Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytanie dotyczy realizacji podstawy programowej w liceum niepublicznym (z uprawnieniami szkół publicznych) w oddziale po szkole podstawowej. W szkole jest jeden odział. Młodzież po szkole podstawowej (z tego oddziału) wybiera przedmioty realizowane na poziomie rozszerzonym. Wszyscy obowiązkowo realizują język angielski na poziomie rozszerzonym i jeden przedmiot do wyboru: biologię lub historię lub polski lub matematykę. Pytanie dotyczy sposobu realizacji tych przedmiotów. Czy istnieje możliwość, aby cała grupa (ci, którzy realizują np. biologię na poziomie rozszerzonym i reszta oddziału) mieli wspólnie jedną godzinę biologii realizowanej na poziomie podstawowym, a pozostałe 2 godziny realizują tylko te osoby, które wybrały biologię rozszerzoną? Analogicznie z pozostałymi przedmiotami. Razem godziny z podstawy osobno godziny rozszerzone. Jeżeli nie ma takiej możliwości, to jaka jest podstawa prawna?
Zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. 2012, poz. 204), w załączniku 12 do tego rozporządzenia określono Ramowy Plan Nauczania dla Liceum Ogólnokształcącego dla dorosłych.
Zgodnie z powyższym załącznikiem, przedmioty w zakresie rozszerzonym: język polski, język obcy nowożytny, język mniejszości narodowej, etnicznej lub język regionalny i matematyka są realizowane w semestrach I–VI równolegle z tymi przedmiotami w zakresie podstawowym. Tym samym istnieje możliwość realizacji tychże przedmiotów w sposób opisany w zadanym pytaniu.
Natomiast przedmioty w zakresie rozszerzonym: historia, wiedza o społeczeństwie, geografia, biologia, chemia, fizyka i informatyka są realizowane po uprzednim zrealizowaniu tych przedmiotów w zakresie podstawowym. Tym samym nie ma możliwości realizacji nauczania tychże przedmiotów w sposób opisany w zadanym pytaniu, albowiem przepisy w pierwszej kolejności nakładają obowiązek zrealizowania programu na poziomie podstawowym.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak należy przeliczyć ilość "godzin karcianych", które ma do odpracowania nauczycielka, która wróciła do pracy 11 grudnia 2009 roku po urlopie macierzyńskim i pracuje na 11/18 etatu ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W szkole mamy problem z zatrudnieniem psychologa – oferta pracy znajduje się czerwca 2022 r. na stronie KO w Poznaniu oraz PUP. W chwili obecnej wyraziła chęć pracy osoba, która ukończyła stopnia I stopnia z zakresu psychologii oraz kontynuuje na pierwszym roku studia magisterskie z zakresu psychologia kliniczna. Osoba nie posiada kwalifikacji pedagogicznych – zobowiązuje się do ich uzupełnienia. Czy mogę wystąpić do kuratorium oświaty o wyrażenie zgody na zatrudnienie tej osoby na okres dwóch lat w ramach rozpoczęcia przygotowania do zawodu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka zatrudniona na czas zastępstwa za innego pracownika zlożyła wniosek o wypłatę zasiłku na zagospodarowanie. Spełnia wszystkie inne warunki zapisane w KN, ale nie będzie mogła przepracować w szkole wymaganych trzech lat. Jaką decyzję winien podjąć dyrektor.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego. Rodzice ucznia w czerwcu 2020 r. otrzymali opinię w sprawie odroczenia rozpoczęcia obowiązku szkolnego. Matka dostarczyła opinię do przedszkola integracyjnego, do którego dziecko uczęszcza od 4. roku życia z orzeczeniem o niepełnosprawności, ale nie dopełniła obowiązku złożenia wniosku o odroczenie w szkole. Szkoła poszukiwała ucznia, lecz przedszkole nie podało informacji o tym, że dziecko kontynuuje naukę w placówce. W styczniu 2021 r. dyrektor przedszkola skontaktował się ze szkołą, informując o posiadanej opinii. Zgodnie z prawem dyrektor szkoły może odroczyć realizację obowiązku szkolnego do 31 sierpnia w roku, w którym dziecko kończy 7 lat. Co można zrobić w przedstawionej sytuacji? Czy dyrektor szkoły powinien wydać decyzję o odroczeniu ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy przedłużając I etap edukacyjny dla ucznia z orzeczeniem zgodnie z rozporządzeniem mogę to zrobić w każdym momencie jednak nie później niż do końca lutego w klasie III?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe