Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczycielka przedmiotu w czerwcu zwróciła się z pismem, aby w planie zajęć klasy II ująć dodatkową godzinę języka polskiego (czyli 5). Prośbę uzasadnia poślizgiem realizacji podstawy programowej (pismo podpisali rodzice uczniów). W związku z tym, czy mogę zwiększyć temu oddziałowi liczbę godzin j. polskiego, czy mogę zamieścić tę godzinę w planie oraz czy mogę uznać, że w ten sposób nauczycielka będzie realizować jedną godzinę z Karty Nauczyciela?
Nauczyciel szkoły podstawowej i gimnazjum, w tym specjalnych, jest obowiązany prowadzić zajęcia opieki świetlicowej lub zajęcia w ramach godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły, z wyjątkiem godzin przeznaczonych na zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w wymiarze 2 godzin w tygodniu, b) nauczyciel szkoły ponadgimnazjalnej, w tym specjalnej, jest obowiązany prowadzić zajęcia w ramach godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły, z wyjątkiem godzin przeznaczonych na zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w wymiarze 1 godziny w tygodniu. Oznacza to, że dodatkowa godzina, o której mowa w pytaniu nie może być przeznaczonych na zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
Podstawa prawna: Karta Nauczyciela – ustawa z dnia 26.01. 1982 r. (ze zm.), w szczególności art. 42.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy język obcy jest obowiązkowy w przedszkolu dla wszystkich dzieci?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zadałam kilka dni temu pytanie - czy nauczyciele przedszkoli niepublicznych muszą mieć ukończony kurs na kierownika wycieczek? Odpowiedź otrzymałam, ale to dla mnie zbyt mało, ponieważ ja nie pytałam czy kurs taki może mieć ktoś z pracowników bez kwalifikacji pedagogicznych (bo taki nie będzie u nas istniał), pytałam czy obowiązuje ten kurs nauczycieli i tylko nauczycieli.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w Niepublicznym Przedszkolu Specjalnym organ prowadzący może ustalić w statucie liczbę dzieci w oddziale wyższą, od tych wskazanych dla publicznych przedszkoli specjalnych w par. 6 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli. (Dz. U. poz. 649)?
1. W jakim zakresie ww. rozporządzenie obowiązuje niepubliczne przedszkola specjalne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do przedszkola ogólnodostępnego w grupie 5 latków chodzi dziecko z AUTYZMEM - któremu organizujemy od 1 roku dodatkowe zajęcia rewalidacyjne (3 godz. tygodniowo). Na początku tego roku szkolnego 2017/18 zostałam poinformowana przez innego rodzica dziecka z tej samej grupy, że jego syn ma autyzm i też dostarczy mi w niedługim czasie orzeczenie o kształceniu specjalnym dla syna. Zastanawiam się czy zajęcia rewalidacyjne dla tych dzieci mogą być organizowane dla 2 dzieci razem w tym samym czasie - takie same wskazania autyzm, wiek 5 lat, koledzy w grupie przedszkolnej. Proszę o pomoc i podstawy prawne.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z art. 110§2, Ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe oraz na podstawie §17 ust.4 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli projekt arkusza organizacji szkoły winien być zaopiniowany przez związki zawodowe. Moje pytanie jest następujące: Czy projekt arkusza przekazany do związków w celu zaopiniowania, tam zostaje i jest archiwizowany w dokumentacji związkowej? Czy też związki zawodowe, po zapoznaniu się z projektem arkusza, powinny go - wraz z opinią - zwrócić dyrektorowi szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe