Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel zatrudniony jest w szkole podstawowej z oddziałami gimnazjalnymi na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony w wymiarze 13/18 etatu. W przyszłym roku szkolnym można temu nauczycielowi przydzielić jedynie 8 godzin. Proszę o podanie procedury oraz wzoru dokumentów, jakie powinny być zastosowane wobec tego nauczyciela. Nauczyciel dyplomowany, zatrudniony na podstawie mianowania, w szkole podstawowej w wymiarze 18/18 etatu, w przyszłym roku szkolnym musi uzupełnić etat na świetlicy szkolnej (2 godz.). W związku z powyższym wymiar etatu będzie wynosił 19/19. Proszę o podanie procedury oraz wzoru dokumentów, jakie powinny być zastosowane wobec tego nauczyciela.
Zakładając, że pierwszy nauczyciel pracuje w klasach gimnazjalnych i w związku z reformą oświaty maleje liczba godzin, do dnia 15 maja 2019 r. dyrektor informuje nauczyciela, w formie pisemnej, o zmianach organizacyjnych (w jaki sposób i dlaczego zmaleje liczba godzin), a także o możliwości wyrażenia zgody na obniżenie wymiaru zatrudnienia (i proporcjonalnego obniżenia wynagrodzenia) do 8/18 od 1 września 2019 r. z pouczeniem, że nauczyciel ma 7 dni na wyrażenie zgody oraz że jeśli jej nie wyrazi, zostanie przeniesiony w stan nieczynny od 1 września 2019 r., o ile w 7 dni nie odmówi przejścia w ten stan. Jeśli nauczyciel wyrazi zgodę na obniżenie wymiaru zatrudnienia i wynagrodzenia, strony podpisują porozumienie zmieniające warunki pracy i płacy poprzez określenie wymiaru zatrudnienia 8/18 i proporcjonalne obniżenie wynagrodzenia zasadniczego. Jeśli nauczyciel się nie zgodzi oraz odmówi przejścia w stan nieczynny, do 31 maja 2019 r. należy doręczyć jemu wypowiedzenie stosunku pracy za trzymiesięcznym wypowiedzeniem z powodu zmian organizacyjnych uniemożliwiających dalsze zatrudnienie oraz wypłacić odprawę 31 sierpnia 2019 r. Natomiast w razie odmówienia zgody na zmianę warunków zatrudnienia oraz braku odmowy w sprawie przejścia w stan nieczynny, od 1 września 2019 r. nauczyciela należy przenieść w stan nieczynny na okres 6 miesięcy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia zasadniczego (art. 225 ust. 12 w zw. z ust. 1 – 6, 8 i 10 – 11 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2017 r., poz. 60 ze zm, art. 29 § 4 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, Dz. U. z 2018 r., poz. 917 ze zm.).
Drugiemu nauczycielowi należy zaproponować zmianę stanowiska poprzez dodanie obok stanowiska nauczyciela szkoły podstawowej także stanowiska wychowawcy świetlicy oraz wyznaczyć termin, w którym nauczyciel powinien zająć stanowisko, czy wyraża zgodę (zalecany nie krótszy niż 7 dni) – art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2018 r., poz. 967 ze zm. Jeśli nauczyciel się zgodzi, należy podpisać porozumienie zmieniające warunki pracy poprzez dodanie do aktu mianowania stanowiska wychowawcy świetlicy od dnia 1 września 2019 r. - art. 29 § 4 i 5 KP.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o informację czy dyrektor, którego pensum Uchwałą Rady Gminy ustalił jako 3 może mieć godzin ponadwymiarowych 9 ? Zgodnie z kartą nauczyciela nie można mieć powyżej 0,5 etatu ? Czy dyrektorzy prowadzą lekcje w ramach godzin 18 ?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka szkoły prowadzi język angielski (w ramach zajęć dodatkowych - drugi język). Rada Rodziców wnioskuje do dyrektora szkoły o umożliwienie tej nauczycielce prowadzenie na terenie szkoły dodatkowych zajęć płatnych przez rodziców. Czy dyrektor może zawrzeć z nauczycielką umowę na prowadzenie takich zajęć, opłacanych przez rodziców? Jak sporządzić umowę?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel wychowania przedszkolnego jest zatrudniony w przedszkolu od 01.09.1998 r. do 27.08.2021 r. Jak należy prawidłowo uzupełnić punkt w świadectwie pracy dot. wykonywania pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy osoba pełniąca funkcję kierowniczą w nadzorze pedagogicznym szkoły może być jednocześnie dyrektorem zaocznej szkoły niepublicznej o tym samym profilu i mającą siedzibę w tym samym miejscu? (konflikt interesów...?)
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wyjaśnienie dotyczące urlopu wypoczynkowego udzielanego po urlopie macierzyńskim i rodzicielskim. Nauczycielka urodziła dziecko 29 11 2013 r., za ten rok nie wykorzystała urlopu wypoczynkowego ponieważ przebywała na długotrwałym zwolnieniu lekarskim. Udzielono jej urlopu macierzyńskiego w wymiarze 20 tygodni oraz dodatkowego macierzyńskiego w wymiarze 6 tygodni. Po tym okresie udzielono urlopu rodzicielskiego - 26 tygodni. Urlopy te zakończyły się 27 11 2014 r. Bezpośrednio po urlopie rodzicielskim, od 28 11 2014 do 19 01 2015 r. udzielono urlopu wypoczynkowego za 2013 r. i od 20 01 2015 do 09 03 2015 r. urlopu wypoczynkowego za 2014 r. Jednakże urlop ten został przerwany zwolnieniem lekarskim trwającym od 29 01 2015 r. do 23 04 2015 r. Od 24 04 2015 r. do 03 06 2015 r udzielono urlopu wypoczynkowego za 2014 r. Czy za 2015 r. należy się urlop wypoczynkowy i czy można go udzielić w pełnym wymiarze 35 dni bezpośrednio po urlopie za 2014 r?. Potem pracownica planuje wykorzystać urlop wychowawczy w wymiarze ok. 1 miesiąca, tak aby od września 2015 r wrócić do pracy. Czy tak udzielane urlopy wypoczynkowe są zgodne z przepisami?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe