pedagogiczne o specjalności edukacja wczesnoszkolna. W związku z chęcią poszerzania swoich kwalifikacji – w tym roku osoba ta ukończyła studia wyższe (licencjat) z pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Studia magisterskie natomiast chciałaby zrobić już z innej specjalności, np. logopedia, oligofrenopedagogika lub terapia pedagogiczna, co bardzo by się przydało w naszym przedszkolu. Uczelnia, na której studiowała ta pani, upiera się, że w związku ze zmianą przepisów nie ma możliwości robić magisterki z innej specjalności, konieczna jest kontynuacja pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej, a dopiero potem, na studiach podyplomowych można zrobić wspomniane kierunki. Wydaje mi się nonsensem studiowanie kolejnych lat kierunku, z którego już nauczyciel ma kwalifikacje uzyskane podczas studium, i których już przecież nie utraci. Moje pytanie zatem brzmi: czy nauczycielka może kontynuować studia na magisterce z innego kierunku niż licencjat (np. logopedia lub oligofrenopedagogika) i czy tak zdobyte kwalifikacje będą zgodne z prawem oświatowym?
PYTANIE 2: Rozumiem, że tak jest, gdyby nie było tego wykształcenia ze studium. Ale nauczycielka ma ukończone studium z edukacji wczesnoszkolnej, o czym pisałam w pytaniu 1, czyli już na dzień dzisiejszy ma kwalifikacje do nauczania w przedszkolu. Czy te kwalifikacje tracą ważność? Studium nie uprawnia już do nauczania dzieci? Bo jeśli nie traci ważności, to przecież studia II stopnia mogłyby być z czegoś innego?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Co należy do obowiązków dyrektora a co nauczyciela, który poinformował dyrektora, że we wrześniu chce przejść na urlop dla poratowania zdrowia? Jaka jest kolejność działań?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe