Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytanie dotyczy naliczania odpisu na Zakładowy Fundusz Socjalny.Jak należy naliczyć odpis dla nauczyciela obecnie zatrudnionego w szkole, który jednocześnie ma status nauczyciela emeryta ( z tej szkoły)?
Zgodnie z art. 53 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 984 z późn. zm.) odpisy na zakładowy fundusz socjalnych, dokonywane na:
a) nauczycieli;
b) byłych nauczycieli – emerytów i rencistów oraz nauczycieli pobierających nauczycielskie świadczenie kompensacyjne;
c) pracowników szkoły niebędących nauczycielami – aktualnie zatrudnionych oraz byłych pracowników – emerytów i rencistów.
Wysokość odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli określa art. 53 ust. 1 KN, a dla nauczycieli będących emerytami, rencistami lub nauczycielami pobierającymi nauczycielskie świadczenie kompensacyjne – art. 53 ust. 2 KN.
W rozumieniu wskazanych przepisów emerytem jest osoba, która posiada wyłącznie status emeryta (a nie podwójny status – emeryta i pracownika). Natomiast emeryt, który podjął zatrudnienie staje się pracownikiem, a w takiej sytuacji świadczenia z zakładowego funduszu socjalnego należą mu się wyłącznie z tytułu pozostawania w stosunku pracy (z tytułu posiadania statusu pracownika). Jeśli bowiem emeryt podejmuje zatrudnienie, stając się pracownikiem – jego status pracownika jest "silniejszy" od statusu emeryta (zob. uchwałę Sądu Najwyższego z dnia 15 listopada 1991 r. (I PZP 56/91).
Z powyższego wynika, że zatrudnienie emeryta (byłego pracownika, byłego nauczyciela) powoduje, że pracownik ten (nauczyciel) powinien być traktowany dla celów ustalania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych tak jak pracownik (nauczyciel) niebędący emerytem.
W mojej ocenie brak jest wystarczających podstaw do dokonywania na tę samą osobę odpisu z dwóch tytułów (jak dla nauczyciela-emeryta oraz jak dla pracującego nauczyciela).
Zaznaczyć jednak trzeba, że z uwagi na nieprecyzyjne przepisy regulujące powyższe kwestie, w zakresie odpisu dla zatrudnionego pracownika-emeryta (nauczyciela-emeryta), prezentowane są zróżnicowane poglądy, w tym także pogląd wskazujący na powinność dokonania podwójnego odpisu – zarówno z tytułu posiadania statusu emeryta, jak też z tytułu posiadania statusu pracownika.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy rada pedagogiczna może podjąć decyzję o braku promocji ucznia klasy II szkoły podstawowej w przypadku, gdy rodzic nie wyraża na to zgody? Uczeń nie opanował najważniejszych kompetencji w zakresie czytania, pisania i liczenia. Dziecko lekceważy obowiązki szkolne, nie odrabia zadań domowych i jest systematycznie nieprzygotowane do lekcji. Braki w wiadomościach i umiejętnościach są tak znaczne, że w żaden sposób nie sprosta ono wymaganiom w klasie III, tym bardziej, że pomimo starań wychowawcy nie ma żadnej współpracy z rodzicem dziecka.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od września 2011r w mojej szkole będę miała dwa oddziały klasy piątej( razem 29 uczniów). Czy mogę połączyć te oddziały na zajęciach wychowania do życia w rodzinie? Wówczas nauczyciel nie będzie miał dwóch godzin, tylko jedną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o pomoc w sprawie możliwości zaliczenia do pracowniczego stażu pracy okresów pracy w gospodarstwie rolnym rodziców jako domownik.
Zwrócili Państwo uwagę na dokładna datę urodzenia i przedłożoną dokumentację.
Dokumentacja to oświadczenie wnioskodawcy w sprawie braku dokumentów wraz z zeznaniami świadków i poświadczeniem urzędu gminy o zamieszkiwaniu w danej miejscowości oraz zaświadczenie o posiadaniu przez rodziców gospodarstwa rolnego. Pani urodziła się 22.11.1970. Okresy wskazane we wniosku to 22.11.1986 do 22.11.1988 i od 18.06.1986 do 02.12.1990.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jako wicedyrektor szkoły mam ustalone pensum 10 godz.tygodniowo: 2 godz zdw, 8 godzin zajęć świetlicowych. Czy w związku z tym powinnam mieć liczone łączne pensum i pracować więcej godz. niż 10? Takie rozwiązanie proponuje organ prowadzący.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W szkole nie funkcjonuje księga zastępstw. Jaka podstawa prawna wskazuje na jej założenie?
Czy związek zawodowy może wnioskować o założenie takiej księgi?
Czy w szkole powinien być regulamin przydzielania zastępstw za nieobecnych nauczycieli?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe