Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczennica z Ukrainy została przyjęta do szkoły podstawowej w dniu 22 marca 2022 r. W roku szkolnym 2023/2024 uczęszcza do klasy IV i na prośbę rodzica realizuje 2 godziny tygodniowo zajęć języka polskiego – dla ucznia przybywającego z zagranicy. Czy jest to zgodne z przepisami? Jeśli nie, to jakie są konsekwencje nie realizowania łącznie 6 godzin? Do kiedy powinna je realizować?
§ 17 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (Dz. U. z 2023 r., poz. 2301) określa, że dla uczniów przybywających z zagranicy, podlegających obowiązkowi szkolnemu, którzy nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki, organ prowadzący szkołę organizuje w szkole, w której uczeń realizuje naukę zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego, dodatkową, bezpłatną naukę języka polskiego w formie dodatkowych zajęć lekcyjnych z języka polskiego.
Według art. 165 ust. 7 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r., poz. 900 z późn. zm.) wymieniona w pytaniu uczennica ma prawo do dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego nie dłużej niż przez okres 24 miesięcy.
Zgodnie z § 11a ust.1 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz. U. z 2023 r., poz. 2094) w latach szkolnych 2021/2022 – 2023/2024 dodatkowe zajęcia lekcyjne z języka polskiego dla uczniów będących obywatelami Ukrainy, którzy przybyli do Polski w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego kraju, są prowadzone indywidualnie lub w grupach liczących nie więcej niż 15 uczniów, w wymiarze pozwalającym na opanowanie języka polskiego w stopniu umożliwiającym udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, nie niższym niż 6 godzin lekcyjnych tygodniowo.
Dyrektor szkoły winien naprawić nieprawidłowości organizacyjne i przydzielić nie mniej niż 6 godzin lekcyjnych tygodniowo przez okres nie dłuższy niż 24 miesiące od marca 2022 r.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Obecnie jesteśmy jako placówka zespołem szkół który prowadzi oddziały specjalne dla uczniów z lekką niepełnosprawnością. W najbliższym czasie Organ Prowadzący zamierza uruchomić szkołę specjalną wchodzącą w skład naszego zespołu szkół. Tłumaczenie takiej decyzji jest związane z tym, że ponoć utworzenie szkoły specjalnej wpłynie na zwiększenie wartości subwencji oświatowej dla organu prowadzącego. Mam pytanie czy powołanie szkoły specjalnej włączonej w zespół szkół wpłynie na zwiększenie subwencji dla Organu Prowadzącego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W związku ze zmianami w ustawie z dnia 29 grudnia 2015r. dot. realizacji przygotowania do podjęcia obowiązku szkolnego mam następujące pytanie: Czy przygotowanie do podjęcia obowiązku szkolnego przez dzieci sześcioletnie jest obowiązkowe? Z zapisu wynika, że dziecko nie musi odbywać takiego przygotowania lecz przed podjęciem nauki w szkole musi uzyskać pozytywna opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej. Czy w takim razie obowiązek został zniesiony, a jeżeli nie, to w jakich przypadkach rodzic może nie posyłać dziecka do tzw. "zerówki"?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak powinno wyglądać ocenianie bieżące w szkole dla dorosłych kształcącej w formie stacjonarnej w świetle nowego rozporządzenia o ocenianiu obowiązującego od 1.09.2010r.?
- 14 października jest dniem wolnym, dni wolne do dyspozycji dyrektora szkoły. Czy w tym dniu powinna być czynna świetlica szkolna?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rodzic złożył wniosek o przyjęcie dziecka do klasy pierwszej, które w lutym ukończyło 6 lat. Została dołączona opinia PPP, która uzasadnia, iż "z uwagi na niższe niż przeciętne możliwości intelektualne oraz niepełną dojrzałość społeczno-emocjonalną nie jest wskazane podjęcie przez dziecko obowiązku szkolnego z rocznym wyprzedzeniem". Rodzice wniosek motywują: małoliczną klasą pierwszą (11 osób) co pozwoli na indywidualne podejście do ucznia; innowacyjnością prowadzonych zajęć przez nauczyciela; współpracą ze Specjalistycznym Centrum Wspierającym Edukację Włączającą (szkoła jest włączona w pilotażowy projekt). Grupa przedszkolna, do której miałoby uczęszczać dziecko, liczy 25 osób i jest grupą mieszaną (5-, 6-latki), więc korzystniejsze dla dziecka byłoby rozpoczęcie nauki rok wcześniej. Czy dyrektor może wydać pozytywną decyzję w takim przypadku? Czy będzie to zgodne z prawem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe