Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczycielka j.polskiego i historii ukończyła studia podyplomowe w zakresie "Diagnozy i psychoprofilaktyki zagrożeń edukacyjnych" na wydziale pedagogicznym Akademii Pedagogicznej w Krakowie. Czy te studia dają kwalifikacje do pracy w szkole podstawowej jako pedagog szkolny?
Zgodnie z przepisami Rozporządzenia MEN z dnia 01.08.2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, kwalifikacje do zajmowania stanowiska pedagoga w szkole podstawowej posiada osoba, która ukończyła studia wyższe albo studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne. Studia podyplomowe dają uprawnienia do tych konkretnych zajęć, których dotyczą.
Zadania pedagoga szkolnego określa Rozporządzenie MEN z dnia 09.08.2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej (...). Na podstawie § 24, do zadań pedagoga i psychologa w przedszkolu, szkole i placówce należy w szczególności:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu przedszkola, szkoły i placówki;
3) udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
8) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Ukończone przez nauczycielkę studia podyplomowe dotyczą części działalności pedagoga szkolnego. Dyrektor, jako pracodawca dokonuje oceny kwalifikacji nauczyciela pod kątem ich zgodności z zadaniami, jakie ma wykonywać zgodnie z potrzebami szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Wicedyrektor szkoły uległ wypadkowi w szkole. Przebywa na zwolnieniu lekarskim od 8.01.2018 do ( na razie) 9.03.2018. ?
Od 1.03.2018 zgodnie z Uchwała Rady Miasta przyznaję nauczycielom nowy dodatek motywacyjny. Uchwała ta mówi, że niezdolność do pracy powyżej 30 dni jest jest jednoznaczna z utratą prawa do dodatku motywacyjnego. Nic nie mówi o przyczynach L4, np. po wypadku w pracy. Czy nieprzyznanie dodatku motywacyjnego w tym przypadku będzie zgodne z prawem? Obowiązki wicedyrektora, oprócz swoich obowiązków wykonują 2 inne osoby, które chciałabym za to docenić dodatkiem motywacyjnym?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy pracownikowi obsługi przysługuje nagroda jubileuszowa w naszej jednostce jeżeli jest zatrudniona na 1/2 etatu na czas nieokreślony i nie jest to podstawowe miejsce jej pracy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel podjął studia podyplomowe w celu uzupełnienia swoich kwalifikacji. Jeżeli nauczyciel w tej samej szkole pracuje na dwóch różnych etatach, ale w niepełnych wymiarach godzin, to czy takiemu nauczycielowi należy się urlop szkoleniowy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel co rok musi składać zaświadczenie o niekaralności, jeśli ma umowę na czas określony do 31 sierpnia danego roku i od września znów będzie zatrudniony? A co jeśli do końca czerwca danego roku? Jeśli będzie zatrudniony w kilku szkołach, to może je kserować, czy do każdej szkoły osobno składać wniosek w sądzie? Czy nauczyciel zatrudniany na zastępstwo też musi mieć zaświadczenie o niekaralności?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jakiś czas temu pytałem Państwa w tej dokładnie sprawie. Byłem jednak nieścisły w nazewnictwie. Pytałem bowiem o koło związkowe a nie o grupę. Zatem ponawiam zapytanie, czy dwie panie (nota bene siostry bliźniaczki), które założyły sobie w szkole "grupę związkową" (Międzyzakładowa Organizacja Związku Zawodowego "Oświata") i uczyniły się przewodniczącą i jej zastępczynią, rzeczywiście podlegają związkowej ochronie przed ewentualnym zwolnieniem? Jesteśmy dużą szkołą, w której działa ZNP i Solidarność Oświatowa, obydwie organizacje mają wielu członków. Wspomniane Panie koło związkowe założyły, gdyż są w grupie nauczycielek potencjalnie zagrożonych zwolnieniem z przyczyn organizacyjnych. Czy każdy może tak postąpić i związać pracodawcy ręce czyniąc się "nietykalnym"?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe