Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń w zaleceniach dla szkoły sformułowanych w opinii poradni psychologiczno-pedagogicznych ma wskazane zorganizowanie zajęć rozwijających umiejętności uczenia się. Kto może prowadzić tego typu zajęcia, tzn. nauczyciel z jakimi kwalifikacjami?
Stosownie do § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1591 z późn. zm.- dalej Rozporządzenie) w szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, również w formie zajęć rozwijających umiejętności uczenia się. Z kolei § 17 ust. 1 tego samego Rozporządzenia stwierdza, że „zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz zajęcia specjalistyczne prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju zajęć”.
Wynika z tego, że mogą to być: nauczyciele przedmiotu, wychowawcy grup wychowawczych, psychologowie, pedagodzy, pedagodzy specjalni, terapeuci z zakresu terapii pedagogicznej itd. Na dyrektorze ciąży obowiązek przydzielenia do pracy z uczniem odpowiedniego specjalisty. Powinien jednak kierować się posiadanymi przez nauczyciela kwalifikacjami i wziąć pod uwagę ukończone formy doskonalenia, doświadczenie z zakresu stosowania różnorodnych metod aktywizujących odpowiednich do prowadzenia tego typu zajęć itd.
Rozporządzenie nie wymaga od nauczycieli specjalistycznych kwalifikacji w tym zakresie poza ogólnymi określonymi w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017 r. poz. 1575 z późn. zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor szkoły może patrząc na potrzeby szkoły nakazać nauczycielom prowadzenie dodatkowych dwóch zajęć tygodniowo przeznaczonych np. na koła zainteresowań? Co zrobić, jeżeli n-l nie realizuje tych zajęć twierdząc, że nie ma takiego obowiązku? Sprawa dotyczy br. szkolnego (2016/17).
- Solidarność i ZNP negatywnie zaopiniowały regulamin oceniania nauczycieli w szkole. Czy RP może opiniować w/w regulamin? Czy dyrektor może wprowadzić regulamin? Czy możne oceniać zgodnie z przyjętymi procedurami i nowym regulaminem? Proszę o podstawę prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jeżeli uczeń na lekcji wychowania fizycznego ćwiczył od 01.09.2017r do 31. 10.2017r. a od 03.11.2017r posiada zwolnienie lekarskie zwalniające z wychowania fizycznego do 03.02.2018r. Czy uczeń za I semestr otrzymuje ocenę czy należy go zwolnić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor Zespołu Szkół w Hucie Dąbrowie zwraca się z prośbą o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
Czy dziecko posiadające orzeczenie do kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność umysłową (upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym)- taki wpis widnieje w preambule oraz stwierdzenia z diagnozy (z tego samego dokumentu) „mózgowe porażenie dziecięce, niedowład spastyczny czterokończynowy, padaczka” (…) „W zakresie samoobsługi nie jest samodzielna. Nie potrafi się ubrać, samodzielnie się nie porusza, wymaga pomocy drugiej osoby. Nie kontroluje potrzeb fizjologicznych”
oraz orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania wydawane co roku od 10 lat widnieją różne wpisy. W 2003r. i 2006r. widnieje wpis „ ze względu na niepełnosprawność ruchową” a w innych latach widnieją wpisy „z uwagi na stan zdrowia”, „ z uwagi na stan zdrowia ucznia znacznie utrudniający uczęszczanie do szkoły”. Czy można wpisać w SIO do tabeli NP1 jako ucznia z więcej niż jedną niepełnosprawnością?
Z góry dziękuję za odpowiedź.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy osoba, która ukończyła studia licencjackie na kierunku pedagogika, specjalność: prewencja i zagrożenia społeczne, studia uzupełaniające magisterskie pedagogika, specjalność: pedagogika rewalidacyjna, oligofrenopedagogika, studia podyplomowe z edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej oraz podyplomowe studia z podyplomowe edukacja i rehabilitacja osób z autyzmem i zespołem Aspergera oraz kurs TUS ma kwalifikacje bezterminowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe