Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Obecnie jesteśmy jako placówka zespołem szkół który prowadzi oddziały specjalne dla uczniów z lekką niepełnosprawnością. W najbliższym czasie Organ Prowadzący zamierza uruchomić szkołę specjalną wchodzącą w skład naszego zespołu szkół. Tłumaczenie takiej decyzji jest związane z tym, że ponoć utworzenie szkoły specjalnej wpłynie na zwiększenie wartości subwencji oświatowej dla organu prowadzącego. Mam pytanie czy powołanie szkoły specjalnej włączonej w zespół szkół wpłynie na zwiększenie subwencji dla Organu Prowadzącego?
Zasady wydatkowania środków z subwencji oświatowej określone są w art. 8 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2029). W art. 8 ust. 1 stanowi on, że roku budżetowym na realizację zadań związanych z organizacją kształcenia specjalnego oraz na organizację zajęć rewalidacyjno-wychowawczych jednostka samorządu terytorialnego przeznacza środki w wysokości nie mniejszej niż kwota przewidziana w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego na uczniów, wychowanków i uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w przedszkolach, szkołach i placówkach, prowadzonych przez tę jednostkę samorządu terytorialnego, w zakresie tych zadań. Z kolei art. 8 ust. 2 określa, że środki wskazane powyżej stanowią sumę:
• środków przeznaczonych w roku budżetowym na prowadzenie przedszkoli, szkół i placówek – w przypadku przedszkoli specjalnych, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych specjalnych, szkół specjalnych i placówek prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego;
• środków przeznaczonych w roku budżetowym na realizację zadań wynikających z zaleceń zawartych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczeniach o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnych programach zajęć i indywidualnych programach edukacyjno-terapeutycznych oraz zapewnienie warunków ich realizacji – w przypadku przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych i szkół,
• środków przeznaczonych w roku budżetowym na realizację zadań innych niż określone powyżej w szkołach z oddziałami specjalnymi, niebędących szkołami specjalnymi, szkołach z oddziałami integracyjnymi i szkołach integracyjnych, prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego.
Zapisy ustawowe są bardzo skomplikowane, ale prawda jest to, że środki finansowe przekazywane na realizację orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego sa znacznie wyższe niż na realizację kształcenia standardowego zdrowych dzieci. Na zwiększenie subwencji oświatowej wpływ ma nie tyle powołanie szkoły specjalnej , ale liczba wykazanych w Systemie Informacji Oświatowej dzieci legitymujących się orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- 5 lat temu stowarzyszenie przejęło na drodze umowy prowadzenie szkoły publicznej. 31 sierpnia 2019 r. wygasa umowa, czy w przypadku nie przedłużenia umowy gmina ma obowiązek przejęcia szkoły? Czy w przypadku podjęcia decyzji przez stowarzyszenie o nie przedłużaniu umowy na prowadzenie szkoły należy o tym poinformować gminę z odpowiednim wyprzedzeniem ( umowa zakłada trzymiesięczny okres wypowiedzenia) ? Jaki będzie status nauczycieli w przypadku przejęcia szkoły przez gminę ( mają umowy ze szkołą)?Czy pozostaną w dalszym ciągu pracownikami szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W nawiązaniu do odpowiedzi eksperta z dnia 2018-01-03 w sprawie finansowania doskonalenia nauczycieli w szkole stowarzyszeniowej, proszę o odpowiedź.Czy dofinansowanie może być także realizowane z dotacji otrzymanej z JST, po uprzednim spełnieniu wymienionych w odpowiedzi kryteriów.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Porozumienie.Proszę o pomoc w utworzeniu dokumentu porozumienia dotyczącego opieki świetlicowej sprawowanej przez nauczycieli szkoły nad dziećmi przedszkolnymi, pomiędzy dyrektorem przedszkola, a dyrektorem szkoły, działającymi w jednym budynku (Placówki odrębne, nie funkcjonują w zespole).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ile godzin może być religii w zerówce dla oddziału dzieci 3,4, i 5 letnich. Jeśli dwa razy po 30 min. - to za ile godzin płacimy nauczycielowi ( zważywszy , ze godziny pracy w zerówce są 60 minutowe)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy 18, 19 i 24 kwietnia 2019 r. jest dniem pracy nauczycieli? Jeśli tak, to ile godzin powinien pracować dany nauczyciel ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe