Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczennica obecnie VI klasy posiada orzeczenie o niepełnosprawności sprzężonej ze względu na słaby wzrok i słaby słuch. Ponieważ orzeczenie nie zawiera konkretnego wskazania o potrzebie zwolnienia z nauki drugiego języka, zastanawiam się, jak powinno z mojej strony wyglądać to w przyszłym roku. Czy mam wymagać nowego orzeczenia, czy wystarczy wniosek rodziców, a może pozwolić uczennicy na naukę drugiego języka?
Warunki zwolnienia ucznia z jednego z języków obcych określone są w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2015 r., poz. 843) oraz w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1534). Z dokumentów tych wynika, że dyrektor szkoły zwalnia z nauki drugiego języka obcego ucznia albo na wniosek jego rodziców lub opiekunów prawnych, albo na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej. Zwolnienie następuje na okres etapu edukacyjnego i dotyczy uczniów z:
• wadą słuchu,
• głęboką dysleksją rozwojową,
• afazją,
• niepełnosprawnościami sprzężonymi lub
• autyzmem, w tym z zespołem Aspergera.
W przedstawionej sytuacji uczennica legitymuje się orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność sprzężoną. Z racji tego, że uczennica taki dokument posiada, wystarczy wniosek rodziców i zwolnienie jej z drugiego języka, oczywiście jeżeli dyrektor uznaje to za zasadne.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak dostosować pracę z uczniem, który ma afazję. Proszę o przykładowy IPET. Jaka dokumentacja powinna być w szkole?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak należy rozumieć zapisy Art. 221 ust. 1 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe w odniesieniu do Zespołu Szkół Specjalnych, w którym oprócz Szkoły Podstawowej działają również Szkoła Przysposabiająca do Pracy oraz Branżowa Szkoła I Stopnia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rodzic ucznia klasy V szkoły podstawowej chce być na lekcji języka angielskiego. Czy rodzice pozostałych uczniów muszą wyrazić na to zgodę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły może nałożyć karę porządkową upomnienia nauczycielowi, który złożył wcześniej wyjaśnienia?
Czy kara może być nałożona podczas przebywania nauczyciela na zwolnieniu lekarskim i przesłana pocztą?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń wraca do Polski z Francji. Tam ma zaliczone 10 lat nauki. Matka wnioskuje jednak o przyjęcie go do klasy pierwszej liceum ze względu na różnice programowe. Czy można go przyjąć do klasy pierwszej czy trzeba do drugiej zgodnie z liczbą lat nauki?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe