Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel zatrudniony na czas nieokreślony z Karty Nauczyciela otrzymał wypowiedzenie umowy o pracę (z powodów organizacyjnych szkoły). Czy należy się odprawa? Jeśli tak, to w jakiej wysokości? Jaka jest podstawa prawna?
Prawo do odprawy jest uzależnione od dotychczasowego wymiaru zatrudnienia. Nauczycielowi, który pracował na pełen etat na umowę o pracę na czas nieokreślony, odprawa przysługuje bez względu na liczbę pracowników placówki i jest uzależniona od stażu pracy u tego pracodawcy – przysługuje w wysokości: 1) jednomiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy krócej niż 2 lata; 2) dwumiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy od 2 do 8 lat; 3) trzymiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy ponad 8 lat, a samą podstawę odprawy wylicza się według zasad obowiązujących przy obliczaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy (art. 20 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2018 r., poz. 967 ze zm., art. 8 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, Dz.U. z 2018 r., poz. 1969 ze zm.). Jeśli natomiast nauczyciel pracuje na część etatu, samo prawo do odprawy jest uzależnione od łącznej liczby pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych. Odprawa przysługuje tylko, jeśli placówka zatrudnia łącznie co najmniej 20 pracowników, a jej wysokość jest uzależniona od stażu, a wysokość jest ustalana na zasadach przedstawionych powyżej; prawo do odprawy nie przysługuje nauczycielowi niepełnoetatowemu, gdy placówka zatrudnia mniej niż 20 osób (art. 10 ust. 1 w zw. z art. 8 ust. 1 i ust. 3 ww. ustawy).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Na zastępstwo za nauczyciela będącego na zwolnieniu lekarskim mającego stopień awansu - kontraktowy zatrudniam nauczyciela mianowanego. Na jakiej zasadzie naliczam wynagrodzenie? Czy płaca dla nauczyciela kontraktowego czy mianowanego?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Pracownica przyniosła z Urzędu Pracy zaświadczenie, że w okresie 13.06.1995 r.-16.10.1995 r. pobierała zasiłek macierzyński. Czy ten okres wliczamy do ogólnego stażu pracy do nagrody jubileuszowej?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W związku z wprowadzeniem reformy systemu edukacji, w okresie przejściowym (likwidacja gimnazjów) został uchylony art. 20 dla nauczycieli zatrudnionych w gimnazjach. Jestem dyrektorem Zespołu Szkół Publicznych w których w skład wchodzi szkoła podstawowa i gimnazjum. Nauczyciele są więc zatrudnieni w szkole podstawowej lub gimnazjum ( i taki angaż otrzymali) jednak wykonują pracę w obu szkołach. Czy dla tych nauczycieli ,,przypisanych'' jako miejsce zatrudnienia do gimnazjum w myśl nowego Prawa Oświatowego stosuje się art 20 w postaci jego uchylenia?
- Konserwator - rencista zatrudniony na 0.5 etatu od października chorował pełne pół roku (choroba nowotworowa) następnie wykorzystał urlop wypoczynkowy od 7 kwietnia 2017 do 17 maja 2017r.). W tym czasie złożył wniosek o świadczenie urlopowe ,,Wczasy pod gruszą". Na prośbę chorego umowa została rozwiązana z dniem 17 maj 2017. W tym czasie nie otrzymał pieniędzy. Wniosek do księgowej wpłynął 12 06. 2017r. Księgowa odmówiła wypłaty tłumacząc, że już w tym dniu nie był pracownikiem. Konserwator domaga się wypłaty należnych mu pieniędzy. Poleciłem na piśmie wypłacić kwotę zgodnie z regulaminem ZFŚS. Konserwator dopełnił wszystkich formalności zgodnie z regulaminem. Pieniądze zostały przelane. Szkoła i ja jako pracodawca mamy niedopatrzenie. Czy pieniądze konserwator powinien otrzymać i zachowałem się właściwie oraz komu udzielić upomnienia sekretarka szkoły, Komisja ZFŚS, kadrowa. księgowa?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące prowadzenia księgi inwentarzowej. W szkole księgę inwentarzową prowadzi sekretarz szkoły, księgowość mieści się w innym budynku, czy księgowa może prowadzić u siebie drugą księgę inwentarzową ?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe