Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytanie dotyczy realizacji podstawy programowej w liceum niepublicznym (z uprawnieniami szkół publicznych) w oddziale po szkole podstawowej. W szkole jest jeden odział. Młodzież po szkole podstawowej (z tego oddziału) wybiera przedmioty realizowane na poziomie rozszerzonym. Wszyscy obowiązkowo realizują język angielski na poziomie rozszerzonym i jeden przedmiot do wyboru: biologię lub historię lub polski lub matematykę. Pytanie dotyczy sposobu realizacji tych przedmiotów. Czy istnieje możliwość, aby cała grupa (ci, którzy realizują np. biologię na poziomie rozszerzonym i reszta oddziału) mieli wspólnie jedną godzinę biologii realizowanej na poziomie podstawowym, a pozostałe 2 godziny realizują tylko te osoby, które wybrały biologię rozszerzoną? Analogicznie z pozostałymi przedmiotami. Razem godziny z podstawy osobno godziny rozszerzone. Jeżeli nie ma takiej możliwości, to jaka jest podstawa prawna? Zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. 2012, poz. 204), w załączniku 12 do tego rozporządzenia określono Ramowy Plan Nauczania dla Liceum Ogólnokształcącego dla dorosłych. Zgodnie z powyższym załącznikiem, przedmioty w zakresie rozszerzonym: język polski, język obcy nowożytny, język mniejszości narodowej, etnicznej lub język regionalny i matematyka są realizowane w semestrach I–VI równolegle z tymi przedmiotami w zakresie podstawowym. Tym samym istnieje możliwość realizacji tychże przedmiotów w sposób opisany w zadanym pytaniu. Natomiast przedmioty w zakresie rozszerzonym: historia, wiedza o społeczeństwie, geografia, biologia, chemia, fizyka i informatyka są realizowane po uprzednim zrealizowaniu tych przedmiotów w zakresie podstawowym. Tym samym nie ma możliwości realizacji nauczania tychże przedmiotów w sposób opisany w zadanym pytaniu, albowiem przepisy w pierwszej kolejności nakładają obowiązek zrealizowania programu na poziomie podstawowym. Odpowiedz eksperta dotyczyła oddziału po szkole gimnazjalnej, kiedy faktycznie niektóre przedmioty na poziomie rozszerzonym można było realizować dopiero od klasy 2 po zakończonym poziomie podstawowym. Moje pytanie dotyczyło oddziału po szkole podstawowej kiedy poziom podstawowy np z biologii realizowany jest przez 3 lata. Bardzo proszę o odpowiedz na moje pytanie dla nowej , nowej pp
Szanowni Państwo,
niestety w rozporządzeniu nie ma wyodrębnienia na podstawy po szkole podstawowej i szkole gimnazjalnej.
Pozostaje nam w tej sytuacji jedynie odesłać z zapytaniem do Kuratorium.
Z wyrazami szacunku
Zespół portalu nadzor-pedagogiczny.pl
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Szanowni Państwo
czy nauczyciel może brać urlop z 2 godzin lekcyjnych nie całego dnia na wyjście do specjalisty, a następnie żeby odebrać mu te godziny np z godzin nadliczbowych.
z poważaniem
Michał Serzysko
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor szkoły zatrudnił (za zgodą organu prowadzącego) od 1 września 2022 r. do 23 czerwca 2023 r. pracownika na podst. art. 15 ust. 6 – Prawo oświatowe. W trakcie zatrudnienia pracownik podniósł swoje kwalifikacje zawodowe pod kątem przygotowania pedagogicznego, których brak na początku zatrudnienia wymusił ww. formę zatrudnienia. Czy wobec powyższego można w trakcie roku szkolnego przekształcić pracownikowi formę umowy z Prawa oświatowego na Kartę Nauczyciela? Czy przy ewentualnej zgodzie na zmianę formy zatrudnienia można wydłużyć okres zatrudnienia do 31 sierpnia 2023 r.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń liceum ogólnokształcącego może po roku nauki języka niemieckiego np. teraz we wrześniu, zrezygnować z tego języka i zamienić go na język angielski, którego nie uczył się w liceum (uczył się angielskiego w gimnazjum). Jeśli tak to na jakich warunkach?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel pracuje w szkole 17 lat. Nie miał dokonywanej oceny pracy, tylko do awansu ocenę dorobku zawodowego. Za jaki okres należy dokonać oceny? Wniosek został złożony w październiku 2019 r.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczniowie Zespołu Szkół, w tym technikum i zasadniczej szkoły zawodowej realizują w ramach projektów unijnych EFS staże u pracodawców, za które otrzymują wynagrodzenie. Czy od tych umów trójstronnych należy odprowadzać jakieś składki, podatek?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe