Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel ukończył studia pierwszego stopnia z pedagogiki ogólnej, drugiego stopnia z pedagogiki zawodowej z zarządzaniem w oświacie. Poza tym posiada studia podyplomowe z pedagogiki rewalidacyjnej oraz terapii pedagogicznej oraz kurs z oligofrenopedagogiki. Czy może być pedagogiem specjalnym bezterminowo?
Szczegółowe kwalifikacje wymagane od nauczycieli, w szczególności poziom wykształcenia i jego zakres w odniesieniu do poszczególnych typów szkół i rodzajów placówek określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
Zgodnie z § 19a rozporządzenia, kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga specjalnego w przedszkolach i szkołach posiada osoba, która ukończyła:
1) jednolite studia magisterskie na kierunku pedagogika specjalna oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
2) jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego lub drugiego stopnia, w zakresie pedagogiki specjalnej, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
3) jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego i drugiego stopnia, w zakresie pedagogiki, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, a ponadto ukończyła kurs kwalifikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej albo studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej lub edukacji włączającej.
Zgodnie z § 30a rozporządzenia, w okresie przejściowym do dnia 31 sierpnia 2026 r. kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga specjalnego:
1) w przedszkolach - posiada również osoba, która ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej, określone w § 4, a ponadto ukończyła studia podyplomowe w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
2) w szkołach i przedszkolach - posiada również osoba, która ma kwalifikacje określone w wyżej, a ponadto ukończyła kurs kwalifikacyjny lub studia podyplomowe, w zakresie pedagogiki specjalnej.
W opinii Ministerstwa Edukacji i Nauki 21 , przez pojęcie „pedagogiki specjalnej” należy rozumieć następujące kierunki studiów/specjalizacje:
1) Rewalidacja (niegdysiejsza nazwa „pedagogiki specjalnej”).
2) Resocjalizacja.
3) Surdopedagogika.
4) Tyflopedagogika.
5) Oligofrenopedagogika.
6) Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
7) Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną.
8) Pedagogika resocjalizacyjna.
9) Pedagogika zdolnych i uzdolnionych.
10) Logopedia tylko jeśli są to studia pięcioletnie, dające tytuł magistra pedagogiki specjalnej ze specjalnością logopedia.
11) Pedagogika korekcyjna.
Moim zdaniem nauczyciel posiada kwalifikacje, aby być pedagogiem specjalnym bezterminowo.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel po studiach podyplomowych "Edukacja początkowa i reedukacja" (nauczanie dzieci w wieku 3-9 lat) może być zatrudniona w przedszkolu jako reedukator? (100 godz. teoretycznych i 50 godzin zajęć praktycznych - przedmiotu Reedukacji z elementami logopedii)
- Nauczyciel jest zatrudniony w dwóch jednostkach na terenie gminy na dwóch oddzielnych umowach. W mojej szkole umowa podpisana jest na czas nieokreślony w niepełnym wymiarze. Nauczyciel zwrócił się do organu prowadzącego z prośbą o połączenie etatu na zasadzie uzupełnienia godzin. Organ prowadzący powołał się na art. 22 ust. 1 KN i nałożył na nauczyciela obowiązek uzupełnienia tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć dydaktycznych w drugiej szkole. Umowa na zasadzie uzupełnienia wymaga zawarcia umowy w pełnym wymiarze czasu pracy, a szkoła dysponuje tylko 11 godzinami dla tego nauczyciela. Czy można w związku z tym zawierać umowę na pełny wymiar, a jeżeli tak, to jak to rozwiązać organizacyjnie?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel, który chce dodatkowo pracować w szkole społecznej, nie prowadzonej przez gminę, potrzebuje zgodę dyrektora szkoły macierzystej do pracy w tej placówce?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Kiedy nauczyciel dyplomowany, zatrudniony przez mianowanie, 30 lat pracy, wiek :54 lata przebywający na urlopie bezpłatnym od 01.09.2013 r. do 31.08.2014 r. może otrzymać wypowiedzenie z pracy ?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Witam!
Czy funkcjonuje jeszcze w szkole dodatek za specjalizację? Kiedyś nauczyciel miał stopień specjalizacji i otrzymywał 30 zł do wynagrodzenia. czy dalej należy wypłacać taki dodatek. Proszę o podstawę prawną na podstawie której wypłacamy bądź nie wypłacamy dodatek za specjalizację.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe