Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel ukończył studia pierwszego stopnia z pedagogiki ogólnej, drugiego stopnia z pedagogiki zawodowej z zarządzaniem w oświacie. Poza tym posiada studia podyplomowe z pedagogiki rewalidacyjnej oraz terapii pedagogicznej oraz kurs z oligofrenopedagogiki. Czy może być pedagogiem specjalnym bezterminowo?
Szczegółowe kwalifikacje wymagane od nauczycieli, w szczególności poziom wykształcenia i jego zakres w odniesieniu do poszczególnych typów szkół i rodzajów placówek określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
Zgodnie z § 19a rozporządzenia, kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga specjalnego w przedszkolach i szkołach posiada osoba, która ukończyła:
1) jednolite studia magisterskie na kierunku pedagogika specjalna oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
2) jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego lub drugiego stopnia, w zakresie pedagogiki specjalnej, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
3) jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego i drugiego stopnia, w zakresie pedagogiki, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, a ponadto ukończyła kurs kwalifikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej albo studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej lub edukacji włączającej.
Zgodnie z § 30a rozporządzenia, w okresie przejściowym do dnia 31 sierpnia 2026 r. kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga specjalnego:
1) w przedszkolach - posiada również osoba, która ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej, określone w § 4, a ponadto ukończyła studia podyplomowe w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
2) w szkołach i przedszkolach - posiada również osoba, która ma kwalifikacje określone w wyżej, a ponadto ukończyła kurs kwalifikacyjny lub studia podyplomowe, w zakresie pedagogiki specjalnej.
W opinii Ministerstwa Edukacji i Nauki 21 , przez pojęcie „pedagogiki specjalnej” należy rozumieć następujące kierunki studiów/specjalizacje:
1) Rewalidacja (niegdysiejsza nazwa „pedagogiki specjalnej”).
2) Resocjalizacja.
3) Surdopedagogika.
4) Tyflopedagogika.
5) Oligofrenopedagogika.
6) Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
7) Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną.
8) Pedagogika resocjalizacyjna.
9) Pedagogika zdolnych i uzdolnionych.
10) Logopedia tylko jeśli są to studia pięcioletnie, dające tytuł magistra pedagogiki specjalnej ze specjalnością logopedia.
11) Pedagogika korekcyjna.
Moim zdaniem nauczyciel posiada kwalifikacje, aby być pedagogiem specjalnym bezterminowo.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel zatrudniony do 30.06.2015 chce z datą 30 marca 2015 rozwiązać umowę o pracę. Jak prawidłowo wyliczyć za ile dni należny mu się ekwiwalent za urlop? Co ze świadczeniem urlopowym?
- Witam. Problem dotyczy zatrudnionej w mojej szkole pani (pracownika niepedagogicznego). Przebywała ona wcześniej na zasiłku dla bezrobotnych. W czasie jego pobierania, od 01.12.1997 r. przyznano jej emeryturę opiekuńczą (EWK) na chore dziecko. Przechodząc na tę emeryturę, nie otrzymała odprawy emerytalnej. Od 01.07.2002 r. jest zatrudniona w mojej szkole jako pracownik biurowy i pracuje na tym stanowisku do dziś. Czy przechodząc w przyszłości na emeryturę ze stosunku pracy będzie się jej należała odprawa emerytalna? Proszę także o podanie podstawy prawnej. Dziękuję i pozdrawiam.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel od 3 lat przebywa z małymi przerwami na zwolnieniach lekarskich, urlop macierzyński, urlopy uzupełniające. ma teraz wracać. jest nauczycielem kontraktowym, umowa na stałe. Czy musi otrzymać ten sam wymiar pracy czyli pełny etat i to samo stanowisko co w projekcie organizacyjnym.
- Do kiedy powinna być zawarta umowa z nauczycielem kontraktowym zatrudnianym w szkole ogólnodostępnej na stanowisku nauczyciela wspomagającego (współorganizującego kształcenie ucznia niepełnosprawnego, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na Zespół Aspergera. Uczeń w roku szkolnym 2016/2017 jest w klasie VI szkoły podstawowej). Zawarcie umowy: od dnia 14 września 2016 r. Czy umowę należy zawrzeć do 31 sierpnia 2017 r. czy tylko do końca zajęć lekcyjnych czyli do 23 czerwca 2017 r.?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka jest zatrudniona w dwóch szkołach, posiada 28-letni staż pracy. Dodatek stażowy otrzymuje w szkole, w której zatrudniona jest w pełnym wymiarze na podstawie KN. Pytanie dotyczy czy nauczycielce przysługuje dodatek stażowy w drugiej szkole, w której zatrudniona jest na 1/2 etatu na podstawie KP ( w szkole tej posiada 14- letni staż pracy)?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe