Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytania dotyczą projektów organizacyjnych szkół i przedszkoli. Czy członkowie Rady Gminy mają prawo wglądu do projektów organizacyjnych? Czy mają prawo wprowadzania w nich zmian?
Członkowie rady gminy mają prawo wglądu do arkusza organizacyjnego, jako przedstawiciele organu prowadzącego. Przepisy nie przyznają im natomiast prawa do wprowadzania zmian w treści – arkusz może jedynie zostać zatwierdzony, co z kolei może zostać uzależnione od wprowadzenia zmian do arkusza przez dyrektora jako podmiotu odpowiedzialnego za sporządzenie arkusza w placówce finansowanej przez organ prowadzący (załączniki do rozporządzenia MEN z dnia z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy przedszkole niepubliczne musi zgłosić zbiór danych do GIODO? Jeżeli tak to w jaki sposób trzeba to zrobić? Jakie obowiązki, co powinien zrobić dyrektor, jeżeli chodzi o przechowywanie i przetwarzanie danych osobowych? Jakie dokumenty powinne być w tym zakresie sporządzone?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W dniu 04.09.2019 r. nauczyciel nabył prawo do nagrody jubileuszowej i została mu wypłacona w tym dniu. Z dniem 01.09.2019 r. nauczyciel otrzymał dodatek za pełnienie funkcji opiekuna stażu, który został wypłacony 25.09.2019 r. z wyrównaniem od 01.09.2019 r. Naszym obowiązkiem jest wyrównanie nagrody jubileuszowej o tę kwotę opiekuna stażu. We wrześniu nauczyciel zrealizował godziny ponadwymiarowe. Czy przy wypłacaniu wyrównania nagrody jubileuszowej o składnik opiekuna stażu należy wziąć pod uwagę również średnią zrealizowanych godzin z września?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o interpretację stanowiska MEN odnośnie udostępniania uczniom i rodzicom prac pisemnych ,czy sprawdziany i prace klasowe udostępnia się na wniosek rodzica, czy są one do wglądu bez wniosku
Poniżej artykuł ze strony MEN i nie rozumiem jak odnieść się do sprawdzianów i prac klasowych.
W związku z pytaniami i wątpliwościami kierowanymi do Ministerstwa Edukacji Narodowej, wyjaśniamy: Ocenianie uczniów - W procesie nauczania nauczyciele ustalają oceny (bieżące i klasyfikacyjne), wskazujące na poziom i postęp w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności nabywanych w trakcie nauki. Ocenianie osiągnięć ucznia przeprowadzane jest na bazie wymagań określonych w podstawie programowej oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania; Istota oceniania bieżącego - Ocena bieżąca jest nieodzownym elementem procesu nauczania, z którym uczeń styka się na każdej lekcji. Istotą oceniania bieżącego jest stałe monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie mu (na bieżąco) informacji o jego osiągnięciach, które stanowią motywację do dalszego działania. Ocenianie bieżące jest również źródłem bardzo istotnych dla ucznia (i jego rodziców) informacji – wskazuje na to co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak uczeń powinien się dalej uczyć, aby osiągnąć sukces. Nauczyciele mają obowiązek poinformować uczniów i ich rodziców o sposobach sprawdzania osiągnięć ucznia stosowanych przez nich w procesie nauczania. Jednym z powszechnie stosowanych sposobów sprawdzania osiągnięć są prace pisemne wykonywane przez ucznia – klasówki, sprawdziany, kartkówki itp. ; Udostępnianie sprawdzonych i ocenionych prac pisemnych uczniów
Przepis art. 44e ust. 4 ustawy stanowi[1], że sprawdzone i ocenione prace pisemne ucznia są udostępniane uczniowi i jego rodzicom. Oznacza to, że uczeń i jego rodzice nie muszą zwracać się do nauczyciela z wnioskiem o udostępnienie pracy (tak stanowiły dotychczasowe przepisy[2]). Nauczyciel ma obowiązek udostępnić sprawdzone i ocenione bieżące prace pisemne[3]. Uzyskanie sprawdzonej pracy pisemnej jest również wyrazem prawa ucznia i jego rodzica do bezpośredniego dostępu do informacji o postępach w nauce lub ich braku, wskazującej nad czym uczeń musi popracować, aby uzupełnić te braki lub rozwinąć swoje umiejętności. Jednocześnie art. 44e ust. 7 ustawy wskazuje, że szkoła musi określić w swoim statucie sposób tego udostępniania. Przy wyborze sposobu udostępniania sprawdzonych prac, szkoła powinna wziąć pod uwagę realne możliwości szybkiego otrzymania przez ucznia i jego rodziców danej pracy, np.: przekazanie zainteresowanym oryginału pracy lub jego kopii, udostępnienie pracy do domu z prośbą o zwrot pracy podpisanej przez rodziców itd. Udostępnianie prac do wglądu tylko na terenie szkoły (np. w czasie organizowanych przez szkołę spotkań z rodzicami) nie spełnia warunku swobodnego dostępu rodziców ucznia do informacji o postępach i trudnościach w nauce ich dziecka. Ważne jest aby określony przez szkołę sposób udostępniania sprawdzonych prac był w pełni akceptowany przez uczniów i ich rodziców, jako pełnoprawnych uczestników procesu kształcenia.; Udostępnianie innej dokumentacji przebiegu nauczania uczniów - Znowelizowana ustawa o systemie oświaty utrzymuje natomiast dotychczasowe regulacje dotyczące innej dokumentacji przebiegu nauczania. Dokumentacja dotycząca m.in. egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego, sprawdzianu wiadomości i umiejętności oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia[4] jest udostępniania tylko do wglądu i na wniosek złożony przez ucznia lub jego rodziców.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka zatrudniona na czas nieokreślony złożyła podanie o udzielenie urlopu dla poratowania zdrowia. Czy mogę jej go udzielić? Na stanowisku nauczyciela pracowała od 01.09.2002 r. do 31.08.2004 r., od 01.09.2010 r. do chwili obecnej.
Przebywała:
– od 17.09.2014 r. do 17.03.2015 r. – na urlopie rodzicielskim,
– od 13.05.2015 r. do 30.06.2015 r. – na urlopie wychowawczym,
– od 01.10.2019 r. do 31.08.2020 r. – na urlopie wychowawczym.
Na zwolnieniach lekarskich przebywała: w 2010 r. 11 dni, w 2011 r. 35 dni, w 2012 r. 63 dni, w 2013 r. 241 dni, w 2014 r. 70 dni, w 2015 r. 29 dni, w 2016 r. 84 dni, w 2017 r. 71 dni, w 2018 r. 64 dni, w 2020 r. 26 dni, w 2021 r. 95 dni, w 2022 r. 73 dni – do 14.03.2022 r.Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź - Kto ponosi odpowiedzialność za złe zachowanie się uczniów (bójka) podczas rekolekcji? Czy jedna katechetka może odpowiadać za grupę 120 uczniów?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe