Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Prowadzę niepubliczne przedszkole. Pani wizytator z kuratorium zarzuciła podczas kontroli, że mgr fizjoterapii nieposiadający uprawnień pedagogicznych nie może prowadzić zajęć rewalidacyjnych w zakresie rehabilitacji ruchowej wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, motywując to tym, iż zajęcia rewalidacyjne może prowadzić tylko nauczyciel. Czy słusznie? Jeśli może prowadzić takie zajęcia, proszę o podstawę prawną.
Warunki organizacji zajęć dla uczniów legitymujących się orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego określone są w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1309). W celu realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu w przedszkolach, szkołach i ośrodkach zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Obowiązkiem dyrektora placówki jest dołożenie wszelkich starań, aby tacy specjaliści w jego placówce byli zatrudnieni.
Ponadto w tych jednostkach, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo:
• nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów lub
• pomoc nauczyciela.
W rozporządzeniu nie wskazano, w jakim wymiarze zajęć osoby te mają pracować. Może się zdarzyć, że jedna osoba będzie zatrudniona do pomocy dla kilku uczniów lub wychowanków.
Natomiast w przedszkolach, szkołach lub ośrodkach, do których uczęszczają uczniowie lub wychowankowie z innymi niepelnosprawnościami lub z niedostosowaniem społecznym (albo jego zagrożeniem), za zgodą organu prowadzącego, dyrektor może zatrudnić:
• nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia lub
• pomoc nauczyciela
Specjaliści i pomoc nauczyciela realizują zadania wyznaczone przez dyrektora przedszkola lub szkoły, To dyrektor lub osoba prowadząca, po zapoznaniu się z kwalifikacjami nauczyciela, decydują o tym, jakiego specjalistę przydzielić do pracy z uczniem lub wychowankiem.
Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że zajęcia a uczniem lub wychowankiem legitymującym się orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego realizuje nauczyciel. Osoba nieposiadająca przygotowania pedagogicznego nie jest nauczycielem, z pewnymi wyjątkami wskazanymi w ustawie Prawo oświatowe.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy uczeń klasy specjalnej w szkole ogólnodostępnej (up.lekkie + autyzm) ma oprócz edukacji zintegrowanej i religii również język obcy? W załączniku nr 2 do ramowych planów czytam: NZ 57 godz.; Rel. 6 godz.; Rewali. 30 godz., Aletrantywne met. komun. 9 godz. i gddd 4 godz. Nie ma wyszczególnionego języka obcego. Gdzie znależć info na ten temat?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy mogę zatrudnić na stanowisku: nauczyciel wychowania przedszkolnego oraz logopeda osobę, która ukończyła studia wyższe (licencjat) na kierunku "Wczesna edukacja z logopedią"?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o aktualne dokumenty i materiały do konkursu dyrektora szkoły oraz oceny pracy dyrektora. Materiały ze strony są z 2021 r.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W roku szkolnym 2011/2012 w klasach pierwszych i drugich przeprowadziliśmy wewnątrzszkolne badanie wyników nauczania (monitorowanie wprowadzania nowej podstawy programowej). Klasy trzecie pisały testy z OPERONU i OBUT-u. Rodzice oraz wychowawca klasy pierwszej uważają, że takie badanie jest bezprawne, ponieważ dzieci można badać po pierwszym etapie kształcenia, czyli po klasie trzeciej. Bardzo proszę o odpowiedź.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel złożył wniosek o włączenie do szkolnego zestawu programów, program realizowany w ramach awansu zawodowego. Czy do tego potrzebna jest uchwała, czy wystarczy aby dyrektor zatwierdził program z adnotacją, że jest realizowany w ramach awansu i nie dopisywał do szkolnego zestawu programów. Czy potrzebna jest opinia rodziców dzieci realizujących ten program?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe