Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytanie dotyczy kwalifikacji nauczyciela wspomagającego pracującego z dzieckiem autystycznym. Czy może to być oligofrenopedagog?
Na podstawie § 7 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578) w przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych (tzw. nauczycieli wspomagających). Powołany przepis nie określa specjalności, jaką nauczyciel powinien ukończyć na pedagogice specjalnej, aby móc prowadzić zajęcia z uczniem z autyzmem. Ocena taka powinna zostać dokonana przez dyrektora pod kątem konkretnego dziecka z autyzmem, z racji różnorodnych objawów u poszczególnych uczniów. W praktyce często na stanowisku nauczyciela wspomagającego do pracy z dziećmi z autyzmem zatrudnia się oligofrenopedagogów, natomiast jest to specjalność generalnie uprawniająca do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną. Ustalając potrzeby konkretnego ucznia, określone w zaleceniach o potrzebie kształcenia specjalnego, dyrektor powinien ustalić, czy wykształcenie z oligofrenopedagogiki będzie wytaczające do pracy z tym uczniem, czy też nauczyciel powinien mieć dodatkowe kwalifikacje (np. ukończone studia podyplomowe) z zakresu edukacji lub rehabilitacji/terapii osób z autyzmem.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Do oddziału przedszkolnego uczęszcza dziecko 4l, które posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (afazja, niepełnosprawność ruchowa - niedowład kończyn). Jakie przydzielić zajęcia i jakie kwalifikacje powinni mieć nauczyciele specjaliści?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły może patrząc na potrzeby szkoły nakazać nauczycielom prowadzenie dodatkowych dwóch zajęć tygodniowo przeznaczonych np. na koła zainteresowań? Co zrobić, jeżeli n-l nie realizuje tych zajęć twierdząc, że nie ma takiego obowiązku? Sprawa dotyczy br. szkolnego (2016/17).
- Czy rada pedagogiczna ma obowiązek zatwierdzenia protokołu jeśli nie zgadza się z jego treścią? p.o. dyrektora twierdzi, że obowiązkiem rady pedagogicznej jest zatwierdzenie treści każdego protokołu. Czy prawdą jest, że jeśli rada nie zatwierdzi protokołu można ukarać nauczycieli karą porządkową? Zebrania rady są protokołowane, a jeśli są spotkania z wójtem, przedstawicielem KO, czy należy je protokołować? Regulamin RP nie precyzuje tej kwestii. Proszę o wskazanie podstaw prawnych w wymienianych kwestiach.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Przepraszam, mój błąd. Uczeń klasy IV otrzymał orzeczenie o potrzebie indywidualnego kształcenia od 29.09. 2017r. do końca roku szkolnego. Uczeń miał to samo orzeczenie w klasach I,II i III technikum a w IV uzyskał je dopiero pod koniec września, co stwarza problem dla szkoły i ucznia ponieważ nie możemy realizować zajęć w szkole. Chłopak wolałby przychodzić do szkoły aby utrzymać kontakt z rówieśnikami, dodam iż stanowisko rodziców w tej sprawie jest takie samo dlatego próbujemy im pomóc i znaleźć jakiś przepis, który umożliwi mu uczęszczanie na nauczanie indywidualne do szkoły.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w związku z wprowadzeniem możliwości pobierania opłat wyłącznie od rodziców dziecka w wieku do 5 lat za pobyt dziecka w publicznym przedszkolu lub oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej jest równoznaczne ze zniesieniem możliwości pobierania opłat dla dzieci w wieku 6 lat? np. Czy rodzice dziecka urodzonego w styczniu 2011 r. będą od stycznia 2017 r. zwolnieni z opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego za czas przekraczający bezpłatne nauczanie i wychowanie, tj. 5 godzin dziennie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe