Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dzień dobry, mam pytanie odnośnie zajęć TUS. Kto ma uprawnienia do prowadzenia zajęć TUS w szkole? Czy może to być psycholog po studiach, bez szkolenia? Z góry dziękuję za odpowiedź.
Obowiązujące przepisy, czyli Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2023 r., poz. 2102) nie określają szczególnych wymagań stawianych przed nauczycielami wykonującymi trening umiejętności społecznych. Zatem na zasadzie art. 68 ust. 5 Prawa oświatowego (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 737 ze zm.) to dyrektor decyduje, czy nauczyciel ma wymagane kwalifikacje. Zgodnie z ogólnymi zasadami wynikającymi z przywołanego rozporządzenia, nauczyciel musi posiadać ukończony kierunek kształcenia zgody z prowadzonymi zajęciami. Zajęcia może zatem prowadzić, psycholog, pedagog, pedagog specjalny, czy nauczyciel, który w ocenie dyrektora ma wymagane kwalifikacje. Psycholog wskazany w pytaniu też może być osobą uznaną przez dyrektora za odpowiednia do prowadzenia przywołanych zajęć.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Art. 68 PO ust. 5 pkt. 3 mówi, że dyrektor decyduje w sprawach występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady szkoły lub placówki, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły lub placówki. Czy zatem dyrektor ma obowiązek zasięgnąć opinii RP w sprawie nagród z okazji DEN?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Niepromowanie ucznia klasy I do klasy II.
Uczeń posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na upośledzenie w stopniu lekkim. Powtarzał już oddział przedszkolny (w innej placówce), mimo tego, w opinii uczących go wówczas wychowawców, i tak nie uzyskał gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej. W r.sz. 2018/2019 uczęszczał do klasy I integracyjnej w naszej szkole, gdzie objęty został zindywidualizowaną ścieżką kształcenia ( 6 godz. zajęć indywidualnych), jak również pomocą psychologiczno – pedagogiczną (terapia SI, terapia logopedyczna, zajęcia korekcyjno – kompensacyjne, zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze). Niestety w opinii uczących go nauczycieli i specjalistów uczeń nie opanował wymagań edukacyjnych przewidzianych dla klasy pierwszej.
Rodzice chłopca na bieżąco w ostatnim roku szkolnym informowani byli o trudnościach edukacyjnych ich dziecka. Na miesiąc przez radą klasyfikacyjną otrzymali informację o zagrożeniu brakiem promocji do klasy II. W dniu 12 czerwca b.r. na wniosek wychowawcy, decyzją Rady Pedagogicznej, chłopiec nie otrzymał promocji. Przed podjęciem uchwały Rada Pedagogiczna została zapoznana z uzasadnieniem wniosku oraz opinią rodziców, którzy nie wyrazili zgody na pozostawienie dziecka w klasie I.
Po zakończeniu r. sz. do Dyrektora szkoły wpłynęło pismo rodziców, w którym składają oficjalne odwołanie od decyzji Rady Pedagogicznej, powołując się na art. 44o pkt 1-2 ustawy o systemie oświaty.
Należy w tym miejscu zaznaczyć, że stanowisko kuratorium oświaty przekazane w rozmowie tel. dyrektorowi szkoły jest jednoznaczne: uczeń na opanowanie treści wynikających z podstawy programowej ma 3 lata.
Pytanie brzmi: czy dyrektor może zmienić zdanie, podważyć uchwałę Rady? A rodzice – czy mogą odwołać się od przedmiotowej decyzji Rady? Jak w tej sytuacji my jako placówka powinniśmy postąpić i jakie mamy możliwości?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- 1. Proszę o dokładne określenie, jakie zadania w ramach art.42 ust. i 2 pkt 1-3 KN może wykonywać nauczyciel/wychowawca grupy wychowawczej, aby nie były one uznane za udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej (za które należy zapłacić)?
2. Wychowawcy grup wychowawczych mają stały plan dyżurów (podobnie jak stały jest plan lekcji w szkole). Czy w związku np. ze świętami (w tym roku wypada poniedziałek wypada Nowy Rok) powinnam tak zmienić plan dyżurów, aby każdy wychowawca przepracował taka samą liczbę godzin w pozostałych dniach tygodnia? Czy też przyjąć zasadę obowiązującą w szkole (nie zmienia się planu lekcji z powodu dnia świątecznego w danym tygodniu). Problem dotyczy ośrodka socjoterapii, placówki w której przewidziane są ferie.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o przykładowy ramowy rozkład dnia dla dzieci młodszych według nowej podstawy programowej.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wzór sprawozdania z realizacji planu nadzoru za rok 2018/2019.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe