Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W szkole nie funkcjonuje księga zastępstw. Jaka podstawa prawna wskazuje na jej założenie? Czy związek zawodowy może wnioskować o założenie takiej księgi? Czy w szkole powinien być regulamin przydzielania zastępstw za nieobecnych nauczycieli?
Obowiązujące przepisy, w tym ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215 oraz ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm. nie przewidują prowadzenia w szkole dokumentu o nazwie „księga zastępstw”. Natomiast jego istnienie może przewidywać statut konkretnej szkoły (wówczas postanowienie statutu stanowi podstawę prawną), a w razie braku takiego postanowienia statutowego o prowadzeniu księgi zastępstw może zdecydować dyrektor jako organ odpowiedzialny za organizację doraźnych zastępstw i przełożony służbowy wszystkich pracowników szkoły – art. 98 ust. 1 pkt 5 i art. 68 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm. Żaden przepis nie stanowi, że organizacja związkowa nie może występować z wnioskami do pracodawcy, a więc w ramach ogólnych kompetencji związanych z reprezentowaniem zbiorowych praw pracowników organizacja ta może zwrócić się do dyrektora o założenie i prowadzenie księgi zastępstw także, gdy statut szkoły nie zawiera postanowień w tym przedmiocie – art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 263). Natomiast taki wniosek nie jest wiążący dla dyrektora, a więc dyrektor samodzielnie zdecyduje, czy wprowadzi taki dokument, gdy statut go do tego nie zobowiązuje. Również żaden obowiązujący przepis, w tym ustaw KN i KP, nie przewiduje istnienia w szkole dokumentu o nazwie „regulamin przydzielania zastępstw”. Jeśli statut szkoły przewiduje istnienie takiego dokumentu, to postanowienie statutu stanowi podstawę prawną jego obowiązywania. W braku takiego postanowienia, dyrektor jako organ odpowiedzialny za organizację zastępstw i przełożony służbowy wszystkich pracowników może (ale nie musi) wprowadzać takiego regulaminu na podstawie art. 68 ust. 5 PO.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy wydłużenie etapu edukacyjnego przerywa realizację przez ucznia podstawy programowej? Jak wygląda wtedy ocenianie tego ucznia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy osoba zatrudniona na stanowisku sekretarki na pełnym etacie może sprawować opiekę w autobusie szkolnym podczas nieobecności nauczyciela z powodu L4? Sekretarka w swoim zakresie czynności ma przydzielony zakres czynności związany ze sprawowaniem opieki w autobusie. Jakie jeszcze warunki prawne powinna spełnić, skoro sekretarka nie jest z wykształcenia nauczycielem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dzień dobry, jestem dyrektorem szkoły Gimnazjum w Warnicach i wynikł duży problem z którym nie umiem sobie poradzić. W pierwszej połowie maja czekałam na decyzje wójta w sprawie arkusza organizacyjnego, ponieważ wiązało się to z przydziałem dodatkowych godzin w tym w-f. W tym samym czasie uprzedziłam nauczycielkę ( mianowana niepełnie zatrudniona 17/18 etatu) o możliwości dalszego zmniejszenia godzin, ponieważ zmniejsza nam się liczba oddziałów. Nauczycielka przyjęła to normalnie zdając sobie sprawę z tej sytuacji. W zwiąku z dużymi uroczystościami szkoły pismo i dalsza rozmowa przełożona została na 24 maja i w tym czasie nauczycielka poszła na zwolnienie. Pismo o zmniejszeniu godzin otrzymała pocztą. Odpowiedź zwrotną od w/w nauczycielki otrzymałam 7.czerwca, w którym nie zgadza się z tą decyzją, napomknęła, że chce skorzystać z przeniesienia w stan nieczynny, ale nie jest jeszcze pewna. Ja nauczycielki nie miałam zamiaru zwolnić, ale nie mam więcej godzin. nauczycielka żąda ode mnie pisma o wypowiedzeniu a 31 maj już minął. Nie mogłam dać wcześniej wypowiedzenia bo nie znałam późniejszej decyzji nauczycielki. I co dalej, jak można wybrnąć z tej patowej sytuacji.
- Nauczycielka otrzymała stopień awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego w lipcu 216r. kiedy najwcześniej może otworzyć kolejny awans ? czy w związku ze zmianą ścieżki awansu zawodowego 1.09.2019r. ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy jest przepis, podstawa prawna, która określa czas jaki musi upłynąć od momentu ukończenia kursu z zarządzania oświatą do chwili przystąpienia do konkursu na dyrektora (np. kurs kończy się 10 marca, a konkurs jest 20 marca czy nie trzeba jakiś czas odczekać?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe