Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczniowie klasy drugiej realizują program języka angielskiego w zakresie rozszerzonym. Grupa jest jednak bardzo zróżnicowana, jeśli chodzi o poziom języka - są w niej zarówno uczniowie bardzo dobrzy, planujący studia na filologii angielskiej, jak i osoby, które zakończyły rok z oceną dopuszczającą i nie chcą podchodzić do matury z angielskiego na poziomie rozszerzonym. Po konsultacji z uczniami w klasie trzeciej chcielibyśmy utworzyć w tej klasie dwie grupy - "bardziej" i "mniej" zaawansowaną. Pytanie dotyczy drugiej z wymienionych: 1. Czy nauczyciel może wybrać dla tych uczniów podręcznik na poziomie niższym niż realizowany w klasie drugiej, żeby pomóc im dobrze przygotować się do matury na poziomie podstawowym? (w klasie pierwszej i drugiej przerobiono większość treści z poziomu rozszerzonego, brakujące można uzupełnić w klasie trzeciej, ale nie w takim zakresie jak w grupie "zaawansowanej").
Prawo oświatowe nie rozstrzyga takich kwestii. Decyzja i odpowiedzialność należy do szkoły. Nauczyciel zna uczniów, ich możliwości i predyspozycje. Jeśli praca potwierdza, że poziom rozszerzony z grupą uczniów nie przynosi założonych celów, natomiast na poziomie podstawowym będzie dla uczniów korzystniejsza, podpowiedź wydaje się być oczywista. Zawsze należy kierować się dobrem ucznia. Jeśli chodzi o wybór przedmiotów maturalnych zdawanych na poziomie rozszerzonym - zdający powinien kierować się własną znajomością materiału z przedmiotów oraz wymaganiami rekrutacyjnymi uczelni, którą wybierze.W mojej opinii, podziału uczniów na poziomy nauczania należy dokonać na podstawie testów o właściwym stopniu trudności, omówić propozycje rozwiązań zarówno z uczniami, jak i ich rodzicami (mimo pełnoletniości uczniów), zgromadzić właściwą dokumentację. Do pracy nad diagnozą włączyć pedagoga , zmodyfikować koncepcję pracy szkoły (w zależności od potrzeb), program wychowawczy szkoły, uwzględniając wnioski z pracy z grupą, o której mowa w pytaniu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pytanie dotyczy edukacji domowej: czy dyrektor niepublicznego liceum (uprawnienia szkoły publicznej) może wyrazić zgodę na edukacje domową ucznia w klasie czwartej (poprzednie klasy uczeń kończył w normalnym trybie)? Uczeń kończy 18 lat w styczniu 2024 r. Jeżeli istnieje taka możliwość to jakie akty prawne to regulują i czy jest potrzebna opinia z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy te zapisy w statucie są zgodne z przepisami: 1. "„6” oznacza, że wiadomości ucznia wyraźnie wykraczają poza poziom osiągnięć edukacyjnych" i 2. "Prace pisemnie ucznia, dokumentację egzaminu klasyfikacyjnego, poprawkowego lub inną dokumentację dotycząca oceniania udostępnia się uczniowi i jego rodzicom do wglądu wyłącznie na terenie Szkoły".
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Szkoła, której jestem dyrektorem ma być od 1 września 2019 r. zlikwidowana. Jakie obowiązki ma dyrektor w czasie likwidacji placówki i jakich terminów musi dotrzymać?
Jakie są podstawy prawne? Czy rada pedagogiczna podejmuje uchwały w tej powyższej sprawie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jeżeli uczeń zmienia szkołę i jest przekazany do placówki opiekuńczo-wychowawczej lub do innej szkoły, czy dyrektor wydaje decyzję odnośnie przekazania ucznia, czy odbywa się to jedynie za pomocą druków przekazania ucznia do innej placówki?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy organ prowadzący, który prowadzi szkołę integracyjną może założyć internat dla dzieci niepełnosprawnych? Czy taki internat musi być przy szkole, czy może być w innej miejscowości gdy organ prowadzący zapewnia bezpłatny dowóz dzieci?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe