Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń jest upośledzony w stopniu lekkim i dotknięty niepełnosprawnością ruchową – czyli ma niepełnosprawność sprzężoną. Poradnia psychologiczno-pedagogiczna zaleciła prowadzić dla niego co najmniej trzy formy terapii. Zaopiniowała jednocześnie, że dziecko może realizować obowiązek szkolny w szkole ogólnodostępnej. Z analizy znanych mi przepisów wynika, że dyrektor może zarządzić jedynie dwie godziny zajęć rewalidacyjnych, a dziecku potrzebne są trzy godziny. Prowadzący nie wyraża zgody na tę trzecią godzinę, podpierając się ramówką. Czy jest podstawa prawna dla przyznania uczniowi ze sprzężoną niepełnosprawnością więcej niż dwóch godzin zajęć rewalidacyjnych w tygodniu?
Podstawą prawną dla organizacji zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z niepełnosprawnością są obecnie dwa akty prawne: rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych z 2002 i 2012 r. Starsze rozporządzenie obowiązuje obecnie jedynie w klasach III i VI szkoły podstawowej, III klasie gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej. W pozostałych klasach obowiązują nowe przepisy.Należy zagwarantować minimalny wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych
Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych z 2012 r. ramowy plan nauczania określa minimalny wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych na danym etapie edukacyjnym. Wcześniejsze rozporządzenie z 2002 r. określa z kolei tygodniowy wymiar godzin.
Można zwiększyć wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych
W pytaniu nie ma informacji dotyczących poziomu edukacji czy klasy, do której uczęszcza uczeń, mimo tego w kontekście przywołanych przepisów należy podkreślić obowiązek zapewnienia minimalnej liczby godzin przez organ prowadzący i dobrowolność ewentualnego zwiększenia ich liczby. W świetle starych przepisów organ prowadzący może dysponować liczbą godzin tylko w zakresie przewidzianym przepisami.
W kontekście nowego rozporządzenia organ prowadzący może, ale nie musi, w miarę posiadanych środków finansowych przychylić się do wniosku dyrektora o zwiększenie liczby godzin zajęć rewalidacyjnych dla ucznia. Dyrektor dokonuje tego zgodnie z propozycją arkusza organizacji i merytorycznym uzasadnieniem dla proponowanych zmian w organizacji szkoły wynikających z potrzeb ucznia.
Należy wziąć pod uwagę opinię poradni, potrzeby ucznia i możliwości szkoły
Uznając prawo organu prowadzącego do decyzji proponuję możliwe rozwiązania w oparciu o obowiązujące przepisy prawa. Ustalając rodzaj zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością, należy wziąć pod uwagę zarówno zalecenia zawarte w orzeczeniu poradni psychologiczno-pedagogicznej, jak i możliwości i potrzeby ucznia wynikające z diagnozy pedagogicznej nauczycieli oraz możliwości organizacyjne szkoły.
Należy zapewnić inne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Jeśli więc poradnia zaleca trzy formy terapii, a organ prowadzący nie wyraża zgody na zwiększenie liczby godzin zajęć rewalidacyjnych, warto rozważyć możliwość zapewnienia uczniowi określonej formy terapii w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Takie formy wsparcia są konieczne do określenia w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym (IPET) dla ucznia zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki.
Ważna jest współpraca z poradnią
Możliwym rozwiązaniem jest również określenie w IPET zakresu współpracy z poradnią jako placówką zapewniającą zalecaną pomoc uczniowi. Zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki w IPET należy określić działania wspierające rodziców ucznia oraz, w zależności od potrzeb, zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi.
Dodatkowa terapia
W świetle zaleceń w orzeczeniu można rozważyć prowadzenie terapii, której nie może zapewnić szkoła w poradni. Działania te powinny być podjęte w porozumieniu z rodzicami – zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 6 i § 4 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczeń klasy II oddziału gimnazjalnego nie otrzymuje promocji do klasy III. Do której klasy powinien być przypisany VII czy VIII?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o udzielenie odpowiedzi na pytanie czy w klasach drugich i trzecich SP oceny bieżące mogą być wyrażone cyfrą? Proszę o podanie podstawy prawnej.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Od września będę nowym dyrektorem szkoły i otrzymałam od poprzedniego dyrektora arkusz organizacyjny, ws którym godziny do dyspozycji dyrektora zostały przydzielone kilku nauczycielom na zajęcia: wychowania do życia w rodzinie, zajęcia wyrównawcze i fakultety dla klas trzecich. Zajęcia te będą realizowane jako zajęcia nieobowiązkowe dla ucznia. W ramówce liczba godzin obowiązkowych w klasie pierwszej 28, drugiej 29,trzeciej 30.
Proszę o odpowiedz, kto powinien dokonać zmian w ramowych programach nauczania i czy jest to zgodne z obowiązującym prawe?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy pomoc pedagogiczno - psychologiczna organizuje się w Ośrodku Rewalidacyjno - Wychowawczym dla wychowanków w stopniu głębokim?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Dnia 14.10.2020 r. drogą mailową otrzymałam wiadomość o następującej treści – poniżej przedstawiam kopię tej wiadomości:
Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej z dnia 6 września 2001 r. (Dz. U. Nr 112, poz. 1198) wnosimy o udostępnienie informacji w zakresie: -udostępnienia listy imion i nazwisk oraz stanowisk pracowników szkoły, którzy w 2019 r. oraz 2020 r. otrzymali premie, dodatki, nagrody oraz wysokości kwotowe w odniesieniu do każdego z pracowników oraz informacji o tym, jakie osiągnięcia w pracy zawodowej stanowiły podstawę przyznania tej nagrody, premii, dodatku – w odniesieniu do każdego pracownika samorządowego. -imiennego wykazu osób zatrudnionych w szkole na wszystkich stanowiskach w oparciu o wszystkie formy zatrudnienia (umowy o pracę, umowy o dzieło, umowy zlecenia). W zestawieniu prosimy podać datę zatrudnienia wraz z informacją o otrzymywanym wynagrodzeniu miesięcznym. W naszym zainteresowaniu jest pozyskanie informacji z okresu od 1.01.2019 r. do dnia odpowiedzi na wniosek.
Uprzejmie proszę o wyjaśnienie następującej kwestii: czy mam obowiązek udostępnić wszystkie informacje zawarte w mailu, czy mam obowiązek odpisania ma maila, który nie zawiera pełnych danych (nie ma podpisu), jedynie adres mailowy. Moja obawa wynika z obecnej sytuacji w kraju, gdzie do szkół wysyłane są maile fałszywe. Kolejna obawa dotyczy celu i zasadności przekazanej informacji. Czy mogę się zwrócić z zapytaniem do otrzymanego adresata maila o podanie więcej danych (tj. osoby reprezentującej podanej „Organizacji”)? Jaki termin obowiązuje mnie na ewentualną odpowiedź, czy niedziele i soboty się wliczają do trybu naliczania czasu?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe