Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczycielowi, który rozpoczął staż na nauczyciela mianowanego, dyrektor szkoły przydzielił opiekuna. Współpraca nauczyciela stażysty z opiekunem nie przebiegała pomyślnie, dlatego ten zwrócił się o zmianę opiekuna stażu, uzasadniając swoją prośbę. Nadmieniam, iż współpraca ta, a właściwie jej brak, trwała tylko jedno półrocze. Czy dyrektor szkoły może zarządać od opiekuna stażu projektu oceny nauczyciela w trakcie stażu? Jeśli tak, to jaka jest podstawa prawna cząstkowej oceny w tym przypadku?
Z przepisów nie wynika obowiązek opracowywania projektu oceny dorobku zawodowego nauczyciela w przypadku dokonania zmiany opiekuna stażu. Zgodnie z brzmieniem art. art.9c ust.5 ustawy Karta Nauczyciela opiekun stażu opracowuje projekt oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu i przedkłada dyrektorowi szkoły. Ponadto nauczyciel, który w okresie odbywania stażu zmienił miejsce zatrudnienia w dokumentacji do wniosku o podjecie postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego załącza ocenę dorobku zawodowego za okres odbytego stażu w poprzedniej szkole (§ 9 ust.1 pkt 1 lit. d rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2013r. poz.393). Oznacza to, że w takim przypadku wymagane jest opracowanie projektu oceny dorobku zawodowego przez opiekun stażu oraz przedłożenie dyrektorowi szkoły przed dokonaniem tej oceny. Kwestię, o której mowa w pytaniu, może regulować wewnątrzszkolna procedura awansu zawodowego nauczycieli. Warto więc sprawdzić, czy i jakie są zadania wyznaczono opiekunowi stażu w sytuacji, gdy przestaje on pełnić swoje obowiązki w trakcie stażu realizowanego przez nauczyciela.
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2017r. poz.1189 z późn.zm.).
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2013r. poz.393).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Niedawno zadałam pytanie Czy sekretarz szkoły (stanowisko pomocnicze), który pracuje w gimnazjum w momencie wejścia gimnazjum do szkoły podstawowej czyli przekształcenia szkoły podstawowej z oddziałami gimnazjalnymi może zostać przeniesiony? Czy należy z nim rozwiązać umowę o pracę z przysługującymi mu odprawami, a w szkole podstawowej nawiązać z nim nową umowę o pracę ? otrzymałam odpowiedź:
Jeżeli projekt ustawy wprowadzającej ustawę - Prawo oświatowe wejdzie w życie w wersji aktualnie proponowanej, to na podstawie art. 239 tejże ustawy, pracownicy niepedagogiczni dotychczasowego gimnazjum, tak samo jak nauczyciele, z dniem przekształcenia albo włączenia gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej, o którym mowa w art. 131 ust. 1, staną się z mocy prawa pracownikami ośmioletniej szkoły podstawowej. Dyrektor dotychczasowego gimnazjum, w terminie do dnia 15 maja roku, w którym nastąpi odpowiednio przekształcenie albo włączenie gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej, o którym mowa w art. 131 ust. 1, ma poinformować na piśmie nauczycieli i pracowników niepedagogicznych o tej zmianie.
Bardzo proszę o ponowne rozpatrzenie pytania ponieważ przepisy weszły już w życie, a będąc na szkoleniu uzyskałam odpowiedź negatywną, czyli pracownicy na stanowiskach pomocniczych i obsługi nie zostaną przeniesieni do szkoły podstawowej w momencie włączenia gimnazjum do niej, a umowy zostaną im wypowiedziane i nastąpi rozwiązanie umowy o pracę z tymi pracownikami. Za odpowiedź serdecznie dziękuję.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o informację, czy jestem zobowiązana do przyjęcia do mojej szkoły ucznia, który nie otrzymał promocji do klasy trzeciej gimnazjum,a uczęszczał do innej placówki (szkoły podstawowej z oddziałami gimnazjalnymi). Moja placówka jest szkołą obwodową ucznia. Czy uczeń może pozostać w dotychczasowej szkole w klasie 8? Bardzo proszę o podstawę prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jeżeli nauczyciel jest zatrudniony w pełnym wymiarze w świetlicy i ma godziny ponadwymiarowe - zajęcia techniki - to z jakiego pensum wypłacamy godziny ponadwymiarowe, z 26 czy 18?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaką datę należy wpisać do arkusza ocen i na świadectwie uczniowi, który nie przyszedł na egzamin poprawkowy i nie dostarczył usprawiedliwienia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaką dokumentację prowadzić monitorując podstawę programową?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe