Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W jaki sposób wprowadzić zmiany do regulaminu wycieczek szkolnych? Czy wprowadzenie regulaminu wycieczek lub wprowadzanie zmian do już istniejącego regulaminu wymaga wydania przez dyrektora zarządzenia? Czy podstawą prawną takiego regulaminu jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki, czy są nią wszystkie rozporządzenia, na podstawie których powstał regulamin?
Regulamin organizacji wycieczek jest wewnętrznym dokumentem, który musi być opracowany na podstawie obowiązujących przepisów prawa. Regulamin zostaje wprowadzony zarządzeniem dyrektora i stanowi załącznik do tego zarządzenia.
Regulamin musi być zgody z prawem
Wszelkie zapisy regulaminie wycieczek muszą być zgodne z obowiązującym prawem, a także możliwościami konkretnej szkoły.
Akty prawne istotne z punktu wiedzenia opracowywania regulaminu
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r., nr 256, poz. 2572 ze zm.);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (tekst jedn.; Dz. U. z 2003 r., nr 6, poz. 69 ze zm.);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r., nr 135, poz. 1516);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (tekst jedn.: Dz. U. z 1997 r., nr 12, poz. 67 ze zm.);
- Ustawa z 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r., poz. 1137 ze zm.).
Jeśli powyższe akty prawne się zmieniają, dyrektor ma obowiązek dostosować do nich wewnętrzne akty prawne.
W jaki sposób opracować nowy regulamin?
Najlepszym sposobem na wprowadzenie zmian jest opracowanie nowego regulaminu i wprowadzenie go w życie. Nowy regulamin pozwoli na zachowanie przejrzystości i czytelności.
Treść regulaminu może być konsultowana z organami szkoły. Podczas opracowania nowego regulaminu należy w postanowieniach końcowych regulaminu umieścić informację o utracie mocy prawnej poprzedniego. Jeżeli już mamy opracowany regulamin, to należy wprowadzić go w życie zarządzeniem wydanym najczęściej na podstawie art. 39 ustawy o systemie oświaty. Wówczas regulamin jest załącznikiem do zarządzenia dyrektora.
Zarządzenia dyrektora powinny być ogłaszane w sposób zwyczajowo przyjęty, tak aby każdy ich adresat mógł z nimi się zapoznać, a następnie to potwierdzić.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Na rok szkolny 2018/2019 zostało zapisanych czterech uczniów do klasy pierwszej. Czy jest zasadność tworzenia klasy pierwszej, czy raczej należałoby połączyć klasę I z klasą II, w której jest 14 uczniów? Łączenie dotyczyłoby tylko przedmiotów takich jak edukacja muzyczna, plastyczna, wychowanie fizyczne i zajęcia komputerowe. Czy przepisy prawa interpretują taką sytuację?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jak tworzy się zespoły ds.pomocy psychologiczno pedagogicznej, jak najlepiej organizować pomoc?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o stworzenie nowej instrukcji kancelaryjnej, która obowiązuje w myśl nowego rozporządzenia z 18 stycznia 2011r, gdyż ta umieszczona w serwisie jest nieaktualna.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Przygotowuję się do tworzenia w szkole podstawowej od klasy IV oddziału sportowego. Zastanawiam się o formę wniosku do organu prowadzącego o wydanie zgody na utworzenie oddziału sportowego.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Od września w przedszkolu będę miała w jednej grupie 2 dzieci z orzeczeniem: 10 N i 05-R (niepełnosprawność ruchowa z afazją, drugie dziecko z niepełnosprawnością ruchową), proszę o wiadomość czy oprócz n. rewalidacji powinnam zatrudnić n. wspomagającego oraz czy n. po pedagogice specjalnej (edukacja niepełnosprawnych intelektualnie z terapią indywidualną), ale nie mający ukończonych studiów na kierunku wychowania przedszkolnego może prowadzić rewalidację? W jakim wymiarze powinien być zatrudniony n. rewalidacji dla tej 2 dzieci (czy musi być przez wszystkie godziny pobytu dzieci we przedszkolu) i ile godzin powinien dyrektor przeznaczyć na rewalidację dziecka w przedszkolu?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe