Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W niepublicznym przedszkolu w salach jest zamontowany monitoring wizyjny bez zapisu kopii. Każdy rodzic po wpisaniu hasła może oglądać swoje dziecko w kamerze internetowej. Czy jest wymagana zgoda na udostępnianie wizerunku dziecka w monitoringu wizyjnym? Czy pracownik też musi na piśmie wyrazić zgodę, czy wystarczy tylko informacja na tablicy ogłoszeń o istnieniu takiego monitoringu?
Na udostępnianie wizerunku z monitoringu wizyjnego odzwierciedlającego przebieg zajęć zgodę musiałby wyrazić nauczyciel oraz rodzice uczniów, czyli musiałaby dotyczyć wszystkich nagrywanych osób, ponieważ zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom i uczniom podczas zajęć nie uzasadnia utrwalania wizerunku, więc nie może się odbywać bez akceptacji tych osób (art. 29, art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, Dz. U. z 2015 r., poz. 2135).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W dniu dzisiejszym miała w mojej szkole miejsce sytuacja, w związku z którą powinnam podjąć szybkie działania - w tym - wydaje mi się- prawne - wobec jednego z rodziców.Postaram się przedstawić sytuację w wersji skróconej.Późnym południem, gdy już nie było mnie w szkole, jeden z rodziców przybył po dziecko i przez jakiś czas przyglądał się zajęciom sportowym. Nie spodobało mu się zachowanie jednego z uczniów i po kolejnym faulu przez to dziecko podczas meczu zaatakował słownie ucznia ( klasa 2) . Przy czym była to silna agresja słowna z wymachiwaniem rękami, krzykiem itp.Doprowadził tym samym dziecko do płaczu i histerii. Mało tego - wykrzykiwał do nauczyciela krytyczne słowa i opinie, które dotyczyły nieumiejętności prowadzenia zajęć, nieumiejętne reakcje nauczyciela podczas prowadzenia zajęć itp. Wszystko działo się w obecności dzieci w wieku 6-10 lat, zaś opisana sytuacja w żaden sposób nie dotyczyła jego dziecka. Po czym - w stanie wielkiego wzburzenia ów rodzic wkroczył do świetlicy szkolnej i w obecności innej grupy dzieci wykrzykiwał do kolejnej nauczycielki krytyczne opinie na temat wspomnianego "faulującego" ucznia. W tym pojawiły się słowa :"Nie pozwolę, żeby mój syn chodził do szkoły z takim słoikiem!!!" Mam pełne zaufanie do nauczycielki prowadzącej zajęcia, jako nauczyciela dyplomowanego, wyjątkowo cenionego, lubianego, bardzo szanowanego w innych szkołach, w gminie i powiecie oraz - jako osoby odpowiedzialnej i wiem, że wystarczająco kontrolowała sytuację na boisku.
W chwili obecnej - nauczycielka zajęć sportowych oraz nauczycielka świetlicy są w trakcie sporządzania notatki służbowej na ten temat. Ze względu na ferie świąteczne - otrzymam te notatki dopiero za tydzień ( dowiedziałam się o zdarzeniu już po zamknięciu szkoły).
Moje pytania w związku z sytuacją :
1. Jakie konsekwencje powinnam wyciągnąć wobec tego rodzica w kontekście ataku słownego i agresji wobec ucznia znajdującego się w szkole oraz na jakie przepisy mogę się powołać?
2. Jakie konsekwencje powinnam wyciągnąć wobec tego rodzica w kontekście ataku słownego i agresji wobec nauczyciela prowadzącego zajęcia oraz krytyki jego pracy w obecności uczniów ? Czy powinnam - zgodnie z obowiązkami dyrektora szkoły- odnieść się do przepisów dotyczących funkcjonariusza publicznego, którym jest nauczyciel i potraktować tę sytuacje jako przestępstwo zniewagi? Czy powinnam te sytuację zgłosić, by była ścigana z urzędu ? Na jakie przepisy mogę się powołać ?
3.Czy jakiekolwiek przepisy określają standardy zachowań "osób trzecich" w obecności uczniów w szkole ( chodzi o dzieci, które były świadkami sytuacji i były przestraszone). Na jakie przepisy prawa mogę się powołać ?
Oczywiście podejmę kroki w postaci spotkania z tym rodzicem w obecności wychowawcy, pedagoga i psychologa szkolnego itp. Ale nie mogę pozwolić na jakąkolwiek ingerencję i agresję wobec moich uczniów i nauczycieli, szczególnie , gdy znajduję się na terenie placówki. Dlatego - potrzebuję porady i odwołań do konkretnych przepisów.
Z góry dziękuję za szybką odpowiedź.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy świetlica może być zorganizowana w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym, czy w szkole podstawowej i gimnazjum, które wchodzą w jego skład – zgodnie z ramowymi statutami?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wskazówkę, jak uzupełnić w arkuszu ocen rubrykę dotyczącą nieobecności. mam na myśli wpis dotyczacy klasyfikacji końcowej w klasie 6 szkoły podstawowej i w klasie 3 gomnazjum. będę wdzięczna za szybka odpowiedź. pozdrawiam.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Na jakim paragrafie powinny być zaksięgowane wydatki na legitymacje nauczycielskie i na jaki paragraf nauczyciele zwracają koszt legitymacji służbowej?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Dlaczego w liceum ogólnokształcącym dla dorosłych, kształcącym w formie zaocznej, nie można (zgodnie z zapisami obowiązującego rozporządzenia) prowadzić języka polskiego w zakresie rozszerzonym? Zanim otrzymam odpowiedź, że można, proszę policzyć godziny minimum.
Zgodnie z rozporządzeniem na przedmioty obowiązkowe (lit. a) należy przeznaczyć 570 godz. w cyklu, na przedmioty rozszerzone i uzupełniające - 250 godz. Razem 820 godz. min.
Z ust. 10 wynika 846 godz., czyli 26 godz. pozostaje do dyspozycji dyrektora (zgodnie z rozporządzeniem - na zwiększenie minimalnej liczby godzin).
Przedmioty w zakresie rozszerzonym mają być 2; jeżeli wezmę język polski 125 godz. min. i jeden z przedmiotów typu historia , geografia..., również 125 godz., to zabraknie godzin na przedmioty uzupełniające - czyli tak nie można.
Jeżeli wybiorę język polski 125 godz. i drugi przedmiot za 90 godz. (razem 215 godz.), to zostaje mi tylko 35 godz. (na jeden przedmiot uzupełniający). Ponieważ nie realizuję w takim układzie w zakresie rozszerzonym ani historii (ust. 4), ani geografii, biologii, chemii lub fizyki (ust. 5), powinnam wprowadzić 2 przedmioty uzupełniające - czyli brakuje mi 35 godz.
W związku z powyższym, nie mogę założyć wprowadzenia przedmiotu rozszerzonego język polski (nawet jeżeli chciałabym skorzystać z godzin dyrektorskich - co jest niezgodne z przepisami - to i tak zabraknie mi 9 godzin).
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe