Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczniowie dobrowolnie podpisali notatkę z rozmowy z dyrektorem i pedagogiem informującą, że potwierdzają zapisy jakie dokonali anonimowo na kartkach (zapisy tyczyły się uwag uczniów dotyczących nauczania danego przedmiotu i wypowiedzi nauczyciela do uczniów). Spotkanie odbyło się na prośbę uczniów i wychowawcy. Notatka została sporządzona na potrzeby szkoły. Czy postąpiono niezgodnie z prawem? Uczniowie mają 14 lat, w klasie nie ma ucznia niepełnosprawnego intelektualnie. Nadmieniam, że rodzice wnosili zastrzeżenia co do pracy nauczyciela.
Jeżeli uczniowie podpisali notatkę z własnej inicjatywy, a nie dyrektora lub innego pracownika szkoły, trudno stwierdzić jakieś naruszenie prawa. Jeśli natomiast z inicjatywą wyszła szkoła, raczej rodzice w ramach władzy rodzicielskiej powinni zostać poinformowani na zasadach określonych w statucie (np. przez wychowawcę), że uczniowie złożyli w ten sposób imienne oświadczenia (art. 98 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2019 r., poz. 1148, art. 95 § 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy, Dz.U. z 2017 r., poz. 682 ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w obecnych wymaganiach dla szkół i placówek trzeba tworzyć koncepcję pracy przedszkola i szkoły?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy wprowadzenie regulaminu dofinansowania dokształcania nauczycieli wymaga opinii Rady Pedagogicznej?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W statucie mamy następujące zapisy dotyczące warunków i trybu uzyskiwania oceny rocznej zajęć dydaktycznych wyższej od przewidywanej:
1) uczeń lub jego rodzice mogą zwrócić się do nauczyciela o ustalenie wyższej niż przewidywania roczna ocena klasyfikacyjna po spełnieniu następujących warunków: a) frekwencja na zajęciach nie niższa niż 80% (z wyjątkiem długotrwałej choroby), b) usprawiedliwienie wszystkich nieobecności, c) przystąpienie do wszystkich przewidzianych przez nauczyciela form sprawdzianów, d) uzyskanie przynajmniej z połowy sprawdzianów i prac pisemnych oceny równej lub wyższej tej, o którą się ubiega, e) skorzystanie z wszystkich oferowanych przez nauczyciela form poprawy ocen bieżących; 2) z prośbą o ustalenie wyższej niż przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna uczeń lub jego rodzice zwraca się na piśmie bezpośrednio do nauczyciela danego przedmiotu, lub zajęć dodatkowych w terminie 3 dni roboczych, od dnia otrzymania pisemnej informacji o przewidywanej rocznej ocenie; 3) sprawdzian wiadomości i umiejętności przeprowadza nauczyciel w formie pisemnej, z wyjątkiem zajęć komputerowych, zajęć technicznych, plastyki i wychowania fizycznego. Pracę pisemną ocenia nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, a ustaloną ocenę potwierdza drugi nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu, sprawdzian przeprowadza się nie później niż 3 dni przed posiedzeniem Rady w sprawie klasyfikacji i promocji; 4) sprawdzenie wiadomości i umiejętności z zajęć komputerowych, zajęć technicznych, plastyki, muzyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych; 5) o zmianie lub pozostawieniu rocznej przewidywanej oceny nauczyciel informuje pisemnie ucznia i jego rodziców; 6) ustalona przez nauczyciela w ten sposób ocena jest ostateczna w tym trybie postępowania. Czy możemy dodać jeszcze taki zapis "Nauczyciel, z własnej inicjatywy, z pominięciem powyższych procedur może uczniowi podwyższyć ocenę o jeden stopień"?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W jaki sposób rada pedagogiczna powinna być zapoznana z arkuszem organizacyjnym, który ma zoopiniować? Czy to ma być arkusz do wglądu, czy zapoznanie ze wszystkimi założeniami organizacyjnymi?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W gimnazjum (obecnie 9 oddziałów) funkcję wicedyrektora pełni nauczyciel „społecznie”, czyli ma normalne godziny etatowe do wypracowania z uczniami. Nauczyciel ten bardzo pomaga dyrektorowi w organizowaniu pracy szkoły, m.in. układa plan lekcji, plan dyżurów, jest koordynatorem projektów gimnazjalnych, tworzy wiele dokumentów szkolnych, zajmuje się monitorowaniem realizacji podstawy programowej, planuje zastępstwa za nieobecnych nauczycieli itp. Czy ta dodatkowa, a tym samym zajmująca wiele czasu praca może być podstawą do zwolnienia tego nauczyciela z obowiązku pełnienia dyżurów w czasie przerw? Czy istnieje jakieś prawne uregulowanie tego typu sytuacji?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe