Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o informację, czy na nocowanie uczniów w szkole potrzebna jest zgoda organu prowadzącego?
Przepisy prawa oświatowego nie regulują kwestii poruszanych w pytaniu. System oświaty zapewnia w szczególności: 1) realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju; 2) wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny; 3) możliwość zakładania i prowadzenia szkół i placówek przez różne podmioty; 4) dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, a także możliwość korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej; 5) możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną, niedostosowaną społecznie i zagrożoną niedostosowaniem społecznym, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami; 5a) opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi przez umożliwianie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych; 6) opiekę nad uczniami szczególnie uzdolnionymi poprzez umożliwianie realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły każdego typu w skróconym czasie; 7) upowszechnianie dostępu do szkół, których ukończenie umożliwia dalsze kształcenie w szkołach wyższych; 8) możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych; 9) zmniejszanie różnic w warunkach kształcenia, wychowania i opieki między poszczególnymi regionami kraju, a zwłaszcza ośrodkami wielkomiejskimi i wiejskimi; 10) utrzymywanie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach i placówkach; 11) upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o zasadach zrównoważonego rozwoju oraz kształtowanie postaw sprzyjających jego wdrażaniu w skali lokalnej, krajowej i globalnej; 12) opiekę uczniom pozostającym w trudnej sytuacji materialnej i życiowej; 13) dostosowywanie kierunków i treści kształcenia do wymogów rynku pracy; 13a) kształtowanie u uczniów postaw przedsiębiorczości sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym; 14) przygotowywanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia; 15) warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów przez organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz kształtowanie aktywności społecznej i umiejętności spędzania czasu wolnego; 16) upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych.Szkoła realizuje zadania ustawowe oraz szczegółowe zawarte w statucie. Jeśli zatem statut przewiduje takie zajęcia, powinien zawierać także szczegółowe rozstrzygnięcia. W przeciwnym wypadku – wg mojej opinii – nie należy organizować „nocowania uczniów w szkole”, ponieważ nie jest to zadanie szkoły. Statut szkoły bowiem określa w szczególności: 1) cele i zadania szkoły wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy szkoły, 2) sposób wykonywania zadań z uwzględnieniem optymalnych warunków rozwoju ucznia, zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia, Ostatecznie więc– decyzję w tych sprawach podejmuje dyrektor, mając na uwadze przede wszystkim bezpieczeństwo uczniów, ale także sposób wynagradzania nauczycieli na podstawie regulaminu wynagradzania w zakresie pracy w porze nocnej.
Podstawa prawna: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 1.; 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (ze zm.), w szczególności – np. Załącznik nr 2 § 2.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy istnieje podstawa prawna określająca wotum zaufania wobec nauczyciela?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Dzień dobry! Po raz drugi zwracam się z prośbą dotyczącą opracowania wzoru statutu dla szkoły podstawowej w oparciu o bieżące akty prawne.Z góry dziękuję!Proszę również o podanie ewentualnego terminu realizacji tego zadania.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Dotyczy rozliczenia dotacji - czy można rozliczyć z dotacji za dany rok kalendarzowy wydatek, który został opłacony 10. stycznia, a dotacja wpłynęła na konto 25. stycznia? Tzn., czy ważne jest zgodność dat - czy najpierw zgodnie z datą należy przyjąć, że pierwsza wpływa dotacja na koniec stycznia i dopiero wydatki dokonane po otrzymaniu dotacji mogą być rozliczane? Jeśli najpierw musi wpłynąć dotacja, czy w razie kontroli gmina może odrzucić korektę rozliczenia?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka jest na wypoczynkowym urlopie uzupełniającym, tj. za rok 2019 i za rok 2020 – ma łącznie 14 tygodni do 27.01.2021 r. Jednak w tym roku szkolnym ferie zimowe po zmianie związanej z COVID są od 4 do 17.01.2021 r. – w takim przypadku urlop uzupełniający pokrywa się z feriami zimowymi. Czy zatem urlop uzupełniający przedłuży jej się o 14 dni? Jeżeli tak, to czy może go wykorzystać, np. 4 dni do końca stycznia, a 10 dni w innym terminie i do kiedy?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jak w praktyce zorganizować zajęcia w ramach zindywidualizowanej ścieżki kształcenia dla ucznia klasy I szkoły podstawowej, który otrzymał opinię z poradni? Poradnia wskazała zakres, w ktorym uczeń nie może brać udziału w zajęciach wspólnie z oddziałem - są to edukacje polonistyczna, matematyczna i przyrodnicza oraz język obcy. Nasuwają się więc pytania:
1. Czy należy przez to rozumieć, że zajęcia w ramach tych edukacji powinny odbywać się wyłącznie indywidualnie?
2. Skoro dyrektor ma ustalić wymiar godzin to czy oznacza to,że ustalony wymiar nie musi odpowiadać liczbie godzin z ramowego statutu?
3. Jeśli ZŚK ma być organizowana z godzin do dyspozycji dyrektora, (których już w tym roku szkolnym nie ma) to skąd wziąć na to środki?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe