Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel w-f zatrudniony na podstawie mianowania będzie miał zmniejszony etat od 01.09.2014 r. z 18/18 do 12/18. Od 01.09.2014 r. będzie też zatrudniony inny nauczyciel do zajęć w-f (stopień awansu zawodowego nauczyciel kontraktowy) na 14/18 etatu. Czy w związku z tym działanie dyrektora polegające na zmniejszeniu etatu nauczycielowi mianowanemu i zatrudnienie nauczyciela kontraktowego będzie słuszne?
Dyrektor szkoły w razie: 1) całkowitej likwidacji szkoły rozwiązuje z nauczycielem stosunek pracy; 2) częściowej likwidacji szkoły albo w razie zmian organizacyjnych powodujących zmniejszenie liczby oddziałów w szkole lub zmian planu nauczania uniemożliwiających dalsze zatrudnianie nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć rozwiązuje z nim stosunek pracy lub, na wniosek nauczyciela, przenosi go w stan nieczynny. Nauczyciel zatrudniony na podstawie mianowania może wyrazić zgodę na ograniczenie zatrudnienia w trybie określonym w art. 22 ust. 2.Nauczycielowi zatrudnionemu na podstawie mianowania, z którym rozwiązano stosunek pracy z przyczyn określonych wyżej, przysługuje odprawa w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia zasadniczego. Natomiast nauczycielowi zatrudnionemu na podstawie umowy o pracę, z którym rozwiązano stosunek pracy z przyczyn określonych wyżej, przysługują świadczenia określone w przepisach o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników. Rozwiązanie stosunku pracy następuje z końcem roku szkolnego po uprzednim trzymiesięcznym wypowiedzeniu, chyba, że nauczyciel skorzystał z możliwości przejścia w stan nieczynny, składając w terminie do 30 dni od dnia doręczenia wypowiedzenia stosunku pracy pisemny wniosek o przeniesienie w stan nieczynny. Okres wypowiedzenia może być skrócony do 1 miesiąca, z tym że w takim wypadku nauczycielowi przysługuje odszkodowanie za pozostałą część okresu wypowiedzenia w wysokości wynagrodzenia liczonego jak za okres urlopu wypoczynkowego. Okres, za który przysługuje odszkodowanie, wlicza się nauczycielowi pozostającemu w tym okresie bez pracy do okresu zatrudnienia. O zamiarze wypowiedzenia nauczycielowi stosunku pracy z w/w przyczyn, dyrektor zawiadamia reprezentującą nauczyciela zakładową (międzyzakładową) organizację związkową, która w terminie 7 dni od dnia otrzymania zawiadomienia może zgłosić na piśmie dyrektorowi umotywowane zastrzeżenia. Po rozpatrzeniu stanowiska organizacji związkowej, a także w razie niezajęcia przez nią stanowiska w ustalonym terminie, dyrektor szkoły podejmuje decyzję w sprawie wypowiedzenia. Nauczyciel przeniesiony w stan nieczynny zachowuje prawo do comiesięcznego wynagrodzenia zasadniczego oraz prawo do innych świadczeń pracowniczych, w tym dodatków socjalnych do czasu wygaśnięcia stosunku pracy. Oznacza to, że dyrektor musi wszcząć wyżej opisaną procedurę. Na podkreślenie zasługuje fakt, że dyrektor może nauczycielowi mianowanemu zmniejszyć wymiar zatrudnienia z przyczyn określonych w art. 20 KN.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pracuję w zespole szkolno-przedszkolnym. Teraz doszły oddziały gimnazjalne. Czy przy tworzeniu wspólnego statutu możemy oddzielić ponownie przedszkole i stworzyć taki dokument, aby rada pedagogiczna przedszkola nie musiała się spotykać z całym gronem szkoły podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor zobowiązany jest w każdym roku szkolnym, po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego, ustalić długość przerw międzylekcyjnych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel- pracownik szkoły podstawowej- który jest członkiem Uczniowskiego Klubu Sportowego, ma prawo do dodatkowych dni wolnych od pracy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor placówki ma obowiązek prosić rodzica o dokument/oświadczenie, że jego dziecko jest ubezwłasnowolnione? Czy rodzic musi przedkładać dokument, z którego wynika, kto prawnie sprawuje opiekę nad dzieckiem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy wraz z odejściem ostatnich 6 latków do szkół nauczyciele przedszkola tracą od 1 września 2015r. pensum 22 godzinne, czy pięciolatki przygotowywane do nauki w szkole powinny mieć pensum 22? Jeśli z organizacji pracy przedszkola wynika brak możliwości zatrudnienia nauczyciela w pełnym wymiarze godzin, zakładając, że nie chcemy zwalniać nauczyciela, możemy skorzystać z ograniczenia zatrudnienia. Komu ograniczyć godziny - jednemu nauczycielowi, czy dwóm? Pamiętamy, że w przedszkolu pracę oddziału powierza się dwóm nauczycielom. Jednym słowem czy skutki „ustawy sześciolatkowej” można rozłożyć na więcej niż jednego nauczyciela?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe