Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W naszej szkole funkcjonuje oddział specjalny z uczniami z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym. Jest to klasa z uczniami klas I, II, IV, VII. Nauczyciel dyplomowany zatrudniony od 01.09.2017 r. w wymiarze 14/18 godzin tygodniowo ma przydzielone 13/18 godzin w szkole i 1/18 w klasie - oddziale specjalnym w której są uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim. Moje pytanie: czy nauczycielowi należy się dodatek za trudne warunki pracy. Jeżeli tak to w jakiej wysokości. Dyrektor szkoły – nauczyciel mianowany realizuje godziny dydaktyczne w wymiarze 3/18 w w/w oddziale specjalnym prowadząc zajęcia rewalidacyjne. Moje pytanie: czy dyrektorowi należy się dodatek za trudne warunki pracy. Jeżeli tak to w jakiej wysokości. Inni nauczyciele przedmiotowi (np. nauczyciel wychowania fizycznego) ma przydzielone 21/18 godzin tygodniowo w tym 17/18 w szkole i 4/18 w w/w oddziale specjalnym. Czy nauczycielowi należy się dodatek za trudne warunki pracy za 4/18. Jeżeli tak to w jakiej wysokości. Przedstawiam rozdział z Uchwały Rady Miasta w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli szkół p przedszkoli w sprawie dodatku za trudne warunki pracy. § 8 1. Nauczycielom pracującym w trudnych lub uciążliwych warunkach pracy dla zdrowia przysługują z tego tytułu dodatki. 2. Za pracę w trudnych warunkach uznaje się prowadzenie przez nauczycieli: a/zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dziećmi i młodzieżą upośledzoną w stopniu głębokim, b/zajęć dydaktycznych i wychowawczych w klasach specjalnych oraz prowadzenie indywidualnego nauczania dziecka zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego, c/prowadzenie nauczania indywidualnego w domu ucznia, zakwalifikowanego do takiego kształcenia. 3. Nauczycielom przysługuje dodatek w wysokości: za prace w trudnych warunkach – 20% wynagrodzenia zasadniczego. 4. Dodatek za trudne lub uciążliwe warunki pracy przysługuje w okresie faktycznego wykonywania pracy, za którą dodatek jest związany oraz w okresie nie wykonywania pracy, za który przysługuje wynagrodzenie liczone jak za okres urlopu wypoczynkowego. 5. Nauczycielom prowadzącym indywidualne nauczanie w domu ucznia oraz dziecka zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego przysługuje dodatek w wysokości 20 % stawki godzinowej za każdą przepracowana godzinę. 6. Dodatki przysługują w takiej części, w jakiej godziny pracy w trudnych, warunkach pracy pozostają do obowiązującego wymiaru godzin. 7. Dodatki wypłaca się z dołu za czas faktycznego wykonywania pracy.
Wykonywanie pracy w oddziale specjalnym jest pracą w trudnych warunkach (§ 8 pkt 8 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy, Dz.U. z 2014 r., poz. 416 z późn. zm.). W związku z tym nauczyciele i dyrektor (o ile prowadzi zajęcia z oddziałem, a nie indywidualne) są uprawnieni do dodatku za trudne warunki pracy w wysokości 20% tylko odnośnie tych godzin, które faktycznie zrealizowali z uczniami w oddziale specjalnym, czyli odpowiednio za 1/18, 3/18 i 4/18 etatu (art. 30 ust. 2 i art. 34 ust. 1 KN). W praktyce wymaga to wyliczenia dla każdego nauczyciela (w tym dyrektora) stawki godzinowej i następnie przemnożenia jej x 20% w odniesieniu do każdej godziny, którą dany nauczyciel przepracował w oddziale specjalnym w danym miesiącu. Jeśli w danym miesiącu nauczyciele zrealizują wszystkie godziny w oddziale specjalnym w ramach pensum, dodatek 20% otrzymają za 1/18, 3/18 i 4/18 etatu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel jest zatrudniony od 10 kwietnia do 23 czerwca 2023 r. Za ile dni należy wypłacić ekwiwalent za urlop wypoczynkowy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Dotyczy zmiany zatrudnienia z nauczycielem kontraktowym. W jaki sposób powinniśmy zmienić warunki pracy dla nauczycielki, jeżeli w roku szkolnym 2020/2021 była zatrudniona w szkole – placówce feryjnej, a na nowy rok 2021/2022 zostaje w tej samej szkole i przyjmuje obowiązki nauczyciel oddziału przedszkolnego, czyli już placówki nieferyjnej. Prowadzi również zajęcia z doradztwa zawodowego. Umowa od dawna jest zawarta na czas nieokreślony. Czy powinniśmy podpisać z nauczycielką nową umowę o pracę, czy wystarczy porozumienie zmieniające?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- 1. Uprzejmie proszę o odpowiedź czy nauczyciel posiadający ukończone wyższe studia mgr na kierunku pedagogika wczesnoszkolna oraz studia podyplomowe w zakresie wczesnego nauczania języka angielskiego ma kwalifikacje do nauczania tego języka w klasach I-III. 2. Czy magister filologii angielskiej ma kwalifikacje do nauczania języka angielskiego w klasach I-III.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem szkoły podstawowej, w której od września 2017 są prowadzone oddziały II III gimnazjalne. Mam 3 nauczycieli, z którymi jestem zmuszona rozwiązać stosunek pracy.Jeden nauczyciel to nauczyciel byłego gimnazjum. Czy z nim mam rozwiązać stosunek pracy na post. art.225 Prawo oświatowe. A co z 2 nauczycielami, którzy byli i są nauczycielami SP. Jeden to nauczyciel wf, a drugi edukacji wczesnoszkolnej. Czy ich można zwolnić z art.20KN? Proszę o podstawy prawne do ich zwolnienia, a także jeśli możliwe o wzory dokumentów do przeprowadzenia zwolnień. Wiem, że wszyscy troje będą wyrażali chęć przejścia na świadczenie emerytalne. 2 kobiety ukończyły 60 lat, a mężczyzna nabył prawa do wcześniejszej. Jak mam przeprowadzić proces zwalniania, aby umożliwić im skorzystanie również (z art.88). Jakie dokumenty i w jakiej kolejności przedstawiać do podpisu. Kiedy mają złożyć wnioski o przejściu na emeryturę. Czy po złożeniu oświadczenia o odmowie przyjęcia stanu nieczynnego i moim piśmie o rozwiązaniu stosunku pracy z przyznaniem 6 miesięcznej odprawy.Jak to ma być, proszę o radę,bo im więcej czytam, tym więcej mam wątpliwości. Czy mogę rozwiązanie stosunku pracy wręczyć w kwietniu, czy są jakieś przesłanki, kiedy to trzeba robić, czy tylko ważne aby do 15 maja?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o informację, czy nauczycielowi, który został zatrudniony poprzez umowę o pracę na czas nieokreślony w wymiarze 6/18 (matematyka), który posiada również kwalifikacje do nauczania techniki Dyrektor może zmienić przydział czynności z nauczania matematyki na nauczanie techniki w tym samym wymiarze godzin 6/18 bez zgody nauczyciela (nauczyciel nie spełnia oczekiwań dyrektora jako nauczyciel matematyki)?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe