Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytanie dotyczy edukacji domowej: czy dyrektor niepublicznego liceum (uprawnienia szkoły publicznej) może wyrazić zgodę na edukacje domową ucznia w klasie czwartej (poprzednie klasy uczeń kończył w normalnym trybie)? Uczeń kończy 18 lat w styczniu 2024 r. Jeżeli istnieje taka możliwość to jakie akty prawne to regulują i czy jest potrzebna opinia z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Zgodnie z art. 37 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r., poz. 900) na wniosek rodziców dyrektor niepublicznego liceum ogólnokształcącego, do którego uczeń został przyjęty, może zezwolić, w drodze decyzji administracyjnej, na spełnianie przez ucznia obowiązku nauki poza szkołą (tzw. edukacja domowa).
Zezwolenie może być wydane przed rozpoczęciem roku szkolnego albo w trakcie roku szkolnego, także w klasie IV liceum ogólnokształcącego, jeżeli do wniosku o wydanie zezwolenia dołączono:
1) oświadczenie rodziców o zapewnieniu uczniowi warunków umożliwiających realizację podstawy programowej obowiązującej w liceum ogólnokształcącym,
2) zobowiązanie rodziców do przystępowania w każdym roku szkolnym przez ucznia spełniającego obowiązek nauki do rocznych egzaminów klasyfikacyjnych.
Opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej w tym zakresie nie jest wymagana przepisami.
Uczeń spełniający obowiązek nauki poza szkołą uzyskuje roczne oceny klasyfikacyjne na podstawie rocznych egzaminów klasyfikacyjnych z zakresu części podstawy programowej obowiązującej w liceum ogólnokształcącym, uzgodnionej na dany rok szkolny z dyrektorem szkoły. Egzaminy klasyfikacyjne są przeprowadzane przez szkołę, której dyrektor zezwolił na spełnianie obowiązku nauki poza szkołą. Uczniowi takiemu nie ustala się oceny zachowania.
Uczeń spełniający obowiązek nauki poza szkołą, a także rodzic takiego ucznia, może korzystać ze wsparcia szkoły, której dyrektor wydał zezwolenie, które obejmuje:
1) prawo uczestniczenia w szkole w zajęciach, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 2, 3 i 5-7 ustawy – Prawo oświatowe,
2) zapewnienie dostępu do:
- podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych, o którym mowa w art. 51 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2022 r., poz. 2082 ze zm.), oraz
- pomocy dydaktycznych służących realizacji podstawy programowej znajdujących się w zasobach szkoły - w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły,
3) udział w konsultacjach umożliwiających przygotowanie do rocznych egzaminów klasyfikacyjnych.
Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się zgodnie z art. 44l ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r., poz. 2230 z późn. zm.) i przepisami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 373 z późn. zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy podział klasy na języku obcym jest obowiązkowy pod kątem stopnia zaawansowania, czy jedynie zalecany? Sytuacja dotyczy klasy, której liczebność nie przekracza 25 uczniów.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podstawę prawną dotyczącą wielodzietności rodziny kandydata, który składa dokumenty o przyjęcie do Bursy. Wiem, że rodzina wielodzietna to taka, która wychowuje troje lub więcej dzieci. Pytanie czy pod pojęciem dziecko należy rozumieć także pełnoletnie rodzeństwo kandydata, jeżeli pozostaje na utrzymaniu rodziców, jeśli tak, to do którego roku życia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy potwierdzenie odbycia godziny dyrektorskiej z ramowych planów nauczania musi być w dzienniku lekcyjnym , czy w dzienniku zajęć pozalekcyjnych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy na terenie szkoły biblioteka może organizować kiermasz nowych książek przekazanych z internetowej księgarni?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń klasy 6 szkoły podstawowej posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane z uwagi na niepełnosprawność sprzężoną (intelektualną w stopniu umiarkowanym z autyzmem). Nie ma orzeczenia o nauczaniu indywidualnym. Zgodnie ze wskazaniem zespołu nauczycieli i specjalistów w Indywidualnym Programie Edukacyjno-Terapeutycznym, uczeń ma na terenie szkoły 10 godz. tygodniowo zajęć prowadzonych indywidualnie, podczas których realizuje podstawę programową dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym: funkcjonowanie osobiste i społeczne – 4 godz., zajęcia rozwijające komunikowanie się – 4 godz., zajęcia rozwijające kreatywność – 2 godz.
Jak zorganizować udział ucznia w pozostałych zajęciach edukacyjnych z klasą? Na jakie przedmioty uczeń powinien chodzić z klasą? Przedmioty i podstawa programowa, które realizuje klasa zupełnie odbiegają od zajęć i podstawy programowej dla ucznia z niepełnosprawnością umiarkowaną. Klasa ma 28 godz. zajęć tygodniowo. Czy uczeń musi uczestniczyć we wszystkich tych zajęciach? Z dotychczasowej obserwacji ucznia wynika, że jest on w stanie 3 godziny skupić się na zajęciach. Jak organizacyjnie przeprowadzić lekcję, kiedy nauczyciel w czasie 45 minut realizuje temat klasą i ma na lekcji ucznia, który zachowuje się głośno? Rodzice nie chcą przenieść dziecka do placówki specjalnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe