Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Organ prowadząc podjął uchwałę o likwidacji szkoły podstawowej z dniem 31.08.2013 r. W zamian za odprawę, kilku mianowanym nauczycielom zaproponowano pracę w innej szkole na terenie tej samej gminy. Niestety ma być to praca w niepełnym wymiarze w likwidowanej szkole pracują na pełnych etatach. Wójt gminy chce złożyć nauczycielom pisemne propozycje i oczekuje natychmiastowej odpowiedzi.Nauczyciele chcą pracować jednak nie chcą się zgodzić na ograniczenie etatu. Czy takie postępowanie jest zgodne z prawem. Kolejne pytanie: jakie są obowiązki dyrektora likwidowanej szkoły wobec pracowników obsługi i nauczycieli (terminy wypowiedzeń, rozwiązanie umów o pracę na czas określony i nieokreślony itp.).
Nauczyciela mianowanego można przenieść, za jego zgodą, do pracy w innej szkole w trybie art. 18 Karty Nauczyciela:
Art. 18. 1. Nauczyciel zatrudniony na podstawie mianowania może być przeniesiony na własną prośbę lub z urzędu za jego zgodą na inne stanowisko w tej samej lub innej szkole, w tej samej lub innej miejscowości, na takie same lub inne stanowisko.
Nie można jednak przenieść nauczyciela mianowanego na stanowisko o zmniejszonym wymiarze godzin. Nauczyciel mianowany musi być zatrudniony w pełnym wymiarze godzin i na czas nieokreślony, tylko wówczas jest zatrudniony przez mianowanie. Ograniczenie etatu może nastąpić w trybie art. 22 ust. 2 KN. Ograniczenia tego mógłby dokonać dyrektor szkoły, do której przeniesiony został nauczyciel. Ponadto ograniczenia dokonuje się na dany rok szkolny, nie wiadomo więc jak będzie wyglądało zatrudnienie w kolejnych latach.
Nie wyrażając zgody na przeniesienie, jak również nie wyrażając zgody na ograniczenie etatu nauczyciele zostaną zwolnieni w trybie art. 20 ust. 1 KN i otrzymają odprawę w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia zasadniczego.
W przypadku pracowników niepedagogicznych zastosowanie będą miały przepisy kodeksu pracy:
Art. 36. § 1. Okres wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas nie określony jest uzależniony od okresu zatrudnienia u danego pracodawcy i wynosi:
1) 2 tygodnie, jeżeli pracownik był zatrudniony krócej niż 6 miesięcy,
2) 1 miesiąc, jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 6 miesięcy,
3) 3 miesiące, jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 3 lata.
Art. 361. § 1. Jeżeli wypowiedzenie pracownikowi umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony następuje z powodu ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy albo z innych przyczyn niedotyczących pracowników, pracodawca może, w celu wcześniejszego rozwiązania umowy o pracę, skrócić okres trzymiesięcznego wypowiedzenia, najwyżej jednak do 1 miesiąca. W takim przypadku pracownikowi przysługuje odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za pozostałą część okresu wypowiedzenia.
Art. 411. § 1. W razie ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy, nie stosuje się przepisów art. 38, 39 i 41, ani przepisów szczególnych dotyczących ochrony pracowników przed wypowiedzeniem lub rozwiązaniem umowy o pracę.
§ 2. W razie ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy, umowa o pracę zawarta na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy może być rozwiązana przez każdą ze stron za dwutygodniowym wypowiedzeniem.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Organ prowadzący zamierza utworzyć stanowisko- pracownik do spraw organizacyjno-adminstracyjnych. Jakie kwalifikacje powinna posiadać osoba zajmująca takie stanowisko?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Witam, jestem nauczycielem zatrudnionym w pełnym wymiarze czasu pracy, od roku 2009 pracuję w szkole(jest to moja pierwsza praca w oświacie). Mój staż pracy to 2 lata pracy w biurze rachunkowym w pełnym wymiarze czasu pracy i pół roku pracy w gastronomii na 1/2 etatu. Przez 8 lat opłacałam też składki KRUS. Reasumując mam za sobą ponad 10 lat opłacania składek. Moje pytanie: Czy przysługuje mi dodatek za staż pracy(nie chodzi mi tutaj o wysługę lat w oświacie)?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel mianowany jest od 8 lat zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Przez cały ten okres realizuje prawie 1,5 etatu. Dyrektor nie chce się zgodzić na zatrudnienie na podstawie mianowania. Czy dyrektor może taką decyzję podjąć, tzn. zatrudniać w takiej sytuacji na podstawie umowy o pracę, a nie na podstawie mianowania?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie podstawy prawnej,do wymaganych kwalifikacji nauczyciela przy prowadzeniu zajęć rewalidacyjnych ?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka (emerytka) była zatrudniona na umowę o pracę od 10.02.14r. do 21.03.14r. w wymiarze 2/18, jak wyliczyć jej ekwiwalent za urlop wypoczynkowy? Za miesiąc będzie ponownie zatrudniona na 2 miesiące.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe