Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Podczas rekrutacji do liceum zgłosiło się dziecko z orzeczeniem (zespół Aspergera). Uczennica będzie uczęszczała do szkoły przyszpitalnej od 1 września i potrzebuje szkoły macierzystej. Ze względu na problemy ze zdrowiem nie będzie mogła opuścić szpitala. Czy szkoła będzie mogła otrzymywać dotację oświatową na tę uczennicą? Czy przysługuje ona w pełnej wartości (podstawowa dotacja + dotacja dla osób z orzeczeniem - Zespół Aspergera)?
Stosownie do art. 34 ust. 2 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1930) dotacje, o których mowa w art. 15-21, art. 25 ust. 1-4 i 8, art. 26 ust. 1, 2 i 8, art. 28-30 oraz art. 31 ust. 1, są przekazywane na każde dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju, ucznia, wychowanka, uczestnika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych lub słuchacza kwalifikacyjnego kursu zawodowego, będącego w danym miesiącu roku budżetowego odpowiednio dzieckiem objętym wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniem, wychowankiem, uczestnikiem zajęć rewalidacyjno-wychowawczych lub słuchaczem kwalifikacyjnego kursu zawodowego odpowiednio w placówce wychowywania przedszkolnego, szkole lub placówce, o której mowa w art. 2 pkt 6-8 ustawy - Prawo oświatowe. Wykładni pojęcia "każdy uczeń" dokonały sądy administracyjne na tle regulacji art. 90 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U z 2021 r., poz. 1915). Przepis art. 90 ustawy o systemie oświaty stanowił podstawę do udzielania dotacji dla szkół niepublicznych przed wejściem w życie ustawy o finansowaniu zadań oświatowych .
W wyroku z dnia 8 marca 2017 r., II GSK 4795/16, Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że pojęcie "każdego ucznia", musi być rozumiane w ten sposób, że jest nim dziecko, które na podstawie określonego tytułu prawnego korzysta z przedszkola, szkoły lub innej placówki wychowawczej, a więc faktycznie uczestniczy w realizacji jej zadań, a nieobecność w toku ich przebiegu nie jest wyrazem rezygnacji z udziału w działalności takiej placówki. Dla przyznania dotacji i jej zgodnego z prawem wykorzystania, nie tyle istotny jest węzeł prawny, ale faktyczne świadczenie spełniane w stosunku do ucznia, bo tylko ono daje podstawę do ubiegania się o dotację.
Reasumując, przyznanie dotacji następuje nie z uwagi na sam fakt przyjęcia ucznia do danej placówki i wpisania go na listę uczniów, ale z powodu realizowania wobec tego ucznia zadań związanych z obowiązkiem nauki. Nawet jeżeli dotacja zostanie przyznana, istnieje wysokie ryzyko, że organ dotujący uzna dotację przyznaną w odniesieniu do uczennicy, która pobiera naukę w szkole przyszpitalnej jako dotację w nadmiernej wysokości. W rezultacie może zostać wydana decyzja o zwrocie dotacji wraz z odsetkami.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektorem szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej (LO)może być nauczyciel bez stopnia awansu zawodowego?
Nauczycielka, od lat pracująca w szkole ucząca języka polskiego ( ukończone odpowiednie studia plus uprawnienia pedagogiczne)ma zostać od września dyrektorem szkoły. Nauczycielka nie posiada stopnia awansu zawodowego gdyż nigdy o niego nie zabiegała.Czy prawo oświatowe dopuszcza taką sytuacje. Staż pracy to 25 lat
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam, mam pytanie dotyczące pensum nauczycielskiego. Otóż w ramach "szukania oszczędności" w oświacie zasugerowano nam dyrektorom aby zastanowić się nad zwiększeniem pensum nauczycielskiego, zastępstwami bezpłatnymi i likwidacją godzin ponadwymiarowych podczas przygotowywania projektu organizacyjnego na następny rok szkolny, zapowiedziano też likwidację (a właściwie obniżkę do przysłowiowej złotówki) wszystkich dodatków (motywacyjnych, mieszkaniowych, funkcyjnych itp.) Co robić w takiej sytuacji? Czy takie działania są zgodne z prawem? Czy też w niedługim czasie nauczyciele zaczną dyrektorów podawać do sądów pracy i wygrywać?
Bardzo proszę o poradę
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Na jakiej podstawie uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim jest zwolniony z nauki drugiego języka obcego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące orzeczeń. Czy zapis dotyczący wskazania etapu obowiązywania kształcenia specjalnego może być sformułowany następująco: "do ukończenia szkoły branżowej I stopnia"? Czy takie określenie okresu obowiązywania orzeczenia jest błędne? W rozporządzeniu jest wprawdzie mowa o wydawaniu orzeczeń na rok szkolny bądź etap edukacyjny- szkoła branżowa to również etap edukacyjny. Czy zapis etap zarezerwowany jest tylko dla oznaczenia I, II, III i IV czy można go też określić opisowo: do ukończenia szkoły podstawowej, branżowej? Czy takie zapisy są wzajemnie dopuszczalne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Problem 1: W klasie trzeciej szkoły ogólnodostępnej mamy ucznia , który posiada orzeczenie do kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim ze spektrum autyzmu . W tej klasie został zatrudniony nauczyciel współorganizujący proces kształcenia ( nauczyciel wspomagający) na 10 godzin
Pytania:
• Nauczyciel wspomagający realizuje z uczniem zajęcia edukacyjne w zespole klasowym i zajęcia rewalidacyjne. Czy przysługuje mu dodatek za trudne warunki pracy?
• Czy nauczyciel -wychowawca tej klasy jest uprawniony do dodatku za trudne warunki pracy?
• Czy pozostali nauczyciele np. języka angielskiego, religii są uprawnieniu do otrzymania dodatku?
Problem 2.
W klasie siódmej szkoły ogólnodostępnej uczy się uczeń, który posiada orzeczenie do kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym. Dodatkowo w tej klasie przydzielono nauczycieli współorganizujących proces kształcenia w liczbie 23 godzin.
Edukacja ucznia opiera się na indywidualnych programach edukacyjnych, opracowanych przez nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem, natomiast zajęcia edukacyjne obejmują – zgodnie ww. podstawą programową w szkole podstawowej ‒ następujące formy zajęć edukacyjnych:
• funkcjonowanie osobiste i społeczne (w kl. VII 7 godz./tyg.)
• zajęcia rozwijające komunikowanie się (w kl. VII 2 godz./tyg.),
• zajęcia rozwijające kreatywność (w kl. VII 14 godz./tyg.),
• wychowanie fizyczne (w kl. VII 4 godz./tyg.),
• etyka / religia 2 godz.
Na lekcjach religii i W-Fu uczeń uczestniczy bez nauczyciela wspomagającego. Uczeń objęty jest również zajęciami rewalidacyjnymi- 2 godz. .
Pytania:
1. Czy nauczycielom którym przydzielono godziny nauczyciela wspomagającego należy się dodatek za trudne bądź uciążliwe warunki pracy? Przydzielono na godziny trzech nauczycieli wspomagających- pierwsze trzy punkty
2. Czy nauczycielce prowadzącej zajęcia rewalidacyjne należy się dodatek za trudne bądź uciążliwe warunki pracy?
3. Czy pozostałym nauczycielom w tej klasie należy się dodatek za trudne bądź uciążliwe warunki pracy?
Zapis z regulaminu wynagradzania nauczycieli:
Rozdział V
Dodatki za warunki pracy
§ 21. Nauczycielom przysługują dodatki za pracę wykonywaną w warunkach trudnych
i uciążliwych w przypadku:
1) prowadzenia zajęć w klasach łączonych - w wysokości 6 zł,
2) prowadzenia zajęć z dziećmi, których rodzaj i stopień niepełnosprawności został
określony w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 1 lutego
2002 roku, w sprawie kryteriów oceny niepełnosprawności u osób w wieku do 16
roku życia (Dz.U. Nr 17 poz. 162).- zwiększa się stawkę o 50 % godziny
ponadwymiarowej nauczyciela.
§ 22. Dodatek za warunki pracy wypłaca się w kwocie wynikającej z przemnożenia stawki
tego dodatku przez liczbę godzin zajęć w warunkach trudnych, uciążliwych, zrealizowanych
przez nauczyciela w miesiącu, za który jest wypłacany, przy czym niepełną godzinę zajęć
zaokrągla się do pełnej godziny
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe