Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytanie dotyczy dotacji podręcznikowej.
1. Wniosek o dotację złożyłam w czerwcu, dziecko do 31 sierpnia jest uczniem naszej szkoły. 28 sierpnia dostaliśmy informację, że będzie się uczyło w innej placówce, jednak podręczniki dla niego zostały już zakupione. Czy muszę je zwracać i oddawać pieniądze ujęte w dotacji?
2. Uczeń klasy 5 wypisał się ze szkoły a na to miejsce przyjęłam ucznia z Ukrainy, w jaki sposób rozliczyć dotację?
W pierwszym przypadku odpowiedź jest uzależniona od rodzaju organu prowadzącego. Zasadą jest, że dyrektor publicznej szkoły podstawowej ma obowiązek dokonania aktualizacji informacji niezbędnych do ustalenia wysokości dotacji podręcznikowej, a w przypadku szkoły nie samorządowej – dodatkowo zaktualizowania wniosku o dotację, w związku ze zmianą prognozowanej liczby uczniów w danej klasie na skutek zmiany liczby uczniów w klasie, np. gdy uczeń odchodzi ze szkoły, na podstawie art. 58 ust. 7 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2023 r., poz. 1400).
W niesamorządowej szkole na skutek aktualizacji informacji o zmniejszeniu liczby uczniów i wniosku kwota dotacji celowej ulegnie zmniejszeniu, a szkoła, w terminie 5 dni od dnia złożenia tej aktualizacji, zwraca jednostce samorządu terytorialnego kwotę dotacji równą różnicy między kwotą, którą szkoła otrzymała, a kwotą wynikającą z aktualizacji (art. 58 ust. 9 UoFZO). Z kolei dla szkoły samorządowej nie ma regulacji o zwrocie "nadwyżki" dotacji po zmniejszeniu liczby uczniów, a w konsekwencji zakupione podręczniki pozostają w niej jako rezerwa na wypadek przyjęcia nowych uczniów.
W drugim przypadku liczba uczniów nie ulega zmianie, ponieważ jeden uczeń odszedł a drugi został przyjęty do szkoły do tej samej klasy i jest uprawniony do otrzymania podręczników (prawo to nie jest uzależnione od obywatelstwa). W tym zakresie nie jest wymagana aktualizacja informacji i w szkole nie samorządowej – także wniosku o dotację. W przypadku szkoły niesamorządowej nie dokonuje się zwrotu dotacji, która przysługuje na dotychczasowym poziomie.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy przewodniczący Rady Rodziców (w szkole nie ma Rady Szkoły) może podpisać umowę z firmą ubezpieczającą uczniów czy taką umowę musi podpisać dyrektor? Zaznaczam, że to Rada Rodziców wybiera ubezpieczyciela.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jaką ocenę należy wpisać uczniowi na świadectwie w klasie trzeciej jeżeli w klasie pierwszej w planie nauczania była plastyka, muzyka i edb, a uczeń w klasie pierwszej posiadał orzeczenie o niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym i otrzymał na zakończenie ocenę opisową, a w klasie drugiej orzeczenie zostało zmienione i uczeń posiada stopień lekki?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła sporządzając opinię na temat ucznia dla odpowiednich instytucji musi ją również przedłożyć rodzicowi do zapoznania się? Jeśli tak, to w którym momencie? Czy przed jej wysłaniem, czy wysyłając kopię pisma do rodziców? Kto podpisuje opinię na temat ucznia? Dyrektor, czy osoba ją sporządzająca?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor jednostki chcąc wprowadzić do użytku instrukcję kancelaryjną, powinien ją najpierw przesłać do właściwego oddziału Państwowego Archiwum i czekać do momentu uzyskania jej zatwierdzenia? Czy też wysyłając wzór takiej instrukcji do zatwierdzenia, należy ją równocześnie wdrożyć?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy zajęcia dodatkowe takie jak religia i język niemiecki mogą odbywać się w czasie bezpłatnego pobytu dziecka w przedszkolu tj. w czasie 5 godzinnego bezpłatnego pobytu dziecka w przedszkolu tzw. realizacja podstawy programowej?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe