Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytanie dotyczy realizacji podstawy programowej w liceum niepublicznym (z uprawnieniami szkół publicznych) w oddziale po szkole podstawowej. W szkole jest jeden odział. Młodzież po szkole podstawowej (z tego oddziału) wybiera przedmioty realizowane na poziomie rozszerzonym. Wszyscy obowiązkowo realizują język angielski na poziomie rozszerzonym i jeden przedmiot do wyboru: biologię lub historię lub polski lub matematykę. Pytanie dotyczy sposobu realizacji tych przedmiotów. Czy istnieje możliwość, aby cała grupa (ci, którzy realizują np. biologię na poziomie rozszerzonym i reszta oddziału) mieli wspólnie jedną godzinę biologii realizowanej na poziomie podstawowym, a pozostałe 2 godziny realizują tylko te osoby, które wybrały biologię rozszerzoną? Analogicznie z pozostałymi przedmiotami. Razem godziny z podstawy osobno godziny rozszerzone. Jeżeli nie ma takiej możliwości, to jaka jest podstawa prawna? Zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. 2012, poz. 204), w załączniku 12 do tego rozporządzenia określono Ramowy Plan Nauczania dla Liceum Ogólnokształcącego dla dorosłych. Zgodnie z powyższym załącznikiem, przedmioty w zakresie rozszerzonym: język polski, język obcy nowożytny, język mniejszości narodowej, etnicznej lub język regionalny i matematyka są realizowane w semestrach I–VI równolegle z tymi przedmiotami w zakresie podstawowym. Tym samym istnieje możliwość realizacji tychże przedmiotów w sposób opisany w zadanym pytaniu. Natomiast przedmioty w zakresie rozszerzonym: historia, wiedza o społeczeństwie, geografia, biologia, chemia, fizyka i informatyka są realizowane po uprzednim zrealizowaniu tych przedmiotów w zakresie podstawowym. Tym samym nie ma możliwości realizacji nauczania tychże przedmiotów w sposób opisany w zadanym pytaniu, albowiem przepisy w pierwszej kolejności nakładają obowiązek zrealizowania programu na poziomie podstawowym. Odpowiedz eksperta dotyczyła oddziału po szkole gimnazjalnej, kiedy faktycznie niektóre przedmioty na poziomie rozszerzonym można było realizować dopiero od klasy 2 po zakończonym poziomie podstawowym. Moje pytanie dotyczyło oddziału po szkole podstawowej kiedy poziom podstawowy np z biologii realizowany jest przez 3 lata. Bardzo proszę o odpowiedz na moje pytanie dla nowej , nowej pp
Szanowni Państwo,
niestety w rozporządzeniu nie ma wyodrębnienia na podstawy po szkole podstawowej i szkole gimnazjalnej.
Pozostaje nam w tej sytuacji jedynie odesłać z zapytaniem do Kuratorium.
Z wyrazami szacunku
Zespół portalu nadzor-pedagogiczny.pl
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w gimnazjum dla dorosłych należy realizować projekt edukacyjny - jeżeli tak, to jaka jest podstawa prawna?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy matka dziecka może samodzielnie wystąpić do poradni psychologiczno - pedagogicznej o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, w przypadku - gdy ojciec dziecka ma jedynie ustalone kontakty z dzieckiem przez sąd w wymiarze 4 dni/ miesięcznie (rodzice są rozwiedzeni, ale ojciec nie ma ograniczonych praw).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w przypadku prowadzenia przez szkołę dzienników w postaci elektronicznej oprócz zapisania dzienników na informatycznym nośniku danych należy również je wydrukować w postaci papierowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy Arkusz organizacyjny bursy szkolnej na rok szk. 2017/2018 wymaga zasięgnięcia opinii zakładowych organizacji związkowych? Jeśli tak, proszę o podstawę prawną, na którą powinien powołać się dyrektor bursy zwracając się do organizacji związkowych o wydanie opinii w sprawie Arkusza organizacji bursy na rok szk. 2017/2018. Organ prowadzący w ramach wytycznych do sporządzania Arkusza żąda jako załącznika m.in. kserokopie zakładowych organizacji związkowych powołując się na rozporządzenie MEN z 17 marca 2017 w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U.2017, poz. 649) - czy słusznie? Wydaje mi się, że nie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie na życzenie
Czy nauczycielce, która w roku 2012 przebywała na urlopie macierzyńskim od stycznia do maja, w czerwcu była na zwolnieniu lekarskim i jeszcze w listopadzie 3 tygodnie na zwolnieniu lekarskim należy się trzynastka. Ostatnio czytam, że tak proszę o podstawę prawną i szybką odpowiedź bo mam czas tylko do 30 stycznia. Pozdrawiam
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe