Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytanie dotyczy realizacji podstawy programowej w liceum niepublicznym (z uprawnieniami szkół publicznych) w oddziale po szkole podstawowej. W szkole jest jeden odział. Młodzież po szkole podstawowej (z tego oddziału) wybiera przedmioty realizowane na poziomie rozszerzonym. Wszyscy obowiązkowo realizują język angielski na poziomie rozszerzonym i jeden przedmiot do wyboru: biologię lub historię lub polski lub matematykę. Pytanie dotyczy sposobu realizacji tych przedmiotów. Czy istnieje możliwość, aby cała grupa (ci, którzy realizują np. biologię na poziomie rozszerzonym i reszta oddziału) mieli wspólnie jedną godzinę biologii realizowanej na poziomie podstawowym, a pozostałe 2 godziny realizują tylko te osoby, które wybrały biologię rozszerzoną? Analogicznie z pozostałymi przedmiotami. Razem godziny z podstawy osobno godziny rozszerzone. Jeżeli nie ma takiej możliwości, to jaka jest podstawa prawna?
Zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. 2012, poz. 204), w załączniku 12 do tego rozporządzenia określono Ramowy Plan Nauczania dla Liceum Ogólnokształcącego dla dorosłych.
Zgodnie z powyższym załącznikiem, przedmioty w zakresie rozszerzonym: język polski, język obcy nowożytny, język mniejszości narodowej, etnicznej lub język regionalny i matematyka są realizowane w semestrach I–VI równolegle z tymi przedmiotami w zakresie podstawowym. Tym samym istnieje możliwość realizacji tychże przedmiotów w sposób opisany w zadanym pytaniu.
Natomiast przedmioty w zakresie rozszerzonym: historia, wiedza o społeczeństwie, geografia, biologia, chemia, fizyka i informatyka są realizowane po uprzednim zrealizowaniu tych przedmiotów w zakresie podstawowym. Tym samym nie ma możliwości realizacji nauczania tychże przedmiotów w sposób opisany w zadanym pytaniu, albowiem przepisy w pierwszej kolejności nakładają obowiązek zrealizowania programu na poziomie podstawowym.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Na jakiej podstawie prawnej można wysłać na badania lekarskie nauczyciela mianowanego, wobec którego istnieją uzasadnione podejrzenia choroby psychicznej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- dzień dobry
Proszę o wskazanie ile godzin języka polskiego i przez jaki okres czasu powinno mieć dziecko dodatkowego języka polskiego jeśli:
1. jest dzieckiem ukraińskim - uchodźca
2. cudzoziemcem
3. obywatelem polskim powracającym z zagranicy
od kiedy przeliczać terminy dodatkowego polskiego...
np.
1. mamy dziecko - Polaka który wrócil z zagranicy ma język polski dodatkowy od 1.09.2022 (na ten dzień 1.09.2022 był przepis, że dodatkowy język polski może mieć 24 mce łącznie z wakacjami czyli do 31.08.2024r. ....ale ponoć przepisy się zmieniły od 2024???? że dodatkowy język polski dla obywateli polskich powracających z zagranicy wynosi 12 mcy. jak to się ma do w/w ucznia, który już przekroczył 12 mcy nauki.... nie mogę nigdzie znaleźdź odpowiedzi ani informacji od kiedy liczymy 12 mcy nauki po nowemu( bo było dotychczas 24 mce)
2. mamy Ukrainkę która nie jest uchodźca tylko cudzoziemcem przybyła do nas 25 stycznia 2021 r. najpierw były przepisy iż naukę polskiego może mieć beztrerminowo, a od 1.09.2022 r że 24 mce - czyli do końca 31.08.2024r. a jesli weszły przepisy (od tego roku 2024 ????) że język polski dodatkowy jest 12 mcy to jak ją przeliczyć?
strasznie to nieprecyzyjne...
dziękuję i pozdrawiam
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W związku z wygaszaniem gimnazjów bardzo proszę o udzielenie informacji, jakie kroki powinno podjąć stowarzyszenie jako organ prowadzący publiczne gimnazjum.
Czy potrzebna jest uchwała o zakończeniu działalności szkoły i stosowna informacja do Kuratorium Oświaty?
Nadmieniam, że nasze gimnazjum uchwałą Rady Gminy w 2013 r. zostało przekazane do prowadzenia stowarzyszeniu. W trakcie swojej działalności nie zostało przekształcone, ani włączone do innej szkoły. Istnieje do wygaśnięcia jako samodzielna placówka.
Jakie są w związku z powyższym powinności dyrektora szkoły?
Proszę o wyjaśnienie powyższego problemu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy podstawową szkołą publiczną prowadzoną przez stowarzyszenie. Pracownicy/nauczyciele zatrudnieni są na umowę na podstawie Kodeksu pracy. Część kadry pracuje w innych szkołach (inny pracodawca) lub pobiera emeryturę. W wyniku reformy pod nazwą Polski Ład wyżej wymienieni pracownicy stracili część wynagrodzenia (składka zdrowotna). Co można zrobić, żeby pracownik w takim przypadku nie tracił na wprowadzonych zmianach?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam. Czy dziecko posiadające opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju bez podania przyczyny w preambule oraz stwierdzenia w diagnozie: „mózgowe porażenie dziecięce pod postacią mieszanego zespołu piramidowo-pozapiramidowego”.(…) oraz orzeczenie o niepełnosprawności z podanym symbolem „10-N” może być wpisane w SIO do tabeli NP-4 jako ucznia z więcej niż jedną niepełnosprawnością?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe